Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Revizuirea Directivei permiselor de conducere, cu reducerea vârstei minime a șoferilor de camion

Comisia Europeană (CE) a anunțat că intenționează să revizuiască normele privind obținerea permiselor de conducere, în sensul în care tinerii sa poată conduce camioane încă de la vârsta de 17 ani, cu condiția să fie însoțiți. Se va menține însă vârsta minimă de 21 ani pentru obținerea permisului C+E, doar prin derogare urmând să se poată permită reducerea vârstei minime la 18 ani.

UNTRR solicită stabilirea fără echivoc a vârstei minime de 18 ani pentru șoferii profesioniști de camion (permis C+E) complet pregătiți, atât pentru transportul rutier național, cât și internațional. „România este printre țările europene cele mai afectate de criza șoferilor profesioniști, având un deficit estimat de 71.000 posturi neocupate în 2022. La nivel global, deficitul estimat de IRU în 2022 este de peste 2,6 milioane de șoferi profesioniști. Totodată, rata șomajului în rândul tinerilor români (15-24 ani) a atins cel mai ridicat nivel în septembrie 2022 (21,3%), cu mult peste rata medie a șomajului în rândul tinerilor de 14,5% în UE“, se arată într-un comunicat UNTRR.

Lipsa tot mai mare de șoferi reprezintă o amenințare reală pentru mobilitatea și lanțurile de aprovizionare din România și din UE, iar principalele soluții solicitate de UNTRR sunt angajarea tinerilor de la vârsta de 18 ani ca șoferi de camion, precum și posibilitatea angajării șoferilor profesioniști extracomunitari, ca soluție imediată pentru transportatorii rutieri care au nevoie de forță de muncă deja calificată.

Propunerea CE privind permisele de conducere menține vârsta minimă de 21 ani pentru obținerea permiselor categoria C, C+E, deși Comisia precizează faptul că vârsta minimă se poate reduce la 18 ani pentru șoferii de camion care dețin certificat de competență profesională (CCP) conform Directivei 2022/2561 privind calificarea inițială și formarea periodică a conducătorilor auto profesioniști. CE a recomandat, de asemenea, să se permită tinerilor de 17 ani să înceapă formarea prin însoțirea șoferilor experimentați și prin stagii de ucenicie și propune vârsta minimă de 16 ani pentru eliberarea permisului de conducere categoria AM, A1 și B1.

„Directiva UE privind permisele de conducere trebuie să stabilească clar vârsta minimă de 18 ani pentru obținerea permiselor categoria C, C+E și nu prin derogare, pentru a se putea asigura o aplicare armonizată la nivel european, care să ofere o soluție reală de reducere a crizei șoferilor profesioniști în România și în UE. Propunerea CE ar trebuie să aibă în vedere și faptul că 18 state europene au stabilit deja vârsta minimă de 18 ani pentru șoferii profesioniști de camioane, printre care și România alături de Austria, Cehia, Germania, Danemarca, Estonia, Franța, Grecia, Croația, Ungaria, Irlanda, Lituania, Olanda, Polonia, Portugalia, Slovenia, Suedia și Marea Britanie. Reamintim că România a adoptat recent Legea care permite tinerilor sã obținã permisul de conducere pentru categoriile C și CE la vârsta de 18 ani, la solicitarea UNTRR.“

Propunerea de revizuire a directivei privind permisele de conducere are potențialul de a facilita accesul șoferilor din țări terțe pe piața UE, răspunzând numeroaselor demersuri ale UNTRR de sprijinire a angajării de șoferi profesioniști nerezidenți în UE. Astfel, propunerea CE deschide o nouă cale pentru armonizarea cerințelor privind recunoașterea permiselor de conducere din afara UE, însă lista țărilor și condițiile concrete trebuie să fie determinată în continuare pe baza unor criterii clare.

Articole similare

Ad