Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Asociatia Europeana de Biodiesel sesizeaza catre UE preturile mici cu care operatorii polonezi exporta biodiesel

Bunge Prio Biocombustibil, parte a grupului american Bunge si a grupului portughez Prio, liderii globali in domeniul agribusiness, in calitate de membru al Asociatiei Europene de Biodiesel (EBB), atrage atentia asupra distorsiunilor pe care le provoaca in piata europeana practica anumitor operatori economici din Polonia de a exporta biodiesel la preturi anormal de mici. In 2015, din cele 160.000 de tone de biodiesel consumate, aproximativ 30% au provenit din import.
 

EBB si-a exprimat ingrijorarea asupra acestei probleme si a alertat autoritatile europene si nationale, Oficiul European Anti-Frauda (OLAF) precum si asociatiile de profil de pe continent, in incercarea de a identifica operatorii implicati si de a stopa acest trafic cat mai curand posibil.
Cele mai noi date primite de EBB arata ca unii operatori economici activi in Polonia si pe piata europeana au profitat abuziv de facilitatile oferite de legislatia nationala poloneza destinata consumului local, pentru a exporta cantitati de biodiesel mascate in biocombusitibil vandut in Polonia, in baza prevederilor RED – directiva europeana care stabileste cotele de biocombustibili pentru statele membre UE. Biodiesel-ul astfel nedistribuit pe piata din Polonia este exportat la preturi sub piata catre tari precum Bulgaria, Romania, Olanda, Belgia, Italia si chiar pe piata franceza. Operatorii din Polonia, atrage atentia EBB, ar trebui sa fie constienti ca efectele unei astfel de decizii, de a exporta la preturi mai mici biodiesel care figureaza a fi destinat pietei poloneze, ar putea avea efecte retroactive asupra certificarii lor.
”EBB este profund ingrijorata de o astfel de incalcare flagranta a legislatiei si principiilor europene si este decisa sa stopeze fluxul de biodiesel polonez, extrem de perturbator si nociv pentru integritatea si competitivitatea pietei europene de biodiesel. Vom actiona pentru a identifica sursa si cele mai eficiente solutii care sa pastreze unita piata europeana de biodiesel”, a declarat Alain Brinon, presedintele Asociatiei Europene de Biodiesel.
In 2015, potrivit Eurostat, Polonia a exportat 400 de mii de tone de biodiesel, principalele piete de export fiind Olanda, Bulgaria, cat si Romania. In acelasi timp insa, Romania a importat in 2015, in total, 50 de mii de tone de biodiesel, in principal din Spania si Italia, dar si din Polonia si Bulgaria. Conform statisticilor europene Intrastat, Bulgaria importa biodiesel din Polonia, pentru ca mai apoi sa exporte catre tari vecine precum Romania, Grecia, Ungaria. Statisticile europene indica faptul ca biodiesel-ul din Polonia, care face obiectul investigatiei, este importat in Romania atat direct, cat si indirect prin alte state.
Romania consuma anual 160 de mii de tone de biodiesel, iar importul de biodiesel a reprezentat, in 2015, aproximativ 30% din piata, cu impact negativ atat pentru productia de biodiesel cat si pentru cererea de ulei de rapita din Romania. Din cauza scaderii cererii de biodiesel, pe fondul importurilor din 2015, fermierii romani au trimis la export peste 1 milion de tone de rapita, in loc sa fie prelucrata local pentru productia de ulei si biodiesel.
Impactul unei astfel de situatii pentru economia romaneasca nu trebuie analizat doar din perspectiva financiara – in veniturile aduse prin taxele provenite din productia locala ci si din perspectiva angajamentelor asumate ca membru al UE, de reducere a dependentei de combustibili fosili si scaderea emisiilor de carbon. Desi a respectat initiativa Uniunii Europene in materie si a adoptat legislatia pentru includerea biodiesel-ului, avand efecte precum scaderea dependentei de combusibili fosili si un mediu mai curat, Romania este privata acum de aceste beneficii, mai arata Bunge Prio Biocombustibil.

Articole similare

Ad