Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Beneficii pe mai multe planuri, cu rezultat final costurile mai mici de exploatare

Continental propune sistemul ContiPressureCheck, care previne dezumflarea critica a anvelopei, imbunatateste manevrabilitatea, eficienta consumului si managementul flotei, creste randamentul kilometric si scade emisiile de CO2 si riscul de blocare a vehiculului si de pene. Disponibil in Romania din 2018, CPC, ca de altfel si celelalte solutii de monitorizare a presiunii din pneuri oferite de Continental, se bucura de deschidere din partea clientilor si era la final de an in teste in conditii reale in colaborare cu trei flote. Iar managerii a doua dintre ele ne impartasesc in cele ce urmeaza din experienta lor.
 

CPC este activ de peste trei ani in mai multe tari din Europa si permite reducerea costurilor si a poluarii si cresterea sigurantei, deoarece o anvelopa umflata cu o presiune mai mica decat cea recomandata duce la cresterea consumului de carburant (deci la costuri mai mari cu motorina), la pene (deci la costuri cu blocarea vehiculului si cu interventia) si la uzura accentuata a anvelopelor (deci la cost mai mare cu achizitia lor). Economiile pe care le aduce CPC fac ca, in functie de modul de utilitare a camionului, investitia in sistem sa se recupereze in 12 24 de luni.
Cat priveste siguranta, un pneu cu presiune mai mica duce la manevrabilitate redusa, distanta de franare mai mare si posibilitatea pierderii controlului asupra vehiculului in curbe. Iar referitor la emisii, presiunea redusa din pneuri duce la o viata mai scurta a acestora, la un consum mai mare, deci si la emisii de CO2 mai mari si la costuri cu penele si cu taxele de mediu. Or, sistemul ContiPressureCheck permite mentinerea presiunii optime, eliminand astfel toate aceste riscuri, asa cum puncteaza Florin Bota, Fleet Business & Network Manager Continental pentru Romania.
CPC este compus din senzor pentru presiune si temperatura lipit pe camasa interioara a anvelopei (care are o acuratete mai buna a informatiei comparativ cu senzorul de pe janta sau de pe valva), unitate centrala de control (CCU) pentru procesarea datelor si display in cabina, pentru vizualizarea acestora.
Senzorul integrat pe fiecare anvelopa, cu baterie, transmite date, la fiecare doua minute, prin frecvente radio, si are o durata de viata normala de 600.000 km sau sase ani. Gama de operare in ceea ce priveste presiunea este intre 0 si 12 bari (presiunea recomandata fiind de 1,8 11,9 bari), iar rezistenta presiunii este de pana la 20 bari. Temperatura se inscrie in gama de operare de la  40 la 120 OC.
CPC se integreaza usor pe orice camion si autobuz (sistem complet), semiremorca (sistem independent, cu lampa de avertizare), combinatie de camion si semiremorca (sistem cu antena suplimentata sau lampa de avertizare) si autocar (sistem complet, inclusiv prelungiri de cablaje). El este compatibil cu orice dimensiune de anvelopa de camion si este disponibil si ca piesa de schimb, iar montajul se face conform unor instructiuni clare.
Sistemul include Yard Reader, care colecteaza date de la senzori (presiune si temperatura in anvelope si informatii despre senzor, de exemplu statusul bateriei), este instalat la un punct frecventat des de camioane (statie de alimentare, de cantarire s.a.), are nevoie de un singur cablu de alimentare, deci instalarea este simpla, primeste semnale de la senzori daca acestia sunt in raza de actiune timp de doua minute, primeste semnale de la o raza de circa 20 m si transmite datele prin conexiune mobila la baza de date.
O alta componenta este Hand Held Tool, pentru inregistrarea vehiculelor, care permite comunicarea fara fir cu senzorii, alocarea de senzori la pozitii pe vehicul si incarcarea de date in portalul web care, la randul lui, permite monitorizarea in timp real a datelor despre anvelopele intregii flote, include o lista cu alerte impartite in urgente si minore, ofera date detaliate despre vehicul, inclusiv alerte si istoric al presiunii si temperaturii pentru fiecare pozitie, alaturi de rapoarte predefinite de presiune si temperatura, si are si functii de filtrare ce permit analize detaliate.
Iar ContiConnect este platforma digitala Continental pentru monitorizarea de la distanta a presiunii si temperaturii anvelopelor intregii flote, si include mai multe componente ce creeaza, monitorizeaza, proceseaza si transfera date referitoare la anvelope si permite analize, interpretare si afisare a datelor.

