Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Ce cred oficialii din MT despre absorbtia fondurilor europene si despre sansele de a o accelera

In cadrul conferintei Mediax talks about Transport&Logistics, Catalin Costache, directorul Autoritatii de Management pentru Programul Operational Sectorial de Transport, din cadrul MT, a reamintit ca pana la 31 decembrie 2015 se mai pot absorbi banii din alocarea precedenta, pentru 2007-2013, din care Romania a atras pana acum circa o treime. Mai exact, in transporturi era vorba de 4,28 de miliarde de euro, din care tara noastra a atras 1,4 miliarde de euro, iar pentru restul mai e timp anul acesta si in 2015.
 

„Insa tinta de 100% este foarte dificil de atins. Pentru 2014 ar trebui sa atragem 690 de milioane de euro, pentru a nu pierde anumite alocari, dar credem ca vom depasi aceasta suma si vom ajunge la 1,1-1,2 miliarde de euro, desi situatia dupa primul semestru nu a fost imbucuratoare. Greul va fi insa mai ales in 2015, cand trebuie sa atragem peste doua miliarde de euro.“
Romania a atras atat de putine fonduri deoarece, asa cum apreciaza Catalin Costache, circuitul de lucrari, plati si rambursari are o performanta foarte slaba, adica beneficiarii programului nu au depus cereri de rambursare consistente, proiectele de infrastructura se maturizeaza greu, intampina dificultati, si de aici apar blocajele.
Peste 95% din alocarile acestui program au ca beneficiari CNADNR si CFR Infrastructura, si de circa un an lor li s-a alaturat Metrorex, tocmai pentru a mai stimula absorbtia fondurilor.
In prezent accentul se pune pe constructia de autostrazi de la granita cu Ungaria pana la Constanta, prin Sibiu si Brasov – ceea ce noi numim coridorul 4, desi in UE se foloseste sintagma „retea centrala de transport“ – iar Catalin Costache arata ca noua conducere a MT si partenerii din Comisia Europeana sunt in proces de solutionare a blocajelor.
In paralel exista sapte solutii pentru o mai buna absorbtie, si una dintre cele mai discutate este aceea a fazarii proiectelor, transferului unei parti din proiectele care nu se finalizeaza in acest program catre alocarea urmatoare si derularea de proiecte noi, care vor fi finantate intr-o prima faza din programul actual. Alte solutii in atentia MT ar mai fi introducerea unor proiecte incepute pe alte fonduri, mai ales de la BEI, si care, din cauza lisei de bani de la bugetul de stat, nu s-au mai finalizat – e vorba mai ales de reabilitari de drumuri nationale.
Iar pentru perioada 2014-2020 exista Masterplanul de transport, care intra tot in responsabilitatea Autoritatii de Management pentru Programul Operational Sectorial de Transport, si a carui elaborare a inceput in aprilie 2012, printr-un contract finantat din fonduri europene, cu consultanta externa, foarte atent urmarit mai ales Comisia Europeana, deoarece trebuie sa respecte anumite standarde.
Masterplanul de transport este si un instrument de testare a proiectelor si politicilor de transport, asa cum arata Catalin Costache, dar si un document de analiza si de strategie in domeniu, si in final va prezenta o lista de proiecte, prioritizate in functie de resursele financiare existente, pentru perioadele 2020, 2030 si 2040.
Acum stadiul Masterplanului general de transport se poate rezuma prin explicarea a doua procese in paralel: finalizarea obiectivelor specifice si a interventiilor necesare pe fiecare sector de transport si planul financiar si scenariile de implementare, care contin lista finala de proiecte. Un alt proces vizeaza finalizarea procedurilor de evaluare strategica, iar pana la finalul lui iulie urma sa fie gata raportul final.
Catalin Costache a mai amintit ca in septembrie 2013 Comisia Europeana a trimis o scrisoare dura autoritatilor noastre, prin care critica procesul de elaborare a Masterplanului, mai ales metodologia prin care se facea lista de proiecte, si a cerut schimbarea acesteia, din cauza ingrijorarii ca proiectele sunt influentate de diverse interese. Astfel ca s-a solicitat o analiza pur tehnica, obiectiva, si MT a inceput sa o faca. Iar la sfarsitul lui martie 2014 Autoritatea de Management pentru Programul Operational Sectorial de Transport a preluat responsabilitatea de urmarire a acestui Masterplan de transport si „a fost un volum mare de munca, alaturi de firma de consultanta, pentru a schimba metodologia si a o aplica. Suntem atenti mai ales la conectivitatea punctelor importante din Romania, fara a uita de conectarea cu puncte importante ale Europei.“

Articole similare

Ad