Conform unei analize realizate de Upply, transportul feroviar de marfă dintre China și UE prin coridorul nordic a înregistrat anul trecut o scădere de 34% a volumelor (-33% spre vest și -35% spre est), din cauza războiului din Ucraina și a creșterii competitivității transportului maritim. Dar evoluția lunară a volumului și a naturii produselor transportate indică o situație mai complexă decât simplul declin al pieței de transport feroviar de marfă China-UE: în 2022, transportul feroviar de marfă pe coridorul eurasiatic a fost și mai concentrat, și mai diversificat.
Piața a fost mai concentrată, deoarece volumul și capacitatea au vizat în principal una sau două rute majore. Spre vest, ponderea volumelor pe ruta China-Polonia a crescut de la 50% în 2021 la 64% în 2022 și până în ultimul trimestru a ajuns chiar la peste 70%. Iar traficul spre est a înregistrat și el o creștere a ponderii fluxurilor din Germania în China de la 66% în 2021 la 80% în 2022.
Mărfurile expediate pe această rută devin din ce în ce mai diverse, deoarece incidentele geopolitice și perturbările din alte moduri de transport au dus la apariția unor cereri pentru anumite mărfuri, care apoi au fost transformate în volum de transport feroviar. Spre vest, ponderea mașinilor a scăzut de la 44% în 2021 la 37%, iar procentul industriei chimice a crescut de la mai puțin de 3% în 2021 la 7% în 2022. Spre est industria auto a reprezentat 11% din total în 2022, față de 16% în 2021, iar ponderea alimentelor procesate a crescut de la 4% la 9%.