
Primăria din Rotterdam și provincia Olanda de Sud iau în considerare o extindere a portului Rotterdam cu Al treilea Maasvlakte, dar asociația olandeză de transport și logistică TLN subliniază că acest demers are valoare doar dacă este însoțit de alte măsuri. „Un spațiu lângă mare fără accesibilitate pe uscat înseamnă mai multe dureri de cap în lanț, nu mai mult comerț”, este de părere un specialist în porturi din cadrul TLN.
Lanțul logistic din portul Rotterdam este supus unei presiuni crescânde, determinate de congestiile de pe șosele, de vârfurile de volume din transportul intern, de capacitatea feroviară limitată și de lipsa de spațiu pentru centrele de distribuție și depozitele de containere. Conform TLN, întâi trebuie să fie abordate aceste puncte critice și apoi să se investească în extinderea portului.
Operatorii de transport observă zi de zi impactul acestor probleme asupra programului lor de lucru, câtă vreme sosirile neprevăzute ale navelor și schimbările legate de rutele de transport duc la probleme în planificarea și manipularea containerelor. De exemplu, unele companii maritime își deviază vasele către alte porturi, cum ar fi Anvers, ceea ce înseamnă că transportatorii trebuie să parcurgă kilometri suplimentari și să nu mai știe când vor face livrarea. Iar șoferii de camion petrec mai mult timp pe drum pentru a ridica și a livra încărcături. În plus, terminalele se închid uneori temporar ca să returneze containerele goale și să facă loc, ceea ce duce la supraîncărcarea depozitelor și la devieri de trasee. Iar în perioadele de vârf terminalele își ating capacitatea maximă, ceea ce duce la întârzieri, costuri mai mari și logistică mai puțin eficientă.
Și infrastructura multimodală este sub presiune, mai atrage atenția TLN. Transportul fluvial și feroviar își pot îndeplini rolul doar dacă există suficiente puncte de transbordare și spațiu disponibil în interiorul țării. Deci extinderea portului nu are sens dacă logistica pe uscat nu poate gestiona acea cantitate suplimentară de marfă. În loc de asta trebuie să existe o abordare mai amplă care să transforme logistica într-un serviciu accesibil, sustenabil și organizat corespunzător.
Un al treilea Maasvlakte oferă oportunități pentru hub-uri de energie curată, logistică circulară și transport cu zero emisii, dar pentru asta trebuie învățate și lecțiile din greșelile anterioare și trebuie ca soluțiile digitale, cum ar fi PortAlert, distribuția în afara orelor de vârf și partajarea datelor, să fie obligatorii, astfel încât să aducă transparență, securitate și previzibilitate. De aceea TLN vrea ca acestea să fie o condiție prealabilă pentru companiile care devin active pe al treilea Maasvlakte.
Sursă foto: TLN