Transportul rutier național, care reprezintă 61,4% din activitatea totală de transport din UE, a înregistrat în 2023 o scădere de 3,3%, dar în 2024 și-a recăpătat o parte din forță, ajungând la 1.147 de miliarde de tone-kilometri, cu 0,8% mai mult decât în 2023. Iar rata anuală de creștere între 2019 și 2024 a fost de 0,5%, așa cum reiese dintr-o analiză a Upply (Road transport: analysis of the European Top 10 in 2024), care citează date de la Eurostat. Primele cinci țări ca activitate de transport național reprezintă 75% din total.
În ceea ce privește tonajul, traficul a scăzut cu 1% în UE, cu un total de 11,8 miliarde de tone, dintre care 68% sunt transportate de flotele primelor cinci țări.
Germania, în ciuda dificultăților sale actuale, rămâne cea mai puternică economie europeană, ceea ce se reflectă și în cifrele din transportul rutier național. Totuși, tendința este către erodare, cu o rată medie anuală de creștere de -1,97% între 2019 și 2024 pentru traficul exprimat în tone-km și de -2,9% ca tonaj.
Spania, pe de altă parte, beneficiază de dinamismul economiei sale, astfel că traficul exprimat în tone-km a crescut cu 2,7% comparativ cu 2023 și cu 2% ca medie anuală din 2019 încoace, iar ca tonaj flota spaniolă a înregistrat la intern o creștere de 2,5% față de 2023 și de 1,3% ca medie anuală din 2019 încoace.
În Franța activitatea internă în tone-km stagnează, existând o scădere de -0,2%/an din 2019 încoace, iar în 2024 traficul a scăzut cu 1,1% comparativ cu 2023. Tonajul a rămas stabil față de anul anterior și din 2019 încoace a scăzut cu 1,2%/an.
Italia, datorită unei creșteri de 5,7% în tone-km în 2024 comparativ cu 2023, a revenit pe locul al patrulea în clasamentul activității de transport intern, depășind Polonia, și are și o creștere medie anuală record, de 2,12/an din 2019 încoace. Iar ca tonaj creșterea este de 6,8% față de 2023 și de 2,6%/an din 2019 până în 2024.
A cincea clasată, Polonia, a înregistrat o scădere de 2,1% a traficului exprimat în tone-km în 2024 comparativ cu anul precedent, dar o creștere medie anuală de 2,04% din 2019 încoace. În ceea ce privește tonajul, anul trecut traficul național a scăzut cu 4,7% comparativ cu 2023, iar din 2019 încoace scăderea medie a fost de 0,1%/an.












