Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cele mai multe noutati la tehnologiile alternative

Pretul in continua crestere al combustibilului a facut ca tehnologiile de propulsie alternativa sa fie tot mai interesante, in conditiile in care vorbim si de o componenta economica, nu doar de una ecologica. Astfel, cei mai multi producatori de autobuze si autocare au in teste cel putin un prototip de hibrid, daca nu chiar un vehicul electric. De altfel, autobuzele hibride sunt tot mai intalnite, iar in 2011 tehnologiile nou-dezvoltate au tinut prim-planul. Pregatirea motorizarii Euro 6 este un alt punct fierbinte si, chiar daca unii producatori au finalizat deja noul propulsor, nu se asteapta achizitii inaintea termenului limita, respectiv 1 ianuarie 2014.

 
Daimler si MAN sunt singurii producatori care au prezentat in 2011 motorul Euro 6, primul in echiparea Travego Edition 1, iar al doilea, pe Lion’s City. Acesta din urma este insa inca in faza de testare, de anul viitor va fi oferit la licitatii, iar livrarile vor incepe, mai mult sau mai putin, din 2013. Si Cummins pregateste lansarea noului propulsor in martie. Acesta va fi realizat pe baza ultimei generatii de motoare destinate echiparii vehiculelor din America de Nord, care satisfac standardul EPA 2010. Se lucreaza concomitent pe mai multe tipuri de motoare, dar primele Euro 6 se pare ca vor fi cele din gama ISBe, urmate de ISBl.

Scania lanseaza Citywide
Dupa lansarea modelului Touring, Scania Buses a si-a innoit gama de autobuze cu doua produse noi: Citywide LF si LE, destinate transportului urban si suburban. Vehiculele sunt construite in Polonia, din aluminiu, si reprezinta o solutie integrala Scania. Citywide va intra in productia de serie in 2012 pentru ambele variante si este echipat cu motoare EEV.
Alaturi de Touring, care este disponibil in variantele 4×2 si 6×2 si vine cu un pret foarte atractiv, producatorul suedez promoveaza si autocarul Omniexpress, pentru clientii care doresc sa achizitioneze un vehicul fabricat 100% in Europa.
Acesta poate fi configurat in 12 variante de lungime, intre 11 si 15 m, si trei de inaltime (3,2, 3,4 si 3,6 m).
Special pentru piata centrala si est-europeana, Omniexpress poate fi configurat astfel incat sa opereze servicii regulate in timpul saptamanii si curse turistice in week-end.
In ceea ce priveste Touring, vehiculul este propulsat de motorul Scania DC 13 10 EGR, de 13 l, cu sistem de injectie la presiune ridicata (XPI), ce dezvolta 440 CP.
Transmisia automatizata Opticruise, cu retarder incorporat, ofera performante bune la viteze ridicate, iar programul electronic de stabilitate este inclus in echiparea standard, in timp ce LGS si ACC sunt optionale. Intr-un pret foarte interesant pentru aceasta clasa de vehicule, Touring include bucatarie, toaleta, doua monitoare LCD, scaune acoperite cu piele si camera de filmat pentru mersul cu spatele.
Temsa mizeaza pe doua familii noi de produse, MD9 si HD14. Dintre acestea, modelele MD9 au intrat in productie in martie 2011, iar pana acum au fost contractate deja 100 de unitati. Versiunea de autobuz suburban MD9 a fost lansata in premiera la Kortrijk, impreuna cu Safari HD pe trei axe, de 14 m lungime. Nu in ultimul rand, pentru 2013 se pregateste lansarea unui autobuz intercity nou.
Diamond ramane in productie, s-a lansat recent varianta pe trei axe, dar, fiind un vehicul premium, volumele sunt mici.
Van Hool a lansat noua gama de vehicule TX, care urmeaza binecunoscutei T9. De la Alicron la Astromega, toate vehiculele au fost adaptate noilor linii de design interior si exterior si sunt pregatite pentru viitoarele motoare Euro 6.                                       Clientii au la dispozitie o paleta variata de optionale, inclusiv tavan de sticla, scaune de lux, sistem infotainment individual etc.
Special pentru transportul BRT, Van Hool propune platforma ExquiCity, lansata in aprilie la UITP, Dubai. Unicitatea vehiculului este multifunctionalitatea sa, pentru ca poate fi folosit ca troleibuz, autobuz hibrid diesel-electric, pe celule de H2 sau electric. Pana in prezent au fost comandate deja 39 de unitati, care vor fi livrate incepand cu anul viitor in mai multe orase europene.

