Din cauza problemelor de interpretare pe care le ridică aplicarea anumitor părți din noul Pachet Mobilitate, privitoare la timpii de condus și odihnă, care au intrat în vigoare în august 2020, Comisia Europeană și-a exprimat de curând opinia, aducând clarificări suplimentare referitoare la aplicarea noilor măsuri.
Noua reglementare despre întoarcerea obligatorie a șoferilor la locul lor de reședință sau la centrul de operațiuni al companiei angajatoare la fiecare patru săptămâni, extinderea perioadei maxime de condus cu două ore pentru ca șoferii să ajungă la bază sau acasă și interzicerea pauzei săptămânale normale în cabină au fost clarificate de CE pentru ca aplicarea lor să se facă uniform în toate statele membre.
Unul dintre cele mai importante aspecte lămurite de Comisie se referă la obligația firmelor de transport de a se asigura că șoferii se întorc cel târziu la patru săptămâni la locul de reședință sau la sediul companiei, lăsând decizia finală în seama șoferului. Conform CE, locul de reședință trebuie înțeles ca locul unde locuiește în mod normal o persoană, cel puțin 185 de zile în fiecare an calendaristic. Dar în cazul unui șofer ale cărui legături de serviciu se află în alt loc, care desfășoară activități de transport în state membre diferite și, prin urmare, poate locui în locuri diferite din țări diferite, locul de reședință trebuie considerat locul legăturilor sale personale, cu condiția să se întoarcă periodic acolo, de exemplu, din motive familiale.
În ceea ce privește termenul „centrul operațional“, locul unde compania organizează activitatea șoferului, unde începe în mod normal perioada lui de odihnă săptămânală și unde se întoarce cu regularitate, acesta trebuie considerat pe teritoriul statului membru unde este sediul real și stabil al firmei.
Un alt aspect al noii reglementări se referă la interdicția de a lua pauza săptămânală normală în cabină, care era deja în vigoare și anterior lui august 2020, așa cum a stabilit Curtea de Justiție a Uniunii Europene. De această dată se clarifică faptul că interdicția se aplică tuturor șoferilor, indiferent dacă sunt salariați sau șoferi-patroni. Acest aspect este justificat de obiectivul de a preveni oboseala șoferului și de a elimina riscurile pentru siguranța traficului.
În ceea ce privește prelungirea cu două ore a programului de condus zilnic sau săptămânal pentru ca șoferul să poată ajunge acasă, Comisia clarifică modul în care poate fi compensată această perioadă. În primul rând, motivul ei trebuie înregistrat manual de șofer pe discul sau printul din tahograf, iar timpul în plus în care a condus trebuie compensat printr-o perioadă egală de odihnă, care trebuie luată în bloc cu orice altă perioadă de odihnă din următoarele trei săptămâni de după aplicarea acestei derogări. De exemplu, dacă un șofer a condus cu 1,5 ore mai mult decât durata zilnică permisă de condus, el trebuie să adauge 1,5 ore de odihnă la una dintre perioadele de odihnă săptămânale sau zilnice luate la finalul celei de-a treia săptămânii de după prelungirea respectivă.
CE amintește că după 4,5 ore de condus și înainte de următoarea perioadă de condus șoferul trebuie să facă o pauză de 45 de minute. În cazul în care șoferul a luat o pauză de 45 de minute și apoi trebuie să continue să conducă pentru încă 1-2 ore, nu i se cere să-și ia încă o pauză de 30 de minute înainte de a relua condusul și de a merge cele 1-2 ore suplimentare. În cazul în care se permit 10 ore de condus pe zi, dacă șoferul a atins deja limita zilnică și trebuie să conducă încă 1-2 ore pentru a ajunge acasă să ia o pauză săptămânală, trebuie să facă pauză 30 de minute înainte să conducă orele suplimentare. Dar nu e nevoie de o pauză de 30 de minute când șoferul depășește timpul zilnic de condus cu mai puțin de o oră. Deci, de exemplu, dacă un șofer a condus 4,5 ore și a luat o pauză de 45 de minute și apoi a mers alte 4,5 ore și a luat o altă pauză de 45 de minute, mai are o oră din timpul maxim zilnic de condus, dacă acesta este de 10 ore, și dacă după această oră trebuie să mai meargă 1-2 ore să ajungă acasă va trebui să ia o pauză de 30 de minute înainte să conducă din nou.