O firma „linistita“, dar dinamica
Unul dintre clientii care testeaza solutia CPC este Polach Impex, firma care a aparut pe piata in 1993, iar din 2014, de cand s-a infiintat Polach Logistics&Transport si activitatile au fost impartite, se ocupa doar de imobiliare si de statia de alimentare cu carburant, pentru ca serviciile de transport si sa fie in sarcina noii societati. Aceasta are o flota de 100 de camioane si 168 de semiremorci cu o medie de varsta de patru, respectiv cinci ani, si face transport de marfuri generale cu prelate mega, echipate pentru a incarca anvelope (acestea reprezinta 30% din cursele de export, dar foarte putin la import), componente auto s.a. Sapte camioane fac transport intracomunitar, iar restul, international, deoarece in parcarea firmei din Arad semiremorcile se schimba, iar cele care merg la intern sunt tractate de autovehiculele altor firme – prin urmare, nici soferii nu merg pe drumurile din Romania.
Cele mai recente achizitii sunt 15 camioane Mercedes Benz si cinci Volvo, din care cinci pentru extinderea flotei si restul pentru inlocuirea unor masini mai vechi. „Nu crestem foarte mult parcul auto nu pentru ca nu avem soferi“, precizeaza patronul firmei, Andrei Covaci, „ci pentru ca vrem sa ne capitalizam, nu sa ne extindem foarte mult“.
Fluctuatiile de personal au fost, asadar, mici, cel mai mult au stat pe dreapta patru camioane din cauza lipsei de soferi, dar, in mod paradoxal poate, asa cum explica reprezentantul firmei, „faptul ca suntem din Arad nu ne ajuta sa atragem mai usor soferi, deoarece aici este cel mai mare numar de firme de transport din tara, toate fac curse tur retur si deci niciun sofer nu vrea sa stea mai mult in Comunitate, unde si salariul ar fi aproximativ acelasi de la international.“
Firma are 176 de angajati, din care circa 134 de conducatori auto, pe 80% din camioane lucrand in echipaj, ceea ce face ca masinile sa ajunga la 200.000 220.000 km/an, o medie considerata „destul de buna“. Un mic procent este reprezentat de kilometrii pe gol – mai ales la transport pentru industria auto, pentru ca, in ceea ce priveste contractele tur retur, nu se merge deloc cu semiremorca descarcata – dar pretul de retur ii include si pe acestia.
Polach Logistics&Transport lucreaza mai ales pe relatia Germania, „cea mai eficienta dupa parerea mea, cu cele mai multe si mai bune retururi. Dar si concurenta este foarte mare, atat din partea firmelor romanesti, cat si a celor poloneze, care sunt peste tot, inclusiv in Romania“, explica Andrei Covaci.
Firma aradeana a deschis in urma cu trei luni un depozit in Germania, la Neumark, unde va colecta marfa din Romania – si o va distribui pe plan local cu utilitare de 3,5 t – sau din Germania – pe care o va aduce in Romania. Iar la sediul din Turnu (Arad) exista un hub unde se depoziteaza marfa adusa din Germania si care este ulterior distribuita clientilor, in functie de cererea lor. Polach a achizitionat sase camionete de 3,5 t la inceputul lui 2017, unele pentru depozitul din tara, altele pentru Germania.
Uitandu se la dezvoltarea pe care firma a cunoscut o in cei peste 25 de ani de activitate, Andrei Covaci este de parere ca succesul s-a datorat mai ales faptului ca „suntem o firma destul de mica, o administrez eu impreuna cu sora mea, angajatii din birouri – dispecerii, contabilii – si mecanicii lucreaza de mult timp aici, mereu am adus oameni noi cand ne am extins, dar nu s-a intamplat ca cineva sa plece. In firma e destul de liniste, nu lucram peste program, nu suna telefonul la final de saptamana pentru diverse probleme, nu avem dispecerat non stop, nu avem masini de service mereu pregatite sa «fuga» dupa camioane defecte.“

