Operatorii de transport trebuie să aibă libertatea de a alege între opțiunile disponibile pe o piață liberă, iar Inițiativa „Greening Corporate Fleets“ a Comisiei Europene (CE) ar trebui să stimuleze cărăușii să cumpere vehicule cu emisii zero, nu să îi forțeze să o facă, se arată într-un comunicat de presă al Uniunii Transporturilor Rutiere Internaționale (IRU).
Programul de lucru al Comisiei Europene pentru 2023 include adoptarea unei inițiative privind ecologizarea flotelor corporative. IRU salută însă cu prudență această nouă inițiativă, care ar putea oferi statelor membre un cadru neobligatoriu pentru a stimula operatorii privați să adopte tehnologii „curate“. Totuși, inițiativa ar putea avea efecte opuse, obligând firmele de transport private să cumpere vehicule cu emisii zero, în totală contradicție cu principiile unei economii de piață.
IRU și Taxis 4 Smart Mobility au cerut comisarului pentru transport, Adina Vălean, să stimuleze operatorii de transport să achiziționeze vehicule cu emisii zero fără a încălca drepturile de proprietate și libertatea de a investi capital privat. Directorul IRU EU Advocacy, Raluca Marian, a declarat: „Întreprinderile mici și mijlocii operează cu marje mici de profit. Ele sunt responsabile pentru profitabilitatea lor și suportă în totalitate orice pierderi financiare. Prin urmare, UE nu le poate spune cum să investească și să le dicteze alegerile de piață. Demersul CE privind ecologizarea flotelor ar aduce cu adevărat beneficii sectorului de transport și obiectivelor mai largi de decarbonizare ale UE dacă rezultatul ar fi o recomandare ca statele membre să folosească stimulentele guvernamentale pentru a încuraja achiziția de vehicule bazate pe tehnologii neutre din punct de vedere al emisiilor de carbon.“