
Ministerul Transporturilor a organizat o sedinta de consultare publica privind introducerea unui nou sistem de taxare pentru utilizarea drumurilor publice. Astfel, din 2026, am putea avea o noua rovinieta, corelata cu norma Euro, pe principiu “utilizatorul plateste, poluatorul plateste”.
Noua rovinieta se va aplica autoturismelor, autobuzelor, vehiculelor comerciale si vehiculelor de marfa cu masa totala maxim autorizata de peste 3,5 t.
Vehiculele de transport marfa mai grele de 3,5 t vor plati in functie de distanta parcursa pe drumurile nationale si pe autostrazi, la fel, in functie de norma Euro. Pentru calcularea distantei parcurse, vehiculele vor fi echipate cu aparate de bord cu tehnologie GNSS.
La o simulare de calcul a tarifului rovinietei per km, un camion clasa F (4 axe) cu norma de poluare Euro 6 ar putea plati pe autostrada 0,094 euro/km. La drumurile nationale, tarifele ar trebui sa fie cu 50% mai mici. Pretul rovinietei va creste progresiv, in functie de norma Euro: Euro 5, +5%, Euro 4, +10%, Euro 3, +10%, Euro 2, +15%, Euro 1, +15% si Euro 0, +15%. Vehiculele EEV vor plati cu 50% mai putin decat Euro 6.