Tahograful este si va ramane un subiect dificil pentru multe companii de transport care ori nu il folosesc corect si primesc amenzi mari, ori nu se pricep sa il foloseasca in avantajul lor prin selectarea functiilor corecte. Pentru a aduce lamuriri suplimentare asupra acestui subiect, Viorel Gherdan, director general adjunct Tachonan Service, a explicat cateva definitii si practici din domeniu, care ar putea sa ii ajute pe utilizatori.
Regulamentul UE nr. 165/2014 care abroga etapizat Ordinul 3821/85 si modifica Ordinul 561/2006 stabileste obligatii si cerinte cu privire la construirea, instalarea, folosirea, testarea si controlul tahografelor utilizate in transportul rutier, cu scopul de a proba conformitatea cu Regulamentul (CE) nr. 561/2006, cu Directiva 2002/15/CE si cu Directiva 92/6/CEE.
Din discutiile cu soferii, specialistii Tachonan au observat ca exista o serie de nelamuriri legate de acest regulament. Viorel Gherdan a explicat ca „Activarea“ reprezinta etapa in care tahograful devine complet operational si asigura toate functiile, inclusiv pe cele de securitate, prin utilizarea unui card de atelier. Asta inseamna ca un autovehicul nou inmatriculat are tahograful instalat, dar nefunctional. Pana nu este introdus un card de atelier el nu este activ si datele inregistrate nu sunt active.
„Calibrarea“ unui tahograf digital inseamna actualizarea sau confirmarea parametrilor vehiculului, inclusiv identificarea si caracteristicile acestuia, care urmeaza sa fie stocate in memoria de date, toate prin utilizarea unui card de atelier. La calibrare se introduce numarul de inmatriculare al vehiculului, care nu poate fi schimbat decat folosind un card de atelier. In acest moment se elibereaza si o dovada de verificare, dupa care sistemul este sigilat, iar eticheta care dovedeste asta este lipita pe stalpul masinii.
„Descarcarea“ dintr-un tahograf digital presupune copierea impreuna cu semnatura digitala a unei parti sau a unui set complet de fisiere de date inregistrate in memoria de date a unitatii montate pe vehicul sau in memoria cardului de tahograf, cu conditia ca acest proces sa nu modifice sau sa stearga eventuale date stocate. Viorel Gherdan a atras atentia asupra faptului ca „semnatura digitala poate fi distrusa daca s-a folosit un echipament de oprire a tahografului. Am intalnit astfel de cazuri, iar tahograful nu mai era functional sau datele inregistrate nu mai erau valabile.“
O alta problema depistata in practica de Tachonan este ca inca exista multe companii care nu au folosit cardul societatii, cel ce identifica firma de transport si permite afisarea, descarcarea si imprimarea datelor stocate in tahograf sau blocarea anumitor date. Viorel Gherdan a mai punctat faptul ca unii au convingerea ca tahograful poate fi descarcat cu orice card, chiar al altei companii, ceea ce este gresit.
…