Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad

Achizitia vehiculelor urbane, eligibila din 2014

Transportul public este unul dintre sectoarele de activitate inca deficitare pe mai multe capitole (vehicule utilizate, sisteme de ticketing, de informare a calatorilor etc.), banii alocati in fiecare an pentru investitii fiind prea putini si greu de utilizat, din cauza procedurilor privind desfasurarea licitatiilor pentru achizitii. Daca pana in prezent fiecare operator s-a „carpit” cum a putut, acum exista o sansa reala de a face un salt important in materie de flota urbana de transport, prin accesarea fondurilor europene in cadrul programului de finantare 2014-2020. Iar acest lucru a fost si punctul central al conferintei nationale URTP, desfasurate luna trecuta la Bucuresti.  
 

Dezvoltarea urbana va beneficia de sume importante alocate de Comisia Europeana in perioada 2014-2020, iar interdependenta dintre transportul public si dezvoltarea urbana este foarte mare. Pentru ca primul este eficient daca prin dezvoltarea urbana se asigura o structura compacta a orasului, inclusiv o concentrare ridicata a populatiei. Mediul urban devine atractiv daca este asigurata mobilitatea populatiei, in conditiile limitarii utilizarii autoturismelor personale, respectiv reducerii aglomeratiei in trafic si a gradului de poluare.
La nivel european, circulatia urbana produce 40% din emisiile de CO2, iar economia pierde anual aproape 100 de miliarde de euro ca urmare a intarzierilor din trafic, ca sa nu mai vorbim de siguranta. De aici si interesul Uniunii Europene de a acorda finantare pentru dezvoltarea inclusiv a transportului urban.
Uniunea Romana de Transport Public (URTP) urmareste indeaproape problematica accesarii fondurilor europene pentru investitii, acesta fiind si principalul punct de interes al conferintei anuale a URTP, desfasurate luna trecuta la Bucuresti. Invitati speciali cu acest prilej, reprezentantii Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice (MDRAP) au prezentat viziunea Comisiei Europene cu privire la dezvoltarea urbana, inclusiv a transportului public, dar si la cum vor putea fi obtinuti bani europeni pentru investitii in cadrul urmatorului program de finantare 2014-2020, in conditiile in care pana acum achizitia autobuzelor urbane nu a fost considerata cheltuiala eligibila. (Referitor la finantarile din programul 2007-2013, reprezentantul MDRAP a explicat ca in august 2007 s-a luat decizia de a nu acorda fonduri europene pentru cumpararea de vehicule din cauza faptului ca majoritatea autoritatilor locale aveau contracte de servicii publice neconforme cu directivele europene. In acelasi timp, s-a tinut cont si de prioritatile nationale, asa cum au fost ele identificate, iar turismul a fost una dintre ele – reabilitarea centrelor istorice si turism urban.)
In ceea ce priveste perioada de programare 2014-2020 a fondurilor comunitare, Comisia Europeana a adoptat si a lansat pentru dezbatere publica si negociere cu statele membre, in octombrie 2011, propuneri legislative – inca neaprobate – privind politica de coeziune.

Articole similare