AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
AdAdvertisement
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
AdAdvertisement

Autocarul Anului 2020 a fost ales la Sibiu

Vreme frumoasa, peisaje de exceptie, un traseu variat si, cel mai important, oameni primitori – intr-un cuvant, Sibiu, Romania. Aici s-au desfasurat testele pentru desemnarea Autocarului Anului 2020 in Europa, organizate de catre revista Tranzit. Iveco Crossway CNG, MAN Lion’s Coach, Setra S 531 DT, VDL Futura FHD2-135 si Volvo 9900 s-au intrecut pentru cea mai importanta distinctie din industrie, iar castigatorul isi va primi laurii la Busworld Europe, salonul de autobuze si autocare ce va avea loc la jumatatea lui octombrie la Bruxelles, Belgia.


Toata industria europeana de autobuze si autocare a fost cu ochii atintiti asupra Romaniei, cu ocazia desfasurarii testelor pentru desemnarea „Autocarului Anului 2020“ la Sibiu, la inceputul lui septembrie. Astfel, dupa noua ani de la organizarea Bus Euro Test la Bucuresti, juriul International Bus and Coach of the Year a sosit din nou in tara noastra, pentru a evalua cinci autocare de exceptie, care s-au intrecut la Sibiu pentru obtinerea celui mai ravnit trofeu din industrie. Cei mai multi membri ai delegatiilor celor cinci producatori – Iveco, MAN, Setra, VDL si Volvo – nu mai fusesera niciodata in Romania si s-au declarat impresionati de tot ce au vazut aici. Gazda locala a fost grupul Atlassib, care a primit autocarele participante in curtea proprie timp de o saptamana si ne-a sprijinit logistic pe toata perioada derularii testelor. Alaturi de Atlassib, aducem multumiri si partenerilor traditionali ai evenimentului, ZF Friedrichshafen AG si Busworld.
Iveco Crossway CNG, MAN Lion’s Coach, Setra S 531 DT, VDL Futura FHD2-135 si Volvo 9900 au fost testate atat pe traseul sediul Atlassib-Centura Sibiului-Cisnadie-Cisnadioara- Dumbrava Sibiului-autogara Turnisor, cat si de la Sibiu la Bran (E68 plus varianta Sinca-Poiana Marului-Bran) si inapoi, pentru ca intreaga delegatie, de aproape 60 de persoane, sa poata vizita castelul Bran, devenit celebru prin prisma povestilor cu vampiri.

