Conform statisticilor APIA (Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Autovehicule din Romania), in 2018 s-au livrat la noi 187.276 de autovehicule, cu 19,6% mai multe decat in 2017, cel mai mare volum din ultimii zece ani, dar mult sub nivelul de dinainte de criza economica din 2009. Cele mai multe achizitii (60% din total) continua sa fie facute de persoane juridice, dar numarul de autoturisme cumparate de persoane fizice in 2018 (63.378) este cu circa 44,4% mai mare decat cel din 2017 (43.884).
Piata autoturismelor s-a ridicat la 158.268 de unitati, cu 21,4% mai multe decat in 2017, primele marci ca vanzari fiind Dacia, cu 51.242, cu 29,4% mai multe decat in 2017, Volkswagen, cu 14.601, cu 4,5% mai multe decat in 2017, si Skoda, cu 13.185 de unitati, cu 13,4% mai multe decat in 2017.
Autoturismele cu motoare pe benzina au continuat sa fie majoritare in 2018, cu o pondere de 61,9% din total, cu 10,1% mai mare decat in 2017, sapte din primele zece marci ca numar de unitati livrate avand o pondere a motoarelor pe benzina egala sau mai mare decat aceasta medie. Autoturismele verzi (electrice si hibride) continua insa tendinta de crestere puternica inceputa in urma cu doi ani, inclusiv ca urmare a stimulentelor acordate prin Programele Rabla (hibride) si Rabla Plus (electrice si hibride plug-in), dar si datorita numarului tot mai mare de modele disponibile. In 2018 ele reprezinta 2,9% din total, fata de 2,1% in 2017, dupa ce anul trecut s-au vandut cu 92% mai multe masini electrice (integral sau plug-in), adica 987 de unitati, fata de 514 in anul anterior, si cu 59,8% mai multe hibride, adica 3.585 de unitati, fata de 2.244 in 2017.
Crestere inregistreaza si segmentul autoturismelor cu tractiune integrala, care reprezinta 20,5% din totalul livrarilor din 2018 – 32.388 de unitati – cu 16,3% mai multe decat in 2017.
In functie de tara de provenienta a autoturismelor, clasamentul are in frunte Romania (31,7%), Germania (18,6%), Cehia (10,3%), Turcia (8,7%) si Spania 7,6%. Autoturismele din productia autohtona au inregistrat, in anul 2018, o crestere semnificativa, de 37,1% comparativ cu anul 2017, in timp ce masinile din import au inregistrat o crestere de numai 15,2%.
Productia Ford Romania a crescut semnificativ fata de 2017, ajungand la 141.507 unitati (+184,3% fata de anul anterior), astfel ca si exportul companiei s-a triplat. Pe de alta parte, datele privind productia si exportul Dacia nu sunt disponibile, deci nu exista o imagine de ansamblu aspra productiei totale din tara noastra.
Importurile de autoturisme se ridica la 110.177 de unitati, fata de 93.813 in 2017, cresterea de 17,4% fiind sub cresterea pietei totale de autoturisme.
Reprezentantii APIA tin sa atraga atentia asupra faptului ca in Europa decembrie a fost a patra luna consecutiv de scadere a vanzarilor de autoturisme, cu 8,4%, astfel ca in intregul an trecut cresterea a fost de numai 0,1% fata de 2017, fata de o crestere de 6,2%, cat se inregistra dupa primele opt luni din 2018 (cand s-a produs trecerea la WLTP – Procedura de testare a autovehiculelor comerciale armonizata la nivel global), comparativ cu perioada similara a lui 2017l.
In ceea ce priveste categoria autoturismelor rulate (al caror import este, in marea lor majoritate, unul paralel retelelor autorizate dar, mai ales, nefiscalizat), in 2018 este vorba de 473.616 unitati, cu 9,1% mai putine decat din 2017, un alt aspect imbucurator fiind scaderea usoara a varstei autoturismelor rulate importate, ca urmare a cresterii volumului pe segmentul de varsta sub sapte ani si scaderii pe segmentul celor de peste 12 ani, care sunt foarte poluante, mai vechi de Euro 3. Chiar si asa, numarul autoturismelor rulate mai vechi de 12 ani reprezinta circa 42,4% (aproximativ 200.641) din totalul autovehiculelor second-hand importate, fapt care contribuie la mentinerea unui nivel de poluare ridicat, in special in marile orase ale Romaniei. Si, in conditiile in care, prin casare, au fost eliminate doar circa 81.000 de unitati, varsta medie a parcului auto din Romania ramane printre cele mai mari din Europa: aproximativ 16 ani.