Cu soferii de azi, nu se mai poate face transport fara sisteme IT
Proprietarul Polach a aflat de existenta sistemelor de monitorizare a anvelopelor cu ocazia unei prezentari facute de Schmitz Cargobull, care are o solutie ce integreaza si aceasta aplicatie. Iar in urma discutiei cu tehnicienii Continental a decis sa testeze timp de trei luni, deci inclusiv in conditii de iarna, pe toate anvelopele unui ansamblu ce face curse din Braila spre Germania si retur, sistemul ContiPressureCheck, a carui necesitate este determinata de faptul ca stilul de condus al soferilor nu mai poate fi imbunatatit foarte mult data fiind criza de personal. „Deci trebuie sa i iei asa cum sunt si eventual poti sa le explici sau sa le sugerezi anumite corectii, dar cei mai multi nu inteleg.“ In aceste conditii, se pot face economii de carburant chiar si de 2 l/100 km daca se asigura mereu presiunea corecta in anvelope, si in plus se elimina riscul uzurii premature a acestora, deoarece in caz de pana soferul vede imediat pe monitorul din cabina ca presiunea scade continuu si poate salva pneul – altfel un cui care a intrat in el, de exemplu, nu se vede decat cand cauciucul ajunge ferfenita. O anvelopa costa 400-500 de euro, deci economia realizata daca se previn astfel de incidente este semnificativa.
La momentul interviului sistemul fusese instalat doar de doua saptamani, o perioada prea scurta pentru a se vedea la propriu aceste avantaje, dar cel mai important lucru pentru inceputul testului este ca masuratorile sunt exacte, presiunea in roata este aceeasi cu cea afisata pe monitorul din cabina si anvelopele circula umflate corect. O singura privire aruncata pe ecranul computerului de bord sau al computerului de la sediul firmei – deoarece datele se pot urmari online si de catre persoana responsabila cu parcul auto – este suficienta pentru a vedea daca totul functioneaza corect sau trebuie luate masuri. In plus, pentru ca Polach lucreaza pe intern cu tractionisti, ii poate avertiza si pe acestia, aspect cu atat mai important cu cat tocmai pe drumurile de la noi este mai mare riscul de distrugere a anvelopelor. „Am avut probleme foarte mari cu pneurile, mergeau pe pana sau dezumflate si se uzau mult“, subliniaza Andrei Covaci, „si tocmai de aceea, daca sistemul Continental va aduce beneficiile promise de producator, il vom implementa in continuare pe cat mai multe vehicule din flota sau chiar direct din fabrica“.
In plus, reprezentantul Polach va recomanda sistemul ContiPressureCheck si celor cativa prieteni care se ocupa tot de transport, desi vorbim de un domeniu cu o „concurenta nebuna“. Cu atat mai mult cu cat nu se mai poate face transport in ziua de azi fara astfel de sisteme moderne, deoarece soferii nu mai sunt ce erau pana in 2009 pentru ca nu isi mai aleg foarte multi aceasta meserie din pasiune si fara un sistem de monitorizare, de prevenire a accidentelor, de avertizare in caz de probleme s.a. apar prea multe accidente din cauza neatentiei sau neglijentei. Iar cerintele clientilor sunt tot mai ridicate si ei vor sa stie in orice moment unde este marfa lor si in ce stare.