Putere si manevrabilitate
Volvo 9900 este propulsat de motorul D11K460, de 10,8 l, ce dezvolta 460 CP si are un cuplu motor maxim de 2.050 Nm, atins pe o plaja de la 1.000 la 1.400 rpm. Acesta este singurul autocar din competitie care a fost propulsat de o alta cutie de viteze decat ZF TraXon. Este vorba de Volvo I-Shift AT2412F, sincronizata foarte bine cu motorul si care asigura confort la rulare. Noul sistem Volvo Dynamic Steering (VDS), care corecteaza pozitia volanului de 2.000 de ori pe secunda, confera o manevrabilitate sporita. Am constatat insa ca in virajele stranse sunt momente cand VDS corecteaza poate prea mult, dupa care revenirea se face cam brusc.
Nu lipseste pachetul complet de sisteme de asistenta, ce include ESP, EBS, ASR, ABS, ACC, asistenta la plecarea din rampa, camera video pentru marsarier, Volvo I-See si sistem de coborare dinamica a sasiului. In plus, Driver Alert System detecteaza atunci cand soferul nu mai este la fel de concentrat la drum, gratie senzorului montat pe coloana de directie si camerei de filmat din partea din fata.
Chiar daca producatorul suedez a declarat ca a modernizat spatiul de munca al soferului, acest lucru este destul de discret. Principala schimbare este volanul imbracat in piele, in doua culori, cu alb in partea superioara. Bordul este insa in linii mari acelasi, iar maneta pentru actionarea transmisiei robotizate I-Shift se gaseste tot atasata pe scaunul soferului, pe partea dreapta.
Prima treapta de pe maneta retarderului este inutila, iar in momentul in care revii cu maneta dupa decelerare oprirea in punctul zero este insotita de un semnal sonor neplacut. Inginerii Volvo au dat asigurari ca acest lucru va fi eliminat.
Vizibilitatea in oglinzile laterale este foarte buna, iar ecranul larg, amplasat in partea dreapta a bordului, poate arata diferite imagini, in functie de necesitate. Pe drum, spre exemplu, a fost mentinuta imaginea lateralei din dreapta a autocarului, lucru extrem de util pe stradutele inguste din Cisnadioara.
Noul MAN Lion’s Coach C s-a bucurat de mare succes inca de la lansarea sa din 2017, clientii find impresionati in primul rand de designul exterior spectaculos. Si nu doar aspectul a fost imbunatatit, ci si aerodinamica (cw = 3,2). Odata cu trecerea la noua generatie au fost imprumutate mai multe componente de la camioane, ceea ce optimizeaza costurile de productie si simplifica partea de after-sales.
Lion’s Coach beneficiaza de noul motor D2676 LOH, care poate fi comandat in variante cu 430 sau 470 CP – in cazul autocarului inscris in competitie s-a optat pentru versiunea mai puternica, avand cuplul motor maxim de 2.400 Nm, atins intre 930 si 1.350 rpm – in tandem cu transmisie robotizata ZF TraXon cu soft special TipMatic. Este disponibila in oferta si transmisia manuala, iar pentru aplicatii preponderent urbane sau shuttle operatorii pot opta si pentru cutia automata ZF Ecolife. In cazul autocarului testat am constatat ca schimbarea treptelor de viteze se face totusi cam lent – motorul de 12,4 l este puternic, insa, in anumite situatii, softul are o usoara intarziere. O inovatie din punct de vedere constructiv este silentiozitatea la bord si lipsa vibratiilor. Retarderul cu decelerare continua si uniforma contribuie la confortul oferit.
Modelul testat a fost dotat cu noul sistem MAN Optiview, care inlocuieste clasicele oglinzi retrovizoare cu camere de luat vederi si monitoare (dotare optionala). Calitatea imaginii este foarte buna, in special pe timp de noapte, insa ecranul monitoarelor reflecta lumina soarelui intr-un mod nefericit, iar inginerii MAN au promis ca vor mai face niste ajustari. Sistemul de camere video include si o camera pentru unghiul mort, care este foarte utila, in special in trafic urban.
Pachetul complet de sisteme de siguranta include ACC, ESP si EBA, alaturi de MAN EfficientCruise cu EfficientRoll, sistem de monitorizare a presiunii in pneuri, senzori de lumina si de ploaie, precum si camere video pentru marsarier si la usa a doua.

Focus pe consum
La cei 13,5 m lungime in configuratie cu doua axe, VDL Futura FHD2-135 este unul dintre cele mai capacitive modele din clasa sa si poate transporta maximum 63 de pasageri. In acelasi timp insa este foarte usor, avand o greutate proprie de numai 13.900 kg. Autocarul este propulsat de motorul DAF MX11, de 10,8 l, ce dezvolta 450 CP si are un cuplu motor maxim de 2.300 Nm. Sincronizarea cu transmisia robotizata TraXon este foarte buna, astfel ca schimbarea treptelor se face rapid, iar vehiculul este dinamic si usor de manevrat. TraXon este oferita in standard, iar optional se poate alege si cutia automata ZF Ecolife. Odata cu trecerea la noul tren de rulare, producatorul olandez s-a concentrat pe imbunatatirea consumului de carburant. Noua solutie constructiva mai usoara asigura reducerea acestuia cu 3%. In plus, caroseria coboara cu 20 mm la viteze de peste 95 km/ora, ceea ce creste aerodinamica, iar sistemul PPC de control predictiv al trenului de rulare, care de acum este inclus in echiparea de baza, optimizeaza schimbarea treptelor de viteza, obtinand o economie suplimentara de 5,5%.
Autocarul este foarte usor de manevrat, iar unghiul de viraj al axei fata, de 60O, face ca diametrul cercului de intoarcere sa fie de numai 23,48 m, chiar daca ampatamentul este de 7,43 m lungime. Oglinzile retrovizoare se pliaza manual, astfel incat vehiculul sa poata fi manevrat in cele mai inguste locuri. Pentru o vizibilitate foarte buna in toate conditiile, acesta este prevazut si cu lumini de viraj.
Spatiul de munca al soferului este foarte bine configurat, cu bord ergonomic, volan multifunctional si cele mai multe compartimente de depozitare dintre toti concurentii. Sarcina soferului este mult usurata de sistemele de asistenta si siguranta activa: AEBS si cruise-control-ul adaptiv sunt incluse in echiparea de baza, ca si LDWS si sistemul de detectare a unei stari de oboseala a soferului (DDDS). De remarcat ca din compartimentul conducatorului auto se poate ajunge foarte usor la panoul electric.
Setra S 531 DT a fost lansat in urma cu aproape doi ani si de atunci s-au vandut deja 300 de unitati. Vehiculul vine in standard cu ABA 4, cel mai performant sistem de asistenta activa la franare disponibil la ora actuala pe autocare. Camerele video pentru radar si pentru sistemul LDWS, precum si senzorii sunt montati in partea din fata a vehiculului; imediat in spatele axei fata se gaseste senzorul pentru sistemul de asistenta laterala (Side Assist), care acopera nu doar partea laterala, ci si o distanta de pana la 50 m in spatele autocarului. Sistemul functioneaza si daca este atasat un compartiment de bagaje exterior tip Ski Box. Toate celelalte sisteme „clasice“ de asistenta sunt incluse in echiparea de baza.
S 531 DT este propulsat de motorul OM 471, de 510 CP, care are un cuplu motor maxim de 2.500 Nm. Cutia de viteze PowerShift functioneaza foarte bine, regimul de turatii fiind mentinut la un nivel coborat in majoritatea situatiilor de trafic. Este adevarat ca la plecarea de pe loc exista un mic decalaj de 1-2 secunde din momentul apasarii pedalei de acceleratie si pana la punerea in miscare a vehiculului. In prezent, inginerii Daimler testeaza varianta cu transmisie EcoLife.
In dezvoltarea seriei 500 a autocarului etajat, principala preocupare a inginerilor Setra a fost acordata optimizarii aerodinamicii. Astfel, vehiculul de 14 m lungime si 4 m inaltime se poate mandri cu un coeficient de frecare cu aerul cw = 0,35, dar si cu un consum de carburant redus cu 7-8% fata de generatia anterioara. Desi a fost cel mai masiv dintre toti competitorii, Setra nu a avut niciun minus la capitolul manevrabilitate. O mica problema este insa vizibilitatea, care ar mai putea fi imbunatatita. Mai ales la soare frontal (cum am avut dupa-amiaza, pe la 17:30-18:00), daca se coboara parasolarul, se obstructioneaza vizibilitatea in oglinzi. De remarcat scaunul ghidului, cel mai confortabil dintre toate autocarele testate.