Multe vehicule hibride noi
Volvo Buses a prezentat in 2011 o varianta imbunatatita a hibridului diesel-electric, care dispune acum de versiune plug-in, cu incarcarea bateriei in 15-20 de minute. Incarcarea bateriei de la surse externe permite o economie a consumului de motorina cu pana la 60% comparativ cu autobuzele diesel, iar 50% din drum se poate merge pe energie electrica.
Anul trecut, la Kortrijk, a avut loc si premiera autobuzul urban cu podea coborata 7900, care urmeaza lansarii, in 2010, a intercity-ului 8900. Cele doua au platforma comuna, la fel ca 70% dintre piese. Volvo 7900 are o caroserie usoara, in vederea compensarii greutatii in plus a noului motor Euro 6, dar si pentru a consuma mai putin. Folosirea aluminiului si plasticului, impreuna cu otelul, a determinat reducerea cu 550 kg a greutatii proprii a vehiculului. Astfel, 7900 hibrid este chiar si mai eficient la consum. Noul autobuz este disponibil in cinci variante: 12 m si 18 m lungime, diesel sau CNG si 12 m hibrid.
Urmatoarea preocupare pentru Volvo Buses o reprezinta Euro 6. Iar pentru a corespunde noilor norme de poluare, producatorul suedez va lansa doua serii noi de motoare, de 8 si 5 l, care sa consume mai putin decat actualele Euro 5.
Iveco Irisbus propune autobuzul urban Citelis hibrid, de 12 m lungime, iar tehnologia este disponibila si pentru versiunea articulata. La dezvoltarea Citelis hibrid, producatorul franco-italian a lucrat impreuna cu BAE Systems, care a furnizat sistemul electric de tractiune. Motorul diesel este un Tector EEV de 6 l, construit de FPT Industrial. Testele desfasurate a demonstrat o reducere a consumului cu pana la 39% in cazul hibridului serial comparativ cu un autobuz diesel, la o viteza medie scazuta, de circa 12 km/ora.
Solutia Irisbus pentru sistemul Bus Rapid Transit (BRT) o reprezinta Crealis, realizat pe baza Citelis. Vehiculul este disponibil in variante de 12 si 18 m lungime si este echipat cu motor Cursor 8. Poate fi comandat insa si ca hibrid. Nu mai putin de 259 de Crealis sunt in operare pe diferite retele BRT din Franta.
Iveco Irisbus a lansat si midibuzul Daily Tourys, destinat aplicatiilor turistice, alaturi de Daily Way, pentru curse intercity. Tourys este echipat standard cu ABS, ASR, ESP si hill-hold si poate fi comandat cu doua motoare diesel (146 si 170 CP) si unul pe CNG (170 CP).
SOR, din Republica Ceha, nu s-a lasat mai prejos fata de constructorii de renume, lansand recent un autobuz 100% electric, de 10,5 m lungime si capacitate de 85 de pasageri. Motorul merge pe baterii de 600 V, are o autonomie de 150 km si este produs de Cegelec (Cehia), care fabrica si troleibuze. Durata de viata a bateriilor este de circa sase ani.
Chiar daca sunt la moda, hibrizii nu prea se cer pe piata, in conditiile in care autoritatile din cele mai multe state UE cauta solutii pentru depasirea crizei si nu prea mai au bugete pentru investitii nici macar pentru autobuze diesel conventionale.   

Articole similare