O colaborare in ambele sensuri
Colaborarea dintre Polach si Continental a inceput in 2012, prin oferirea de servicii de transport de anvelope, iar dupa un an operatorul aradean a inceput sa cumpere pneuri Continental, in prezent existand o persoana de contact care se ocupa de flota si datorita careia relatia este foarte buna. Andrei Covaci apreciaza in special faptul ca, avand un parc auto mare, compania sa beneficiaza de un stoc tampon la Continental, astfel ca anvelopele sunt livrate in dimineata imediat urmatoare lansarii comenzii.
Montarea/demontarea si echilibrarea anvelopelor, precum si verificarea presiunii se fac in atelierul propriu al Polach.
In prezent circa 90% din pneurile folosite de transportator sunt Continental si ele au acelasi nivel de pret cu alte produse premium, „dar sunt o solutie mai buna pentru ceea ce facem noi, adica pentru camioane folosite doar la international si semiremorci care merg 50% la international si 50% in tara“.

CPC, necesar firmelor care pun accent pe eficienta si protectia mediului
Sistemul CPC de la Continental se mai afla in teste si la firma oradeana Lancetti Transport, care s-a infiintat in 2005 si se ocupa mai ales de transport international, avand o flota de 100 de ansambluri ca parcurg in total 15.000.000 km/an. Compania ofera servicii foarte specializate de transport de alimente, bunuri de larg consum, dar si echipamente si elemente industriale, spre destinatiile Ungaria, Belgia, Olanda, Luxemburg, Germania, Danemarca, Grecia, Bulgaria si nordul Frantei, alaturi de servicii complete de logistica: ambalare, expeditie, prin elaborarea de documente, si depozitare, inaugurand recent primul centru de 6.000 m2 si urmand ca in 2019 sa l inaugureze pe al doilea, tot de clasa A, cu dotari de ultima generatie, din care unele unice in Romania.
Asa cum declara proprietarul Lancetti, Ionel Ghib, „ideea noastra a fost de la inceput sa mizam pe profesionalism si eficienta, in beneficiul clientilor, iar conceptul s-a pastrat pana azi, motiv pentru care, de la an la an, firma s-a dezvoltat in ritmul cerintelor pietei si ale partenerilor. Ceea ce ne caracterizeaza si ne a adus aprecierea clientilor si succesul sunt seriozitatea si profesionalismul echipei, dinamismul si adaptabilitatea.“
Deoarece este foarte preocupata de protejarea mediului inconjurator, Lancetti investeste periodic in reinnoirea parcului auto, alege cu atentie rutele pe care livreaza marfurile, pentru a le gasi pe cele mai rapide si eficiente, si pune un accent deosebit pe monitorizarea presiunii anvelopelor, care aduce nu doar un consum redus de combustibil, ci si o mai buna utilizare a pneurilor. Iar ContiPressureCheck permite realizarea acestor obiective, deci scade costurile totale de exploatare. Avantajele concrete aduse de folosirea sistemului sunt scaderea numarului de persoane implicate in verificarea anvelopelor, si implicit reducerea costurilor, controlul permanent si instant la aparitia unor lipsuri de presiune din anvelope si monitorizarea permanenta a presiunii, prelungirea vietii anvelopei si un consum mai mic de carburant, care toate contribuie la scaderea impactului asupra mediului. Iar angajatii companiei care se ocupa de intretinerea flotei sunt de parere ca sistemul oferit de Continental este eficient, permitand un control mult mai usor si in orice locatie, fara alte unelte specializate. De altfel, colaborarea cu producatorul de anvelope, sub toate aspectele ei, ii aduce operatorului oradean numeroase beneficii, datorita produselor de buna calitate si serviciilor profesionale. Iar in ceea ce priveste colaborarea cu angajatii Continental, aceasta este apreciata ca fiind „foarte buna. Sunt profesionisti desavarsiti.“

Articole similare

Ad