Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Blocajele din Port împiedică respectarea timpilor de conducere

Infrastructura rutieră din proximitatea Portului Constanța, învechită și subdezvoltată, a fost luată cu asalt anul acesta de operatorii ucraineni, care au venit în România ca urmare a bombardării porturilor din țara lor. În ciuda eforturilor făcute de autorități, blocajele din trafic sunt inevitabile. Reprezentanții ISCTR efectuează controale în Port cu simț de răspundere, pentru că, în contextul actual, toți șoferii își depășesc timpii de conducere și de odihnă. Recomandarea inspectorilor de control este însă fermă: nu manipulați tahograful!

Încă de la începutul războiului din Ucraina, statele europene au sărit în sprijinul celor atacați, încercând să ajute atât în criza refugiaților, cât și din punct de vedere economic. Desigur, proximitatea a făcut ca România să fie printre țările cele mai implicate în oferirea de sprijin, foarte importante fiind asigurarea infrastructurii de transport și pârghiile necesare pentru ca Ucraina să își poată derula exporturile de cereale din Portul Constanța. Din păcate, în această perioadă de criză ne-am arătat limitele, căile de acces către port fiind aproape complet blocate de coada uriașă de camioane.

În paralel cu ucrainenii, și cărăușii moldoveni care foloseau Portul Odessa anterior izbucnirii războiului pentru alte tipuri de mărfuri vin acum tot pe la noi, ceea ce aglomerează și mai mult drumul. De precizat că aceștia beneficiază de derogări de la aplicarea tarifelor prevăzute în anexele nr. 1 și 2 ale OMT nr. 1836/2018 și circulă cu autorizații speciale de transport (AST) cu valoare zero, însă doar pe traseul Constanța port – PTF Albița (pe ambele sensuri). Potrivit Direcției Transport Rutier din cadrul Ministerului Transporturilor, măsura a fost luată pentru a facilita transportul către port al camioanelor moldovene care au alte specificații tehnice decât cele aprobate în Uniunea Europeană și care sunt nevoite acum să aducă mărfurile de export la Constanța. Pentru transportatorii ucraineni nu este în vigoare nicio derogare. Astfel, în perioada 24 februarie-10 iulie 2022, aceștia achiziționaseră 65 de AST la punctul de trecere a frontierei Siret și 114 la Isaccea.

„Vă asigurăm că ISCTR nu protejează transportatorii ucraineni sau moldoveni și nu le acordă un tratament preferențial. Căile de acces spre Port sunt, într-adevăr, pline de camioane înmatriculate în aceste țări, însă nu le putem interzice circulația, întrucât străzile sunt publice pentru toată lumea. Aici pot interveni doar cei care manageriază Portul Constanța”, a explicat Mihăiță Lian Văcărencu, reprezentantul ISCTR în cadrul conferinței Tranzit din 7 iulie, de la București.

Dacă în urma controlului ISCTR se depistează încălcarea timpilor de conducere și de odihnă sau alte abateri, atunci se aplică sancțiuni. Legislația e foarte clară în ceea ce privește operatorii de transport străini: odată sancționați, aceștia sunt conduși către o parcare securizată, li se rețin plăcuțele de înmatriculare și nu își pot continua călătoria decât după achitarea amenzii aplicate. Pentru aceasta, toate echipajele de control sunt dotate cu POS, pentru a putea face încasarea.

Controale fără discriminare pentru toți cărăușii

Camioanele ucrainene nu sunt evitate la control de către ISCTR. Toate vehiculele sunt controlate prin sondaj. Către portul Constanța, într-adevăr, circulația camioanelor ucrainene s-a intensificat. Acestea vin în special dinspre Isaccea, unde sunt funcționale două bacuri, iar timpul de transfer dintr-o parte în cealaltă este de 5 ore.

La controalele în zona Constanța s-au constatat cu precădere depășiri ai timpilor de conducere și de odihnă și supraîncărcare. În ultima vreme, amenzile aplicate s-au mai diminuat totuși, plus că din 2021 se pot da și avertismente, care, până atunci, aveau referiri contradictorii în diferite acte normative pentru același tip de abateri ușoare.

