Ministerul Transporturilor a elaborat un nou proiect de modificare a OG 27/2011, după ce Curtea Constituţională s-a pronunţat cu privire la neconstituţionalitatea proiectului anterior de liberalizare a transportului interjudeţean. Întrucât licenţele de trasee interjudeţene expiră la finalul acestui an, specialiştii MT au reuşit să pregătească noul act normativ în timp record şi să îl supună discuţiilor cu reprezentanţii transportatorilor. Liniile principale au fost deja agreate, cea mai importantă solicitare a asociaţiilor patronale şi acceptată de reprezentanţii MT fiind stabilirea unei vechimi de 9+3 ani pentru vehiculele utilizate pe cursele interjudeţene (în loc de 6+3 ani propuşi anterior). Proiectul prevede transparenţă totală, toate cursele urmând să se regăsească pe o platformă naţională unde vor putea fi solicitate oricând noi curse, acces în autogări etc.
Deşi lucrurile par clare, ieri a avut loc la sediul MT o dezbatere publică organizată la cererea Camerei de Comerţ şi Industrie Româno-Germane (AHK România), care solicită introducerea în proiectul de modificare al OG 27/2011 a unor prevederi suplimentare „împrumutate“ din legislaţia europeană, respectiv regulamentul 1073/2009. Astfel, deşi cabotajul este deja prevăzut în OG 27, AHK România – care argumentează că reprezintă companii active în sectorul transporturilor – doreşte să extindă sensul termenului, astfel încât să vizeze nu doar transportatorii nerezidenţi în ţara noastră, ci şi pe cei rezidenţi. Cu alte cuvinte, orice operator de transport să poată face cabotaj, deşi acest lucru excede prevederile art.14-17 din regulamentul 1073. Miza aici (înţelegem) sunt liniile aducătoare la punctele de plecare pe cursele internaţionale, care, de altfel, nu au nicio legătură cu transportul interjudeţean.
Apoi, o altă solicitare interesantă este introducerea termenului de „asociere“ în transportul interjudeţean, separat de „subcontractare“, prin care un operator care a primit o licenţă de traseu să poată decide ulterior cu cine şi cum să se asocieze, fără ca acest lucru să fie condiţionat de deţinerea de vehicule. Asociatul ar urma să primească o copie conformă a licenţei de traseu şi să poată vinde bilete pe traseul respectiv. La acest moment, OG 27 prevede doar trei variante pentru a putea opera pe interjudeţean, toate cu obligativitatea deţinerii de vehicule, în variantele de proprietate, leasing sau închiriere. Şi, în fapt, condiţia de bază pentru orice companie care doreşte să opereze în transportul regulat de călători din România este aceeaşi: să deţină vehicule. Se pare că miza introducerii asocierii este deschiderea drumului către francizarea operatorilor români, ceea ce industria s-a temut încă de la început, când s-a vorbit prima dată despre liberalizare. Rămâne de văzut dacă MT va prelua această prevedere în actul normativ.
În perioada următoare, textul ordonanţei care va modifica OG 27 îşi va continua parcursul spre aprobare, iar MT şi asociaţiile patronale din transporturi vor începe discuţiile pe Normele de aplicare, pentru a pune la punct detaliile de „fine tunning“ privind liberalizarea interjudeţeanului (care trebuie să aibă în continuare în vedere interesele operatorilor români). Până la urmă, liberalizarea unui segment de transport nu înseamnă automat preluarea legislaţiei comunitare, ci doar asigurarea accesului liber la piaţă a tuturor operatorilor interesaţi.