La nivel national, majoritatea operatorilor de transport persoane se declara multumiti de atribuirea traseelor judetene. In urmatoarea perioada se astepta o stabilizare si, in acelasi timp, o linistire a pietei de transport prin servicii regulate, care a fost atat de zbuciumata in 2013 din cauza incertitudinilor din plan legislativ. Au fost insa si abuzuri grave semnalate in anumite judete din tara, iar operatorii cer sa li se faca dreptate.
Odata stabilita legislatia privind atribuirea traseelor, Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice (MDRAP) nu mai are parghii prin care sa amendeze modul in care s-au derulat lucrurile la nivelul fiecarui judet in parte, totul fiind in sarcina Consiliilor Judetene. De altfel, acestea aveau libertate inclusiv in sensul stabilirii propriilor calendare de atribuire a traseelor, insa, intrucat aplicatia electronica a Centrului National de Management al Societatii Informale (CNMSI) prin care s-a derulat licitatia nu permite sa ruleze mai multe proceduri de atribuire concomitent, s-a optat pentru efectuarea concomitenta a atribuirii, dupa acelasi calendar. Iar 39 de Consilii Judetene au solicitat MDRAP sa intermedieze problema si sa recomande un singur calendar.
In prezent, in doua judete nu s-a realizat atribuirea: Bistrita Nasaud si Alba. In cazul primului, se pare ca licentele de traseu au fost prelungite pana pe 30 iunie a.c., iar la Alba actele normative emise de Consiliul Judetean au fost atacate in instanta.
Firmele „de partid“ si-au urmarit interesele fara scrupule
In atribuirea programului de transport judetean au existat doua tabere, respectiv doua interese majore, potrivit lui Augustin Hagiu, consultant in transporturi. „Prima tabara include carausii care au incercat sa continue activitatea in mod legal si s-au straduit sa obtina pe baza licitatiei electronice traseele pe care le detineau fara niciun fel de sprijin politic, mergand strict pe legislatia actuala, asa cum a fost ea pregatita de cele doua ministere, iar in cealalta tabara au existat firmele de partid, cu interese politice, care au incercat prin toate metodele – legale si ilegale – sa influenteze desfasurarea licitatiei si programul de transport aferent, si chiar sa modifice ulterior rezultatele sedintei de atribuire.“
Judetele cu probleme grave sunt Giurgiu, Constanta, Neamt, Cluj, Brasov si Bacau – situatia de la Onesti. Astfel, la Neamt, spre exemplu, ne-a fost semnalat faptul ca reprezentantii Consiliului Judetean au retras, fara nicio justificare, nu mai putin de 15 trasee din programul judetean de transport, pentru a le atribui direct companiei de transport public din Piatra-Neamt, Troleibuzul SA. Aceasta din urma insa le-a subcontractat, la randul ei, unui alt operator de transport, Trans Moldavia, care este in procedura de insolventa si care ar fi avut probleme la licitatie din acest motiv. Se pare ca povestea este mult mai complicata, in prezent existand doua companii cu numele Trans Moldavia, dintre care …