Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad

Asigurarile continua sa ridice multe si mari semne de intrebare

Deoarece la conferintele organizate de revista Tranzit in primavara asigurarile au starnit un viu interes din partea transportatorilor, reprezentantii Asko Assekuranz au reamintit principalele prevederi ale acordului CMR si au raspuns numeroaselor intrebari din sala. Din dezbaterea dedicata acestui subiect reiese ca anumite probleme au un puternic iz local, in sensul ca in alte tari situatiile respective – uneori le putem numi chiar abuzuri din partea firmelor de asigurari – ori nu apar, ori sunt solutionate mai usor, dar si ca, inclusiv in vest, in unele cazuri, singura solutie este un avocat bun.
 

Sven Kritzer, CEO assistant Asko Assekuranz, a punctat cateva dintre aspectele cele mai importante din Conventia CMR, incheiata in 1956, care se refera la transportul international in care macar una dintre tarile vizate a aderat la acest acord. In primul rand, trebuie precizat ca exista trei tipuri de raspundere in transport la care nu se aplica CMR: mutarea de mobilier, transporturile mortuare si transporturile realizate sub umbrela conventiilor postale internationale. Raspunderea transportatorului in acord cu Conventia CMR se aplica in caz de pierdere a bunurilor in timpul transportului, deteriorare sau intarziere la livrare – si in caz de incidente trebuie sa se discute de despagubire. Aceasta raspundere este limitata la 8,33 SDR/kg, adica aproximativ 10 euro/kg, deci maximum 240.000 de euro, pentru o sarcina utila de 24 t. In caz de intarziere la livrare se pune problema unei limitari maxime la pretul transportului negociat cu clientul.
Trebuie tinut cont insa si de situatiile in care responsabilitatea nu-i apartine transportatorului: in cazuri de forta majora (de exemplu, cutremure sau atacuri armate). Pe de alta parte, problemele tehnice sunt responsabilitatea transportatorului si daca se intarzie din cauza lor acesta este pasibil de plata despagubirilor. Un alt aspect care conteaza in caz de deteriorare a bunurilor este transportul cu vehicule deschise: in cazul lor trebuie sa se precizeze in documentele de transport ca sunt admise. Insuficienta ambalajului nu intra in raspunderea transportatorului, asadar daunele ce apar in urma acestor insuficiente nu pot fi imputabile tranportatorului. Totusi, in cazul neglijentei majore, culpa grava, transportatorul nu mai beneficiaza de aceasta limitare a raspunderii de 8,33 SDR, ci raspunderea va fi la valoarea integrala a facturii de livrare.
In cazul transportului intern, avand ca forma speciala cabotajul, nu se aplica CMR, ci legislatia nationala. In Germania, de exemplu, raspunderea transportatorului e de pana la 40 SDR/kg, cu o obligatie de a avea asigurare CMR de minimum 600.000 de euro/eveniment, in Austria valoarea e la fel ca in CMR, in Italia e doar de un euro/kg, in Spania, de 4,5 euro/kg, iar in Franta, de 14 euro/kg.
Pentru o acoperire cat mai buna, reprezentantii Asko recomanda transportatorilor sa incheie asigurare de minimum 1,5 milioane de euro, sa includa toata Europa, chiar si Turcia, …

Articole similare