După un 2024 mai dificil, în care s-a muncit mai mult pentru marje mai mici de profit, anul acesta este privit cu precauție de către operatorii de transport și de către furnizori deopotrivă. Pentru cei care folosesc feribotul pentru tranzitarea Canalului Mânecii, începutul de an vine cu o nouă provocare: adoptarea noului sistem ENS, prin care intrările de mărfuri la frontierele externe ale Uniunii Europene vor trebui preînregistrate. Serviciul este deja disponibil însă la cerere la agenții de vânzare a biletelor de feribot, care își asistă clienții în găsirea celor mai convenabile rute și tarife.
Anul trecut a fost mai dificil comparativ cu ultimii doi nu doar pentru transportatorii români, ci pentru majoritatea cărăușilor din Europa. În consecință, deși numărul de bilete de feribot vândute în 2024 s-a situat la un nivel comparabil cu cel din 2023, rata profitabilității pentru furnizori a fost în scădere, a declarat Dragoș Nicovescu, director Eurogate România. „Tendința a fost similară în majoritatea celor opt țări în care activăm, în special în Europa Centrală și de Est, dar și în Marea Britanie și în Olanda. Am observat o scădere a traficului către Anglia, anumite firme închizându-și chiar departamentele de specialitate pe această rută. Au existat însă creșteri către Peninsula Scandinavă, dar și în zona Mării Mediterane și aici, lângă noi, în zona Mării Negre.”
Canalul Mânecii este în mod constant predispus la aglomerări, fiind, de asemenea, sensibil la situația economică, dar și rutele din Franța către/dinspre Irlanda. Alte aglomerări sezoniere sunt între Grecia și Italia sau anumite rute către Peninsula Scandinavă.
2024 a adus variații mici în prețul biletelor de feribot comparativ cu 2023, evoluția fiind influențată, mai degrabă, de majorările de taxe pe combustibil sau pe emisiile de carbon. De altfel, acestea din urmă au crescut substanțial și la începutul acestui an. Eurogate România a avut relativ puțini clienți cu dificultăți la plata facturilor, iar sumele au fost și ele relativ mici. „Am reușit să rezolvăm majoritatea spețelor apărute, deoarece punem preț pe comunicarea clară și transparentă între parteneri.”
Noul sistem ENS intră în vigoare din februarie 2025 pe Canalul Mânecii
Intrarea în vigoare din februarie 2025 a noului sistem ENS S&S (Declarație de Siguranță și Securitate), prin care intrările de mărfuri la frontierele externe ale Uniunii Europene vor trebui preînregistrate, ar putea tensiona puțin liniile de feribot care se derulează prin Canalul Mânecii. Sistemul, amânat deja de câteva ori, prevede înregistrarea tuturor documentelor de însoțire a mărfurilor online, înainte de check‑in‑ul la vapor. „Până acum, documentele erau aduse direct de șofer, atunci când ajungea cu vehiculul în vamă. În mod normal, această înregistrare poate fi făcută de exportator odată cu actele vamale, însă transportatorul trebuie să se asigure că totul este făcut și înregistrat în timp util. Este un serviciu pe care îl oferim și noi la cerere, împreună cu rezervarea de feribot sau declarațiile vamale. Este de așteptat ca în primele zile după intrarea în vigoare a noului ENS să se creeze anumite perturbări ale traficului în zonă.”
Pentru a evita întârzierile, directorul Eurogate România recomandă, în general, efectuarea rezervărilor din timp, astfel încât să poată fi evaluate și posibile rute alternative. O instruire a șoferilor cu privire la respectarea procedurilor din zona porturilor poate aduce iarăși beneficii.
Pe lângă Serviciul de Declarații Vamale lansat anul trecut și acest ENS (S&S) ce devine obligatoriu acum, Grupul Eurogate are în plan să integreze în aplicația sa cel puțin încă un serviciu în cursul anului. „Încercăm să fim cât mai aproape de clienți, mai ales că în 2025 mă aștept ca toate frământările economice și politice din Europa să își pună amprenta asupra dinamicii industriei de transport, cu atât mai mult în zona central și est‑europeană. Anul acesta, accentul se va pune pe adaptabilitate, iar încrederea reciprocă și parteneriatele strategice, atât cu actori din țară, cât și din străinătate, vor constitui un atu important”, a concluzionat Dragoș Nicovescu.