Lobby pentru un transport ecologic
Iveco Crossway CNG este prezentat ca fiind noua solutie pentru protejarea mediului inconjurator, gazul natural oferind aceleasi performante ca si motorina, insa cu emisii poluante mult diminuate. Modelul Crossway este binecunoscut pietei, fiind un autocar multifunctional, ce poate fi utilizat pentru transport regulat in timpul saptamanii si pentru aplicatii turistice in weekend. Vehiculul a primit imbunatatiri odata cu noua motorizare CNG. Astfel, modelul testat, de 12 m lungime si 55 de locuri, este propulsat de motorul Cursor 9, ce dezvolta 360 CP si are un cuplu motor maxim de 1.620 Nm la 1.200 rpm, in tandem cu transmisia automata ZF. Aceasta este insa disponibila optional, standard vehiculul fiind echipat cu Voith.
Rezervoarele de gaz au fost integrate in plafon, in partea din fata-centru, ceea ce confera stabilitate. Din acest considerent, agregatul de aer conditionat a fost mutat in spate. Este adevarat ca plafonul este putin mai jos la interior, dar acest lucru nu creeaza un disconfort pentru pasageri. Alimentarea cu gaz se face prin spate, dar, optional, un al doilea punct de alimentare se poate amplasa si in fata (NGV2), cu sistem de verificare a presiunii gazului. Operatorii au la dispozitie doua tipuri de rezervoare, CNG clasa 3 (1.280 m3) sau clasa 4 (1.260 m3), ultimele fiind mai usoare, realizate din material compozit.
Spatiul de lucru al soferului este cel obsnuit Crossway, iar soferul nu simte nicio diferenta in exploatare comparativ cu un vehicul pe motorina. Dimpotriva, Crossway CNG este mai silentios. Pozitia la drum este confortabila, scaunul fiind pe perna de aer, incalzit si cu numeroase optiuni de ajustare. Bordul este bine organizat, iar display-ul ofera toate informatiile necesare, inclusiv consumul de gaz. De remarcat rezultatele foarte bune obtinute de Crossway cu prilejul drumului pana la Sibiu – 20,9 kg gaz/100 km – si o autonomie de peste 500 km.
Vizibilitatea in oglinzi este buna, aici posibilitatile fiind limitate, intrucat oglinda din stanga este montata direct pe pilonul A. Parbrizul este prevazut cu degivrare, iar parasolarul se actioneaza electric. Farurile sunt oferite in standard pe halogen si includ si lumini pentru viraj, insa optional se pot comanda faruri pe xenon. La fel, camera video si senzorii pentru mersul cu spatele, pe care le-am putut testa la Sibiu, sunt dotari optionale. Ca sisteme de siguranta, Crossway CNG este prevazut cu ESP si EBS, iar din constructie vehiculul este ranforsat pentru absorbtia socurilor.
 
