Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad

Angajarea part time și recrutarea femeilor, posibile soluții pentru criza de șoferi

Criza sanitară începută în 2020 a mai temperat lucrurile în transport și logistică și nici criza de șoferi nu s-a mai simțit atât de mult ca în anii trecuți, din cauză că volumele au scăzut, dar supermarket-urile sunt la fel de active, sau chiar mai active decât în 2019, și cererea de personal din domeniu crește din nou.

Ultimul trimestru din 2020 a fost foarte bun pentru transportul și logistica din Olanda, datorită reluării schimburilor comerciale internaționale. Primul trimestru din 2021 a fost ezitant, din cauza carantinei, dar de atunci lucrurile și-au revenit și acum piața de transport explodează efectiv. Desigur, este doar ceva temporar și se vede numai în anumite domenii: în retail, de exemplu, stocurile au dispărut și acum trebuie completate iar, dar nu aceasta este singura cauză a creșterii volumelor. La final de iunie DB Schenker ar fi anunțat că nu mai acceptă noi comenzi din cauza lipsei de capacitate – șoferi, containere, camioane – ceea ce este fără precedent.

Un consultant bancar din cadrul ING mai arată că se vorbește în mod greșit de o criză economică: criza sanitară nu a fost financiară sau economică, iar economia Olandei nu merge rău, ci este vorba doar de faptul că oamenii nu au mai putut cheltui bani o vreme la fel ca în trecut. Dar între timp s-a reluat tendința din 2018 și 2019, se consumă mult și deci e mare nevoie de transport și logistică.

În acest context, asociația olandeză de transport și logistică TLN a stat de vorbă cu doi antreprenori, de la care a aflat ce cred ei că se poate face pentru a atrage șoferi profesioniști.

Unul dintre aceștia a amintit de situația dificilă de pe piața forței de muncă de la începutul pandemiei, când firmele au depus eforturi mari pentru a-și păstra angajații, măcar pe cei permanenți. Imediat ce lucrurile au revenit cât de cât la normal, magazinele au fost deschise din nou, camioanele s-au reîntors pe șosele, unde aglomerația este la fel de mare ca înainte de 2020, și antreprenorii sunt din nou în căutare de șoferi.

Una dintre cauzele crizei de șoferi se întâlnește, de altfel, în toate domeniile de activitate: îmbătrânirea populației. Mulți șoferi se vor pensiona în anii următori și mult mai puțini tineri vor să le ia locul, nu numai în transport, ci și în alte domenii ale economiei Olandei. Ceea ce înseamnă că toate sectoarele caută să-i atragă pe tineri, iar pentru transporturi acest lucru nu este ușor, câtă vreme se știe că meseria de șofer profesionist presupune nopți întregi petrecute în parcări, departe de casă. Dar trebuie să li se explice faptul că lucrurile s-au schimbat mult în ultimul timp, mai ales din punct de vedere fizic, datorită funcțiilor și instrumentelor disponibile în dotarea vehiculelor. Dacă faci livrări la supermarket, trebuie să fii destul de puternic pentru a manevra containere cu role, dar sunt și camioane în cazul cărora poți face încărcare/descărcare cu două degete.

Faptul că în această meserie este nevoie de tot mai puțină forță fizică este de natură să atragă femei în transporturi, o categorie neglijată până acum. Mulți antreprenori din domeniu cred și azi că este nepotrivit să angajezi o femeie ca șofer și, la fel, multe femei cred că nu este un lucru bun să fie șoferi de camion. De aceea doar 4% dintre șoferii olandezi sunt femei, și încă este un procent bun față de alte țări europene. Dar tot se mai pot face multe pentru atragerea femeilor în transporturi.

Generația viitoare de angajați își dorește un echilibru între viața profesional și cea personală, are nevoie să facă mișcare, să aibă un program flexibil pentru a lua copiii de la școală ș.a. Iar antreprenorii cred că aceste lucruri sunt foarte bune și că angajatorii trebuie să gândească diferit. De exemplu, meseria de șoferi de camion poate fi și part time, ceea ce ar ajuta la recrutarea femeilor și a tinerilor, dar și la păstrarea celor care au vârstă de pensionare și care nu vor să înceteze de tot munca, ci doar să încetinească ritmul.

De aceea firmele de transport ar trebui să se promoveze ca angajatori part time, și în general să se promoveze, pentru că recrutarea nu se mai poate face prin cunoștințe, ci trebuie extins cercul. Asta se poate face inclusiva arătând pe site-ul propriu sau pe platformele de socializare că sunt buni angajatori, postând poze cu mașini noi și îngrijite și cu angajații, sau chiar lăsându-i pe aceștia din urmă să-și spună povestea și să descrie cât de bine este să lucreze în acea companie.

Dar managerii de transport nu sunt singuri în acest demers, ci TLN și STL (Institutul pentru Transport și Logistică) fac eforturi mari pentru a atrage noi șoferi: training, sprijin în comunicare și în recrutare ș.a.

Articole similare

Ad