Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Acum e vremea investitiilor

In aceasta perioada, o investitie de 1,5 milioane de euro intr-un centru de service pare o miscare cel putin Curajoasa. Dar atunci cand banii vin din surse proprii, si nu din imprumuturi, investitia este una strategica, mai ales ca preturile au scazut considerabil. Acesta este principiul pe care a mers Fomco Prodimpex SRL, care la inceputul lui iunie a inaugurat noua locatie de langa Targu Mures.
 
Firma s-a infiintat in 2002, ideea afacerii venind de la faptul ca in Romania se adopta legislatia privind introducerea obligativitatii tahografelor si limitatoarelor de viteza si in cazul transportului intern de marfa si persoane.
 

Prima locatie a fost in Sangeorgiu de Mures, treptat fiind creata o retea de 150 de parteneri in toata tara. Noua locatie a necesitat o investitie de circa 1,5 milioane de euro, suma care va fi recuperata in 10 ani, iar executia a durat 20 de luni. Suprafata desfasurata (birouri, showroom, anexe) e de 3.000 m2, depozitul si atelierele ocupa 450 m2, hala de service, 1.850 m2, iar parcarea, 8.000 m2.
Decizia de relocare a fost luata din cauza ca vechiul centru nu oferea suficient spatiu pentru operatiuni de service dedicate camioanelor. In plus, terenul actualului centru era deja achizitionat, iar locatia ofera un vad foarte bun. Terenul este chiar langa sediul RAR si, in plus, daca vreodata autostrada va fi finalizata, va exista o iesire la o distanta de 200 m de centrul de service.
In opinia lui Bernat Nyulas, director general Fomco Prodimpex SRL, „chiar daca la prima vedere decizia de a cheltui in asemenea masura poate parea curajoasa, acum este momentul pentru investitii, preturile sunt coborate, iar banii vin din surse proprii, deci riscul nu este asa de mare. Sunt convins ca putem sa ne organizam eficient, astfel incat sa oferim preturi bune si sa atragem clientii. Chiar daca intotdeauna vor fi transportatori care isi vor face operatiunile simple de service in curte, noi vrem sa ne plasam intre ei si piata reprezentantelor, aceasta plaja fiind destul de larga.“

Locatie strategica, servicii diverse
Serviciile asigurate la noul sediu sunt cele deja cunoscute, care vizeaza tahografe, limitatoare de viteza, statii radio, sisteme de aer conditionat si sisteme de incalzire.
O noutate la noul centru este linia autorizata ITP. In plus, s-a investit intr-un sistem de schimb al uleiului care permite o operatiune foarte rapida, iar in viitor oferta de servicii va fi extinsa si pe segmentul reparatiilor generale pentru camioane, remorci si semiremorci, inclusiv autoutilitare.
„Punctul de service este unul multibrand, deoarece Targu Mures nu este o zona suficient dezvoltata astfel incat sa permita existenta unei reprezentante pentru o singura marca. In aceasta zona este o singura reprezentanta Mercedes, dar care acopera si segmentul autoturisme. Suntem la 100 km de Cluj, care are reprezentante pentru toate marcile, ca si Sibiu, Brasov, Bistrita. Deocamdata nu intram pe partea de service general, vom face ceea ce stim si facem de ani de zile. Incepem cu service rapid, dupa care, in timp, in functie de cerinte, vom vedea cum reusim sa completam echipa si sa trecem spre operatiuni mai complicate“, a explicat Bernat Nyulas.
Recent, Fomco a devenit reprezentanta Knorr Bremse si Wabco pentru sisteme de franare si in acest sens s-au achizitionat si dotarile necesare pentru reparatii. De asemenea, au fost cumparare echipamente si pentru un alt serviciu care va fi derulat in viitor, reconditionarea componentelor sistemelor de franare, testare si reparare sisteme ABS, diagnoza pe partea de electronica a motoarelor. Si s-a investit si intr-un sistem Hunter de geometrie a rotilor pentru camioane, utilitare si autoturisme.
In viitor, portofoliul de servicii va fi completat cu spalatorie automata pentru camioane si atelier de vulcanizare si tinichigerie.

Cererea de tahografe este constanta
Daca transporturile merg prost, iar tarifele sunt scazute, firmele de profil nu-si mai permit investitii decat in elemente foarte importante pentru functionarea camionului. Si atunci orice cheltuiala este amanata. In cazul Fomco, in 2008 s-au vandut peste 100 de lazi frigorifice, iar anul trecut maximum 20, aceeasi situatie regasindu-se si la alte produse, cum sunt incalzitoarele.
Introducerea obligativitatii tahografului digital nu a provocat o crestere spectaculoasa a cererii pentru aceste aparate, din moment ce vehiculele sunt astfel dotate chiar din fabrica.
In schimb, s-a observat cresterea necesarului pentru vehiculele inmatriculate in perioada ianuarie-august 2007, deoarece atunci ARR inca nu era pregatit sa emita carduri de sofer, multe firme au comandat camioane cu tahograf analogic sau au schimbat pe analogic, iar in 2008-2009, cand RAR a inceput sa urmareasca mai atent dotarea cu tahografe digitale, cererea a crescut simtitor, cei care au schimbat la vremea respectiva in analog fiind nevoiti sa cumpere din nou digital. Cererea de tahografe este influentata si de nerespectarea intocmai a instructiunilor de service ale producatorului. De exemplu, sunt unele modele de tahografe la care, conform instructiunilor, bateria proprie trebuie schimbata o data la doi ani, ceea ce transportatorii nu prea fac. Or, daca nu este inlocuita, iar camionul ramane fara curent, tahograful se defecteaza si se pierde tot ce e inregistrat in memorie.
Fomco vinde si statii radio, iar cererea pentru astfel de echipamente a crescut in ultima vreme, cele mai multe camioane fiind dotate cu statii. Soferii sunt aproape dependenti de ele, semnalandu-si problemele de pe drum, controalele, prezenta politiei etc. Cum multa lume a aflat despre acest mijloc de comunicare, statiile au inceput sa fie populare si in randul soferilor de autoturisme, care afla astfel si de la soferii de camioane care este situatia pe drumuri, informatii foarte utile mai ales de la introducerea noilor radare, care nu pot fi depistate de detectoare.

Termenele de plata au fost prelungite
Situatia dezastruoasa de pe piata a influentat si vanzarile Fomco, acestea scazand cu 25% fata de 2008, dar in 2010 se sesizeaza o usoara schimbare a situatiei, regresul nemaifiind asa de drastic.
Daca la inceputul activitatii Fomco avea un sistem de plata foarte strict, cu termene imediate, anul trecut s-a recurs la prelungirea acestora, conducerea societatii incercand astfel sa-si sustina partenerii care aveau probleme cu lichiditatile.
Pentru a face fata mai bine crizei, anul trecut a fost formata o echipa de vanzari directe, pentru acele produse care nu prea se distribuie prin parteneri, cum sunt sistemele de urmarire prin GPS si de monitorizare a consumului de combustibil, aparatele de descarcat date din tahograful digital, care au nevoie de promovare puternica.
Desi cele mai multe produse se vand prin dealeri, in relatia cu clientul intotdeauna este in joc numele Fomco. Din aceasta cauza, dealerii participa permanent la traininguri si, incepand din 2008, certificatele emise sunt valabile numai doi ani. „In primii ani, ele nu aveau termen de valabilitate, dar ne-am dat seama ca e mai bine sa facem cel putin la fiecare doi ani cate un curs de perfectionare, deoarece tehnologia evolueaza constant“, a conchis directorul Fomco.    

Articole similare