Tinuta eleganta, confort la interior
Volvo 9900 a impresionat prin design si tinuta de drum impecabila, ce denota robustete si dinamism. Vopseaua speciala, in degrade de albastru, accentueaza forma in „Z“ a liniei geamurilor laterale si constructia aerodinamica, producatorul suedez anuntand un impresionant coeficient aerodinamic – cw = 0,31. Modelul 9900 este mai inalt decat versiunea anterioara, avand nu mai putin de 3,85 m. In plus, s-a renuntat la vechea solutie constructiva pe sasiu, fiind implementata o tehnologie noua, avand la baza o structura autoportanta. Aceasta este special conceputa pentru absorbtia energiei in caz de impact frontal (Front Impact Protection).
Panourile laterale de la calele de bagaje sunt construite din aluminiu si au doua manere, pentru o manipulare usoara. In cateva luni, acestea vor fi disponibile si cu deschidere automata.
Odata urcati la bordul 9900, pasagerii sunt intampinati de un interior luminos, mai inalt cu 20 de cm comparativ cu versiunea anterioara, scaune luxoase de productie proprie, cu tetiere reglabile si insertii de piele. Panoul individual de comanda de deasupra scaunelor a fost reproiectat, fiind realizat din materiale de calitate, cu folosirea nuantelor de albastru si alb, cu putin rosu pentru contrast. Compartimentele de bagaje de deasupra scaunelor sunt inchise, de tipul celor din avioane, iar sistemul de clima este foarte eficient – lucru testat pe traseul lung de intoarcere de la Bran la Sibiu.
Podeaua stil teatru este iluminata, iar la nivelul plafonului lumina indirecta LED creeaza un ambient placut pe timp de seara. In cazul sistemului audio-video s-a optat pentru Bosch, cu monitoare de 19” si conexiuni USB. Capacitatea de bagaje este de 11 m3. Pretul modelului Volvo 9900 testat este de 360.000 de euro.

Ergonomie si confort
VDL Futura testat a fost configurat cu 52+1+1 locuri, toaleta si mini-bucatarie Frenzel, oferind toate conditiile pentru un transport relaxat. Altfel, scaunele VDL CLASS 500 sunt foarte confortabile, cu perna si spatar mari, tetiere reglabile si o plaja larga de reclinare. Scarile sunt iluminate, lumina in salon este indirecta si are doua tonuri de lumina alba si un ton de lumina albastra, care creeaza o atmosfera placuta la bord si se asorteaza cu materialele folosite, de culoare gri si bleu.
Chiar daca motorul si transmisia „lucreaza“ in liniste, VDL Futura a fost putin mai zgomotos decat ne-am asteptat pe anumite sectiuni de drum, inclusiv in zona din mijloc, astfel ca probabil vibratiile si zgomotul au provenit de la diferite elemente/accesorii ce tin de amenajarea interioara.
Calele de bagaje sunt bine gandite, iar spatiul de depozitare este larg si fara obstacole – nici macar traversa longitudinala, parte a structurii de rezistenta a vehiculului, nu incomodeaza. Astfel, volumul util ajunge la 12,6 m3 in cale, la care se adauga un spatiu suplimentar de depozitare deasupra axei spate, de circa 1 m3.

Configuratie spectaculoasa, pret pe masura
Se stie ca autocarul etajat este deficitar la capitolul spatiilor de depozitare. Setra S 531 DT exceleaza insa la exploatarea fiecarui coltisor disponibil. Astfel, inclusiv in spatiul dintre axa fata si a doua usa a fost amenajat un mic compartiment de bagaje, care dispare in cazul in care se opteaza pentru configuratie cu lift pentru carucior. Volumul util in cala de bagaje din spate este de 8,4 m3, iar daca se iau in calcul si compartimentele mai mici de pe laterale volumul total ajunge la 11 m3.
Interiorul a fost adaptat astfel incat sa se creeze cat mai mult spatiu. Cele doua scari pentru accesul pe puntea superioara au fost reproiectate, pentru a oferi mai mult spatiu de acces si vizibilitate mai buna. Special pentru aplicatii de transport pe distante lungi, scara din fata poate fi mutata de pe partea stanga pe dreapta, lasand loc pentru diverse variante de configurare a salonului inferior. Toaleta, amplasata in partea din spate a autocarului, este, de asemenea, noua si destul de incapatoare, pe sistemul celor din avion.
Toti pasagerii beneficiaza de vizibilitate optima la exterior, iar la etaj plafonul din sticla este cu adevarat spectaculos. Toate materialele folosite sunt de calitate, iar pasagerii se bucura de o calatorie comoda si lina. Doar pe puntea inferioara se simt ceva vibratii, dar este de asteptat avand in vedere proximitatea compartimentului motorului.
Desi pretul de achizitie este mai mare, respectiv 450.000 de euro, raportat la numarul total de locuri (78), costul de operare per scaun este similar cu cel al unui autocar solo.

