Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad

ARR se reorganizeaza

Autoritatea Rutiera Romana a inceput 2012 cu un amplu proces de reorganizare, dupa ce din 5 decembrie 2011 a ramas fara componenta de control in detrimentul Inspectoratului de Stat pentru Control in Transportul Rutier (ISCTR). Si asta in ciuda faptului ca a incheiat anul trecut cu cele mai bune rezultate din istoria sa. In perioada urmatoare, ARR se va concentra pe eficientizarea procesului de licentiere, in conditiile in care termenul de eliberare a documentelor este de maximum doua zile in toata tara, precum si pe upgradarea sistemului informatic.
 

Dupa ce chiar in debutul anului au aparut intarzieri la eliberarea licentelor si copiilor conforme, generate de schimbarea unor formulare, lucrurile au reintrat in normal si nicaieri in tara nu exista termen de eliberare a documentelor mai mare de doua zile, potrivit directorului general ARR, Melus Florian Coman. „Intampinam insa probleme legate de livrarea documentelor, pentru ca legislatia noua interzice eliberarea documentelor personal, ea se poate face numai prin posta. Cu toate ca operatorul poate depune actele fie personal, fie prin posta, fie electronic. Lege nu prevede cine trebuie sa achite taxele postale. Si atunci ARR le trimite cu confirmare de primire si cu plata la destinatar. Au aparut reclamatii pentru costurile suplimentare aparute, dar in momentul in care documentele pleaca din agentie nu ne mai apartin noua, ci carausilor.“

Garantia financiara pentru licentiere se reface odata cu cresterea flotei
Odata cu adoptarea noii legi a transporturilor au aparut si alte modificari in procedura de licentiere. Astfel, firmele de transport sunt obligate in momentul licentierii sa isi inregistreze si flota, iar acest lucru implica garantii mai mari. „Nu am semnale ca operatorii s-au plans, deci inseamna ca nu sunt probleme. In momentul in care o firma de transport isi ia un vehicul nou, trebuie sa dea declaratie pe proprie raspundere ca indeplineste conditiile de licentiere, iar in termen de 90 de zile va fi verificata de ISCTR in acest sens. Daca insa garantia depusa este la limita, pentru orice vehicul nou achizitionat trebuie facuta completarea garantiei. Iar atunci cand conditia de capacitate financiara nu mai este indeplinita pentru un anumit numar de vehicule din flota, operatorul trebuie sa depuna la ARR, in 10 zile, un numar de copii conforme ale licentei de transport egal cu cel al masinilor pentru care nu mai are capacitate financiara. In acelasi timp, garantia este a operatorului si poate dispune de ea la fel ca in cazul capitalului social, astfel ca nu apar pierderi pentru companie in cazul in care se diminueaza parcul auto pe perioada de valabilitate a licentei“, a explicat directorul general ARR.

Tractarea unei semiremorci straine, sub semnul intrebarii
Este important de stiut ca nu se licentiaza autotractorul singur, ci ansamblul. Chiar daca licenta se emite pe autotractor si se inscrie cu numarul de inmatriculare al acestuia, semiremorca este introdusa in baza de date, iar copia conforma este valabila pentru ansamblu. Prin urmare, pentru cazul concret de tractare a unei semiremorci inmatriculate in Turcia cu un autotractor inmatriculat in Romania, pe teritoriul tarii noastre acest lucru se asimileaza, in opinia directorului ARR, operatiunii de cabotaj si este nevoie de autorizatie de terta tara. In lipsa ei trebuie aplicata amenda contraventionala si imobilizare.
Pozitia Directiei Generale Transport Rutier (DGTR) din cadrul MTI in aceasta privinta este urmatoarea: daca este vorba de un autotractor romanesc, atunci nu poate fi cabotaj. „Nu poti sa faci cabotaj pe teritoriul statului de inmatriculare. Si nu este nevoie nici de autorizatie terta tara. Este interesant de vazut cine este garantul marfii sau cine si unde face carnetul TIR sau T1 pentru semiremorca“, au precizat reprezentantii DGTR.