În perioada de recoltare și transport de cereale, accesul în Portul Constanța este întotdeauna îngreunat. Anul acesta, având în vedere situația specială din Ucraina, aglomerația este și mai mare, astfel că toți șoferii care așteaptă în aceste blocaje sunt pasibili de sancțiuni. Totuși, ei pot scăpa doar cu avertisment, dacă se dovedește că nu sunt vinovați de încălcarea timpilor de conducere în afară de situația punctuală din Port. „Avem pârghii în regulamentul 561, la capitolul de derogări, pentru a justifica neefectuarea repausului, întrucât șoferul poate să se abată de la obligațiile care îi revin pentru a garanta securitatea mărfii. Cunoaștem realitatea în zona Constanța și încercăm să fim aproape de transportatori. Îi îndemnăm însă pe șoferi să nu mai folosească funcția «auto-stop» a tahografului, pentru că este ilegală și, de fapt, ascunde ceea ce noi ar trebui să controlăm. Nu îi sancționăm în exces și nimeni nu ne-a solicitat să ne concentrăm verificările în port. Dar este foarte important să nu manipuleze aparatele tahograf. Șoferii pot printa și scrie pe bonuri motivele încălcării timpilor de conducere, totul poate fi argumentat corect.”

ISCTR are instrumente de control foarte performante pentru manipularea tahografelor și în special în zona Constanța se fac multe controale pe această speță. Se constată o pondere însemnată de tahografe manipulate la transporturile naționale și cu precădere la cele de cereale, urmate de containere și prelate. Mai puține cazuri de manipulare la internațional, a arătat Dragoș Moșoianu, reprezentantul ISCTR în cadrul conferinței Tranzit din 7 iulie, de la București.

Lista neagră există și este funcțională

Lista neagră a firmelor de transport rutier, disponibilă la nivel european, este folosită și de către ISCTR, pentru documentare. Aceasta este doar pentru uzul intern al instituțiilor de control din țările membre Euro Control Route (ECR), iar ISCTR o verifică periodic, a explicat Dragoș Moșoianu. În prezent este completată de un polițist belgian, iar alături de acesta mai are acces și un polițist din Franța. Doar câțiva inspectori din toată Europa pot consulta lista (la fel, și în cazul ISCTR).

Din păcate însă, lista este plină de români și polonezi, alături de turci, bulgari și ucraineni. Toate camioanele românești care au fost depistate cu tahografe manipulate, precum și detaliile tehnice de manipulare, se regăsesc pe această listă neagră, care este tratată ca atare, fără să atragă controale mai dese pentru firmele în cauză.

Cântărire dinamică pe cele mai circulate rute comerciale

ISCTR va beneficia de sisteme de cântărire dinamice (în mișcare) pe cele mai tranzitate rute comerciale din țară, pe care s-au și identificat în ultimii ani cele mai multe vehicule cu depășiri de sarcini, a anunțat Dragoș Moșoianu.

În acest sens, două cântare dinamice vor fi instalate pe autostrada A2 București-Constanța, mai exact pe Cernavodă-Constanța (pe ambele sensuri de circulație, la km 162 și 181), un cântar se va afla pe Sibiu-Orăștie și un altul pe Arad-Nădlac. La Medgidia este centrul pentru prelucrarea datelor.

Sistemele de cântărire sunt administrate de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere. Utilitatea acestora este foarte mare, întrucât se elimină oprirea inutilă a vehiculelor în trafic pentru cântărire, dar și eventualele abuzuri invocate de multe ori de transportatori, recântăriri etc.

Foarte important, ISCTR a semnat și un protocol cu Administrația Porturilor Maritime pentru instalarea de cântare (VIM) pe sensurile de intrare și ieșire din toate porturile de interes pentru transportul greu. Astfel, nu va mai fi necesară organizarea de filtre de cântărire în proximitatea porturilor, a precizat Dragoș Mișoianu. Sunt vizate, cu precădere, transporturile de cereale, de cherestea și de containere (duble).

Articole similare