Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Achizitia vehiculelor urbane, eligibila din 2014

Transportul public este unul dintre sectoarele de activitate inca deficitare pe mai multe capitole (vehicule utilizate, sisteme de ticketing, de informare a calatorilor etc.), banii alocati in fiecare an pentru investitii fiind prea putini si greu de utilizat, din cauza procedurilor privind desfasurarea licitatiilor pentru achizitii. Daca pana in prezent fiecare operator s-a „carpit” cum a putut, acum exista o sansa reala de a face un salt important in materie de flota urbana de transport, prin accesarea fondurilor europene in cadrul programului de finantare 2014-2020. Iar acest lucru a fost si punctul central al conferintei nationale URTP, desfasurate luna trecuta la Bucuresti.  
 

Dezvoltarea urbana va beneficia de sume importante alocate de Comisia Europeana in perioada 2014-2020, iar interdependenta dintre transportul public si dezvoltarea urbana este foarte mare. Pentru ca primul este eficient daca prin dezvoltarea urbana se asigura o structura compacta a orasului, inclusiv o concentrare ridicata a populatiei. Mediul urban devine atractiv daca este asigurata mobilitatea populatiei, in conditiile limitarii utilizarii autoturismelor personale, respectiv reducerii aglomeratiei in trafic si a gradului de poluare.
La nivel european, circulatia urbana produce 40% din emisiile de CO2, iar economia pierde anual aproape 100 de miliarde de euro ca urmare a intarzierilor din trafic, ca sa nu mai vorbim de siguranta. De aici si interesul Uniunii Europene de a acorda finantare pentru dezvoltarea inclusiv a transportului urban.
Uniunea Romana de Transport Public (URTP) urmareste indeaproape problematica accesarii fondurilor europene pentru investitii, acesta fiind si principalul punct de interes al conferintei anuale a URTP, desfasurate luna trecuta la Bucuresti. Invitati speciali cu acest prilej, reprezentantii Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice (MDRAP) au prezentat viziunea Comisiei Europene cu privire la dezvoltarea urbana, inclusiv a transportului public, dar si la cum vor putea fi obtinuti bani europeni pentru investitii in cadrul urmatorului program de finantare 2014-2020, in conditiile in care pana acum achizitia autobuzelor urbane nu a fost considerata cheltuiala eligibila. (Referitor la finantarile din programul 2007-2013, reprezentantul MDRAP a explicat ca in august 2007 s-a luat decizia de a nu acorda fonduri europene pentru cumpararea de vehicule din cauza faptului ca majoritatea autoritatilor locale aveau contracte de servicii publice neconforme cu directivele europene. In acelasi timp, s-a tinut cont si de prioritatile nationale, asa cum au fost ele identificate, iar turismul a fost una dintre ele – reabilitarea centrelor istorice si turism urban.)
In ceea ce priveste perioada de programare 2014-2020 a fondurilor comunitare, Comisia Europeana a adoptat si a lansat pentru dezbatere publica si negociere cu statele membre, in octombrie 2011, propuneri legislative – inca neaprobate – privind politica de coeziune.

Articole similare