Piata de transport frigorific se confrunta in ultimul timp cu volume mai mari decat numarul de camioane necesare, astfel ca si tarifele au crescut vara aceasta, insa nu suficient cat sa acopere scumpirea carburantului, a taxelor de drum sau a pieselor de schimb si anvelopelor. Pe de alta parte, din cauza lipsei de camioane, firmele de profil care activeaza la intern incep sa se confrunte cu o alta problema: competitia din partea transportatorilor de ocazie, care cand strica piata cu preturi de dumping, cand profita de volumul de marfa mai mare decat parcul disponibil pentru a santaja beneficiarii sa le accepte tarifele supraapreciate. Nici firmele de la international nu sunt scutite de batai de cap, una dintre acestea fiind sigilarea semiremorcilor in vama in asteptarea controlului la descarcare, masura pe care niciunul dintre managerii intervievati nu o crediteaza cu sansa de a elimina evaziunea fiscala.
Care sunt cele mai importante noutati de pe piata de transport frigorific din Romania, cum a evoluat aceasta in ultimii ani din punct de vedere al volumelor si al profitabilitatii si care sunt estimarile privind perioada imediat urmatoare, precum si in ce directii se mai poate dezvolta aceasta afacere am aflat discutand cu managerii a cinci firme de profil.
Flota Ahead Logistics a ajuns de curand la 30 de camioane, dupa ce s-a renuntat la alte 13, care ajunsesera la cinci ani si peste 500.000 km la bord facuti la intern, deci aveau costuri de intretinere mai mari, asa cum apreciaza Mircea Manescu, directorul general al firmei, care considera ca „dupa aceasta varsta este mai riscant sa mergi cu ele, pot aparea probleme grave si reparatiile sunt si ele costisitoare, mai ales ca si calitatea soferilor e slaba la noi si multi dintre ei nu au simt de raspundere, deoarece stiu ca pot schimba oricand locul de munca. Iar comportamentul lor se reflecta in starea masinilor, in daune. De aceea noi ii penalizam tot mai mult.“
Semiremorcile frigorifice sunt pastrate 7-9 ani daca sunt folosite si intretinute corespunzator.
Dintre cele 13 vehicule la care s-a renuntat, multe au fost deja vandute, cu 30-40% din pretul unuia nou, iar altele vor fi preluate ca avans pentru achizitia unor noi camioane, de catre importatorul marcii pe care o va alege directorul general al firmei in urma analizei suplimentarilor de flota solicitate de clienti. In prezent, Ahead are camioane MAN, dar si cateva Volvo, Mercedes-Benz si Iveco, si semiremorci Krone si Schmitz, toate monotemperatura si unele cu doua compartimente.
In ceea ce priveste dimensiunea flotei, Mircea Manescu explica faptul ca „am ajustat-o mereu in functie de cerintele clientilor. Avem fonduri pentru a investi daca sunt oportunitati, dar trebuie sa fie cu adevarat rentabil, nu sa facem transport cu pret de dumping doar pentru palmares. In niciun caz nu vrem sa avem o flota mare si, la presiunea ei, sa acceptam, doar pentru a avea de lucru, contracte pe care altfel le-am refuza. De exemplu, eu am fost mereu …