Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Casele de expediții trebuie să își schimbe codul CAEN în următoarele 18 luni

Discuțiile legate de preschimbarea certificatelor de înmatriculare a firmelor din expediții și logistică păreau să fie clare pentru toată lumea, odată ce Institutul Național de Statistică a prezentat noile coduri CAEN, aliniate la cele practicate la nivel european. Un apel al unei companii de expediții a tras un semnal de alarmă după ce a reclamat faptul că Autoritatea Rutieră Română nu eliberează licență pentru activități conexe transportului rutier – activități de intermediere a operațiunilor de transport rutier contra cost – decât dacă firma solicitantă deține cod CAEN 5231 – Activități de intermediere pentru transportul de marfă (activitate descrisă ca reprezentând intermedierea transportului de marfă, prin reunirea clienților și prestatorilor de servicii contra cost sau comision).

Casa de expediții în cauză a explicat că ei nu numai că pun în legătură un client și un transportator rutier, ci ei sunt cei care eliberează CMR pentru fiecare cursă, angajează poate 2-3 prestatori pentru transportul aceleiași mărfuri, fac inclusiv asigurare Cargo, uneori nu comandă doar transport rutier, ci îl combină cu alte moduri de transport sau chiar realizează grupaje sau mai întocmesc și declarații vamale. Ei sunt menționați ca organizator de transport în portalul ANAF când se solicită cod UIT pentru a respecta normele RO eTransport și de aceea cred că activitatea lor este mai complexă decât o simplă intermediere, astfel că au ales să se înregistreze la Registrul Comerțului cu cod CAEN 5226 – Alte activități anexe transporturilor: aranjarea sau organizarea operațiunilor de transport multimodal (rutier, maritim, aerian sau pe calea ferată), procurarea și emiterea documentelor de transport și a documentelor de expediție (scrisori de trăsură), activități ale agenților vamali, activități ale agenților implicați în expedierea mărfurilor pe căi maritime și aeriene și activități ale brokerilor pentru spații pe nave și aeronave.

Sau ar fi putut alege cod CAEN 5225 – Activități de servicii logistice pentru transporturi (Expedierea mărfurilor, oganizarea expedierilor de marfă individuale sau în grup – inclusiv ridicarea și gruparea mărfurilor – activități de manipulare a mărfurilor, de exemplu ambalarea temporară în lăzi pentru unicul scop al protejării mărfurilor în timpul tranzitului, despachetarea din lăzi, extragerea de eșantioane, cântărirea mărfurilor) – însă în niciun caz nu ar fi rămas doar cu codul CAEN 5231.

Dilema și dificultatea mare veneau din faptul că licența ARR îi expira și risca o amendă destul de mare (de la 10.000 la 15.000 de lei) dacă opera în continuare fără licență.

În urma unei adrese trimise către Autoritatea Rutieră Română, aceasta ne-a confirmat la data închiderii ediției (24.04.2025) că au fost transmise precizări agențiilor teritoriale în ceea ce privește acceptarea codurilor 5225 și 5226 CAEN Rev.3, pe lângă codul 5231 CAEN Rev. 3 în vederea eliberării licențelor pentru activități conexe transportului rutier – activități de intermediere a operațiunilor de transport rutier contra cost.

De reținut că firmele care au cod CAEN rev.2 și dețin licențe pentru activități conexe transportului rutier – activități de intermediere a operațiunilor de transport rutier contra cost – trebuie să își actualizeze codul CAEN treptat, în acest scop fiind stabilită o perioadă de implementare de 18 luni, care curge de la data intrării în vigoare a unei versiuni CAEN actualizate (25.03.2025), conform art. 5-1 alin. (2) din H.G. nr. 284/2025 pentru modificarea HG nr. 656/1997 privind aprobarea Clasificării activităților din economia națională – CAEN.

Astfel, potrivit ARR, firmele care dețin licențe/autorizații în termen de valabilitate trebuie să actualizeze codurile CAEN înainte de a solicita licențe/autorizații noi. Începând cu 25.03.2025, firmele care doresc să obțină licențe/autorizații trebuie, de asemenea, să aibă codul CAEN autorizat.

De la începutul anului până acum au fost eliberate 207 licențe pentru activități conexe transportului rutier. În total, la finalul lui aprilie 3.678 de operatori erau licențiați pentru intermedierea serviciilor de transport rutier de marfă.

Licența se eliberează pe o perioadă de 5 ani și costă 3.546 de lei. Condiția de licențiere este de prezentare a unui document doveditor privind îndeplinirea condiției de capacitate financiară pe baza conturilor anuale certificare de un auditor sau de o persoană acreditată în mod corespunzător, conform prevederilor legale, că dispune în fiecare an de capital și rezerve de minimum 50.000 de euro, sau, în situația în care întreprinderea nu dovedește deținerea acestor rezerve financiare, certificat cum că ar fi o garanție bancară sau asigurare, eliberat/ă de una sau mai multe bănci sau de alte instituții financiare, inclusiv societăți de asigurare.

Articole similare

Ad