Design interior marca Centrului de transformari MAN Plauen
Din noul MAN Lion’s Coach au fost vandute pana in prezent aproape 1.800 de unitati, din care 600 din versiunea de 13,1 m lungime si doua axe, care a fost si inscrisa in competitie. Solutia constructiva este interesanta, in conditiile in care axa fata a fost upgradata cu o varianta avand sarcina de 8 t – MAN VOS-08-B, cu suspensie independenta – iar folosirea anvelopelor de 315 mm contribuie la crearea confortului sporit la rulare. Locul destinat caruciorului cu rotile a fost amenajat in fata, deasupra axei, de unde se pot scoate la nevoie doua perechi de scaune. Oricum, spatiul la interior este foarte bine organizat si inclusiv toaleta este astfel integrata incat deasupra acesteia pot fi puse doua scaune. Capacitatea maxima care se poate monta in Lion’s Coach de 13,1 m este de 59 de locuri.
Interiorul este foarte placut si MAN, la fel ca ceilalti producatori, a prezentat un model nou de scaune, cu tetiere reglabile, insertii de piele si conexiuni USB. Podeaua este perfect plata, ceea ce creeaza confort sporit pentru pasageri. Pentru Coach Euro Test s-a optat pentru o configuratie foarte interesanta, cu doar 48 de locuri si mese montate in partea din spate, pentru a demonstra numeroasele optiuni de configurare la centrul de transformari de la Plauen.
Materialele folosite sunt de calitate, iar combinatia de culori in tonuri de bej, maro si negru denota eleganta. Nu lipsesc toaleta, doua frigidere (unul in fata, iar celalalt deasupra toaletei) si sistemul infotainment Multimedia Coach (MMC), cu monitoare de 19”, navigatie si un monitor de 7” cu functie tactila, amplasat pe bord. Pretul modelului testat, de 280.000 de euro, este foarte competitiv, avand in vedere si echiparile de la bord.

Un autobuz eminamente intercity, echipat pentru turism
Iveco Crossway CNG este tratat anticoroziune prin cataforeza si se poate mandri cu o constructie robusta. Modelul testat dispune de o capacitate de depozitare in calele de bagaje de 5,2 m3, insa in cazul versiunii de 13 m lungime aceasta ajunge la 6,8 m3. Intreg spatiul este gandit pentru a fi functional si inclusiv bateriile sunt montate pe un sistem cu carucior, pentru a fi mai usor de manevrat la nevoie.
Aspectul exterior este elegant, integrarea rezervoarelor de gaz in plafon fiind o idee foarte buna, deoarece face ca vehiculul sa para mai suplu si mai inalt. La interior, spatiul aerisit este bine organizat, deasupra scaunelor pasagerilor fiind amplasate compartimente mari de depozitare (dotare optionala), pe modelul celor din autobuzele interurbane. Interiorul este in tonuri de albastru, cele 55 de scaune Scoleo fiind confortabile, special gandite pentru aplicatii turistice. Tot pentru a fi mai atractiv in aceasta directie, Crossway va fi disponibil in scurt timp si cu toaleta. Frigiderul integrat in bord, perdelutele si rampa hidraulica pentru carucior sunt, de asemenea, echipari optionale, alaturi de geamurile duble. Pretul Crossway CNG este de 225.000 de euro, cu 50.000 de euro mai mult decat versiunea similara pe motorina.
Editia din acest an a Coach Euro Test va ramane probabil una dintre cele mai frumoase care s-au desfasurat vreodata, alaturi de Bus Euro Test 2012, organizat la Versailles, in Franta. Chiar daca programul a fost foarte strans, datorita vizitei la Bran, a oferit perioade lungi de condus si mult timp petrecut la bordul fiecarui vehicul, intr-un peisaj de vis. Batalia a fost stransa, fiecare autocar avand multe atuuri in favoarea sa. Titlul Coach of the Year 2020 merge insa doar la unul dintre ele, iar castigatorul va fi anuntat la jumatatea lui octombrie, in cadrul salonului de autobuze si autocare Busworld Europe.

Articole similare