Bruxelles-ul dă undă verde preliminară pentru subvenții destinate înlocuirii tahografelor. Transportatorii polonezi ar putea primi sprijin încă din toamnă, subvenția acordându-se și retroactiv pentru cei care deja au montat tahografe pentru a se conforma cu legislația europeană. O măsură similară este așteptată și de transportatorii români, care s-ar putea folosi de exemplul polonez pentru a-și recupera o parte din costurile mari cauzate de conformarea la legislația europeană.
După luni de presiuni venite din partea transportatorilor polonezi, Comisia Europeană a dat un acord preliminar pentru alocarea de fonduri din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) în vederea refinanțării costurilor cu înlocuirea tahografelor. Anunțul a fost făcut de ministrul polonez al Transporturilor și Infrastructurii, Dariusz Klimczak, într-o declarație considerată de industrie ca fiind un pas important spre echilibrarea presiunilor financiare impuse de reglementările europene.
Tahografele, un punct nevralgic pentru micii transportatori
Conform reglementărilor UE, vehiculele utilizate în transportul rutier internațional trebuie să fie echipate cu tahografe inteligente de generația a doua. Înlocuirea acestor dispozitive presupune însă costuri semnificative, mai ales pentru firmele mici și mijlocii, care domină peisajul transportului polonez.
Ministrul Klimczak a declarat în cadrul unei conferințe de presă că sprijinul financiar, cerut cu insistență de transportatorii polonezi, se va adresa în principal întreprinderilor mici și mijlocii, care constituie coloana vertebrală a acestui sector în Polonia.
Un aspect important al schemei propuse este posibilitatea de refinanțare chiar și pentru companiile care au făcut deja trecerea la tahografele de ultimă generație. Cu alte cuvinte, ajutorul financiar nu va fi limitat la cei care urmează să înlocuiască echipamentele, ci și la cei care au suportat deja costurile, un gest de echitate apreciat de transportatori.
Un regulament clar este în pregătire
Deși decizia finală a Comisiei Europene nu a fost încă luată, ministrul a anunțat că sunt deja în lucru condițiile de accesare a subvențiilor și că mai multe detalii vor fi comunicate în perioada următoare, etapa de selectare a dosarelor de finanțare urmând să înceapă cel mai probabil în toamna acestui an.
Acest demers vine în contextul în care transportatorii polonezi au cerut sprijin guvernamental încă din 2023, în cadrul protestelor organizate înainte de aplicarea obligațiilor impuse de Pachetul Mobilitate și de reglementările privind tahografele. Solicitarea a fost reiterată chiar săptămâna aceasta, în timpul protestelor organizate pe rutele către granița cu Ucraina.
Subvențiile pentru tahografe, dacă vor fi confirmate în forma propusă, ar putea aduce o ușurare reală pentru mii de companii poloneze care operează în transportul internațional. Este, totodată, un semnal că vocile protestatarilor au fost auzite, iar autoritățile naționale caută să ofere soluții practice în fața constrângerilor impuse de Bruxelles. Totul depinde, însă, de decizia finală a Comisiei Europene, așteptată în lunile următoare.
Succesul companiilor poloneze ar putea redeschide discuțiile și între transportatorii români și autoritățile române de transport, costurile de preschimbare a tahografelor digitale cu cele inteligente de generația a doua fiind cu greu absorbite și de firmele de transport românești, care se confruntă cel puțin cu aceleași probleme ca și cărăușii polonezi, ca să nu mai vorbim de faptul că economia românească oferă mult mai puține oportunități decât cea poloneză.
Comisia a anunțat selectarea a 15 proiecte de producție de hidrogen regenerabil pentru finanțare publică în Spațiul Economic European (SEE). Se preconizează că proiectele, localizate în cinci țări, vor produce aproape 2,2 milioane de tone de hidrogen regenerabil în zece ani, evitând peste 15 milioane de tone de emisii de CO₂. Hidrogenul va fi produs în sectoare precum transporturile, industria chimică sau producția de metanol și amoniac. Acestea vor primi o finanțare totală de 992 de milioane EUR din partea UE, din Fondul pentru inovare provenit din sistemul UE de comercializare a certificatelor de emisii (ETS).
Ofertanții câștigători, desemnați în urma celei de-a doua licitații a Băncii Europene de Hidrogen (European Hydrogen Bank – EHB), vor produce hidrogen regenerabil în Europa cu o subvenție care va contribui la reducerea diferenței de preț dintre costurile de producție și prețul pieței și la accelerarea utilizării combustibililor mai curați.
Licitațiile Băncii Europene de Hidrogen contribuie la extinderea hidrogenului regenerabil, care, la rândul său, va ajuta la înlocuirea gazelor naturale, a cărbunelui și a petrolului în industriile și sectoarele de transport greu de-decarbonizat. Producerea unei cantități mai mari de hidrogen regenerabil va reduce utilizarea combustibililor fosili pe continentul nostru și va spori independența energetică a UE, având un impact pozitiv asupra securității, locurilor de muncă și decarbonizării industriei europene.
Dintre proiectele selectate, 12 se angajează să producă hidrogen regenerabil cu o primă fixă cuprinsă între 0,20 EUR și 0,60 EUR pe kilogram. Pentru prima dată, licitația a oferit un buget special pentru producătorii de hidrogen cu beneficiari în sectorul maritim, care sunt entități care utilizează hidrogenul produs de proiect pentru desfășurarea sau utilizarea activităților de bunchering. Acest lucru a dus la selectarea a trei oferte care au primit subvenții în valoare de 96,7 milioane EUR. Aceste proiecte vor necesita între 0,45 și 1,88 EUR pe kilogram. Fiecare subvenție pentru cele 15 proiecte variază între 8 milioane EUR și 246 milioane EUR pe o perioadă de până la 10 ani.
În paralel, Spania, Lituania și Austria alocă până la 836 de milioane EUR sub formă de finanțare națională pentru proiectele din țările lor prin intermediul funcției „licitații ca serviciu”. Aceasta permite statelor membre să identifice și să finanțeze proiecte eligibile pe teritoriul lor care îndeplinesc criteriile de calificare ale licitației, dar care nu pot fi finanțate de Fondul pentru inovare din cauza limitărilor bugetare. „Licitațiile ca serviciu” sunt deschise tuturor statelor membre, permițându-le să beneficieze de platforma de licitații la nivelul UE și să acorde finanțare națională pentru proiecte suplimentare printr-o procedură simplificată.
Etapele următoare
Proiectele selectate vor fi acum invitate să își pregătească acordul de grant cu Agenția Executivă pentru Climă, Infrastructură și Mediu (CINEA). Acordurile urmează să fie semnate până în septembrie/octombrie 2025.
Proiectele semnate trebuie să ajungă la închiderea financiară în termen de maximum doi ani și jumătate de la semnare și să înceapă să producă hidrogen regenerabil într-o perioadă de 5 ani. Acestea vor primi subvenția sub formă de primă fixă pentru o perioadă de până la zece ani pentru producția certificată și verificată de hidrogen regenerabil. După cum s-a anunțat în cadrul Clean Industrial Deal, o a treia licitație a Băncii europene a hidrogenului este planificată pentru sfârșitul anului 2025, cu un buget de până la 1 miliard EUR.
De asemenea, Comisia va lansa în curând mecanismul privind hidrogenul în cadrul Băncii Europene a Hidrogenului. Această platformă online va reuni cumpărători și vânzători și va permite participanților la piață să facă schimb de informații și să găsească potențiali parteneri comerciali.
02.10.2020
Ultimul număr: Iunie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit