Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Anul 2023 este în total pentru România un an de creștere economică, în care evoluția anuală a PIB-ului indică trei ani consecutivi pe un trend exclusiv ascendent

La sfârșitul anului 2023, stocul modern de retail din România a ajuns la 4,34 mil. mp, după adăugarea unei noi oferte în valoare totală de aproximativ 251.000 mp care a fost livrată pe parcursul anului. Bucureștiul cu județul său satelit, Ilfov, a atras doar 13% din totalul suprafețelor livrate, în timp ce restul covârșitor a fost distribuit către orașe secundare și terțiare, precum Craiova, Arad, Alba Iulia, Câmpulung Muscel sau Horezu.

Drept dovadă, cel mai mare proiect nou de retail inaugurat în 2023 a fost Promenada Mall Craiova, care reunește circa 64.000 mp închiriabili dezvoltat de NEPI și întâmpinat chiar la începutul trimestrului patru al anului.

Cu 29% din suprafața stocului modern, Bucureștiul își consolidează poziția de principal hub de retail al țării, cu o compoziție a formatului de suprafață totală împărțită între 38% parcuri de retail și 62% centre comerciale. Analizând livrările din București și din proximitățile acestuia pe parcursul anului, doar formatul de parcuri de retail a fost ales de dezvoltatori și, în cea mai mare parte, face parte sau se află în apropierea unor ansambluri și/sau zone rezidențiale de succes. Cel mai bun exemplu al dorinței retailerilor de proximitate față de clienții lor este extinderea de 16.300 mp a Cosmopolis Plaza dezvoltată de Opus Land Development și inaugurată în trimestrul al patrulea.

Centrele comerciale, considerate formatul tradițional de retail, reprezintă puțin peste un sfert din suprafața totală a ofertei noi, spre deosebire de parcurile de retail, care reprezintă 73% din suprafața nou inaugurată.

Până la sfârșitul anului 2024, aproximativ 258.000 mp ar putea fi adăugați la stocul modern de retail din România, dacă se iau în considerare atât proiectele în construcție, cât și cele planificate. Pentru 67% din suprafața totală estimată a pipeline-ului, lucrările de construcție erau în curs de desfășurare la sfârșitul anului 2023, iar pentru 33% la sfârșitul anului au fost prinși dezvoltatori în diferite faze de planificare. Popularitatea formatului specializat se remarcă și în dezvoltările prognozate, care revendică 95% din viitoarea ofertă nouă, iar dacă ne uităm exclusiv la unitățile în construcție, retail park este singurul format care urmează să fie dezvoltat la nivel național.

De asemenea, se așteaptă ca stocul modern de retail al țării să avanseze la 4,6 milioane mp, dacă se iau în considerare proiectele în construcție și cele planificate, cu o dată de livrare inițială estimată până la sfârșitul anului 2024. Viitoarea compoziție a ofertei noi din punct de vedere al formatului nu poate decât să cimenteze tendința deja stabilită de dezvoltare specializată (format parc de retail), deoarece atrage majoritatea covârșitoare de 95%. Mai mult, dacă se exclud proiectele planificate, pipeline-ul din 2024 este format doar din parcuri de retail care totalizează o cantitate impresionantă de circa 174.000 mp, care va schimba până la esență structura stocului modern.

Anul viitor prefigurează atât provocări, cât și oportunități pentru comercianții cu amănuntul: incertitudinea economică, creșterea cheltuielilor cu amănuntul – a doua cea mai mare creștere anuală din Europa Centrală și de Est, costurile ridicate de producție și de muncă, rata scăzută a șomajului, împreună cu o creștere mai moderată a ratei de creștere a comerțului electronic, jucătorii de pe piață vor trebui să rămână relevanți pentru clienții lor. De asemenea, o atenție deosebită acordată reglementărilor ESG, diminuarea amprentei de carbon și sprijinirea economiei locale ar putea face diferența pentru consumatorii care sunt mai atenți la aspectele sociale și de mediu.

” Oferta nouă de retail aproape triplă față de anul precedent și cu 37% mai mare față de anul de referință 2019, retaileri care se apropie tot mai mult de utilizatorii finali, vânzări contestate de creșterea prețurilor, dar mult peste rata inflației. Contextul economic general și conștiința socială și de mediu a dezvoltatorilor au făcut ca piața românească de retail modern să crească în vremuri dificile. România este astăzi o destinație “must have” pentru ocupanții de retail”, a afirmat Carmen Ravon, șef al departamentului de ocupare a spațiilor de retail din CEE.

Articole similare

Ad