Updatarea sistemului IT, o prioritate
Din totalul de 653 de angajati ai ARR, 147 au promovat examenul la ISCTR. La ARR exista discutii avansate privind reorganizarea, atat a personalului, cat si in ceea ce priveste problemele ce au ramas in sfera sa de responsabilitate, respectiv numarul de operatori din fiecare judet, de copii conforme eliberate si de atestate, pentru ca exista o „transhumanta” de la un judet la altul, numarul de autogari, de scoli de conducatori auto etc. Suplimentar, exista activitati obligatorii pentru ARR prevazute prin lege, respectiv examinarea practica pentru CPI si CPIa, precum si participarea la comisiile paritare, conform prevederilor legii 92 modificate. Cum in trecut aceste activitati erau desfasurate aproape exclusiv de catre inspectori, o parte dintre cei care aveau atributii de inspectie si control vor ramane in structuri, avand obiectul de activitate acoperit. „De altfel, toti specialistii din structura ARR constituie o resursa umana foarte valoroasa si lucreaza acum in cadrul Directiei de Siguranta si Audit Rutier, care functioneaza in baza legii 265”, a precizat Coman. ARR este membru cu drepturi depline in organismul de certificare pentru formarea profesionala initiala si continua si este vicepresedinte CORTE, un organism cu competente, de asemenea, de licentiere si autorizare. „Ne-am facut temele in ceea ce priveste apartenenta la componenta europeana“, a mai adaugat directorul general ARR.
O problema aparuta in OG 27/2011 este aceea ca licentele pentru scolile de soferi si cele pentru autogara se dau in baza unor rapoarte facute de colegii de la ISCTR, astfel ca ARR elibereaza licentele in „orb“, dar este raspunzatoare pentru ele. „Probabil ca o sa fie solicitata o modificare a legii in acest sens, pentru ca nu putem fi simpli executanti. Practic, in trecut s-a pus problema ca ARR nu poate sa faca si licentiere si control. Dar acum, in aceste doua spete, exact in aceeasi postura se gaseste si ISCTR. Cel care le vede, le si controleaza.“
Pe viitor, ARR va face o upgradare a sistemului informatic, care sa rezolve probleme nerezolvate din trecut. Este vorba de un registru unic al cursantilor pentru DRPCIV, astfel incat, daca un cursant primeste un numar de ordine la o scoala, indiferent cate categorii isi va lua la permisul de conducere, va avea acelasi numar unic toata viata. Iar evolutia lui, inclusiv cazierul, va fi foarte usor de urmarit.
De asemenea, se intentioneaza largirea bazei in care sunt evidentiate sanctiunile aplicate conducatorilor auto, precum si informatizarea completa a sistemului de examinare in vederea obtinerii certificatelor de competenta profesionala, pentru ca acum informatizarea este facuta in proportie de 70%. Se va mai realiza si o harta electronica avand toate traseele judetene si interjudetene din transportul public de persoane, pregatitoare pentru perioada de dupa licitatia din 2013. Aceasta ar fi utila pentru a se semnala in timp real daca exista conditii de incompatibilitate intre anumite trasee, vehicule alocate pe traseele respective, capacitati de transport, astfel incat sa se poata raspunde mult mai repede cererilor de modificare trimestriala sau anuala.

Predarea de „stafeta”, finalizata
In octombrie a fost facuta inventarierea intregului patrimoniu, in care a fost mentionat distinct patrimoniul aferent activitatii de inspectie, supraveghere si control. Predarea efectiva s-a facut in doua moduri. Componenta financiara, respectiv cheltuielile pentru infiintare, asa cum au fost ele definite de ordonanta 26, au fost achitate la sfarsitul lui noiembrie (in termenul legal), potrivit directorului general ARR. Este vorba de 37 de milioane de lei. „Predarea efectiva a bunurilor a inceput odata cu prima saptamana a lui ianuarie, pentru ca ISCTR nu avea personal. Aici sunt incluse autospeciale, laptopuri, imprimante, cantare, cititoare de carduri tahograf etc. Dupa ce ISCTR a devenit operator de date cu caracter personal, la sfarsitul lui ianuarie, ARR i-a facut parole pentru a putea accesa si efectua inscrieri in sistemul informatic al Autoritatii, pana cand Inspectoratul isi va pune la punct propriul sistem.”
2011, cel mai bun an din istoria ARR
ARR si-a definitivat rapoartele de activitate, iar in 2011, comparativ cu anii anteriori, au fost inregistrate cresteri la toate capitolele. De altfel, „atat pe componenta de venituri, cat si pe cea de control, sunt cele mai bune rezultate din istoria Autoritatii Rutiere, in conditiile in care au fost facute cu aceiasi oameni si aceeasi logistica, fara a se fi facut investitii”, a tinut sa precizeze Coman. Mai trebuie mentionat faptul ca la nivel european, ca membru al Eurocontrol, ARR a ocupat locul al treilea in 2011, dupa Marea Britanie si Olanda. Numarul total de procese verbale incheiate este de circa 20.500, comparativ cu 16.000 in 2010, iar cuantumul amenzilor aplicate si incasate a fost de 18,5 milioane de euro, atat de la operatorii romani, cat si straini, Pentru acestia din urma in mod special volumul amenzilor aplicate a crescut semnificativ. Prin urmare, este evidenta pierderea inregistrata la buget in ultimele luni, cand nu au fost aplicate sanctiuni ca urmare a faptului ca ISCTR nu-si intrase inca in atributiuni.
Referitor la noile amenzi publicate prin HG 69/2012, directorul general ARR nu a dorit sa comenteze, intrucat din august 2011 Autoritatea nu a mai fost consultata de catre directia de specialitate in elaborarea actelor normative principale si subsecvente.   
Autoritatea Rutiera Romana a inceput 2012 cu un amplu proces de reorganizare, dupa ce din 5 decembrie 2011 a ramas fara componenta de control in detrimentul Inspectoratului de Stat pentru Control in Transportul Rutier (ISCTR). Si asta in ciuda faptului ca a incheiat anul trecut cu cele mai bune rezultate din istoria sa. In perioada urmatoare, ARR se va concentra pe eficientizarea procesului de licentiere, in conditiile in care termenul de eliberare a documentelor este de maximum doua zile in toata tara, precum si pe upgradarea sistemului informatic.

Articole similare