Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad

CFR isi concesioneaza pe rand sectiile de circulatie

In vederea eficientizarii sistemului feroviar, care vizeaza, printre altele, reducerea cheltuielilor si a activitatilor neprofitabile, CFR SA a concesionat deja mai multe sectii de circulatie, in ultimii trei ani, catre operatori privati. Iar pentru martie era planificata o alta licitatie publica cu strigare prin Bursa Romana de Marfuri. In ciuda eforturilor de imbunatatire a serviciilor si innoire sau modernizare a parcului rulant, CFR Calatori nu are niciun cuvant de spus in strategia CFR SA si se concentreaza pe proiectele aflate in curs de derulare.

In ultimii ani au fost numeroase discutii cu privire la companiile de stat care inregistreaza pierderi si inclusiv Compania Nationala de Cai Ferate (CNCF) CFR SA a fost luata de multe ori in vizor. Spre deosebire de strategiile globale din Occident, care nu doar prioritizeaza modurile de transport, dar nici nu permit concurenta directa intre diferite tipuri de transport si operatorii aferenti, la noi fiecare segment a fost analizat izolat, astfel ca la ora actuala transportul rutier si cel feroviar de persoane se suprapun pe multe destinatii din tara, ultimul fiind afectat puternic in ceea ce priveste numarul de calatori. Spre deosebire de companiile private, care isi adapteaza strategia din mers si au mai mare mobilitate, un gigant "de stat" se reorganizeaza mai greu.

Sectii de infrastructura feroviara la licitatie
CNCF CFR SA are posibilitatea, conform HG 1409/2007, sa ofere in regim de inchiriere, prin licitatii publice la Bursa Romana de Marfuri, sectiile de circulatie apartinand infrastructurii feroviare neinteroperabile catre operatori economici, in conditiile legii. Infrastructura feroviara neinteroperabila din Romania cuprinde sectiile de circulatie prevazute in anexa nr. 3 din HG 1409/2007, cu toate elementele necesare desfasurarii circulatiei si manevrei materialului rulant, cladirile statiilor de cale ferata cu facilitatile aferente, precum si celelalte cladiri si facilitati destinate desfasurarii transportului feroviar, existente la momentul adoptarii hotararii de guvern.
Contractele de inchiriere nu sunt incheiate cu operatori de transport feroviar, ci cu operatori economici autorizati de Autoritatea Feroviara Romana (AFER), in calitate de gestionari de infrastructura. Respectarea obligatiilor privind intretinerea infrastructurii este clauza contractuala si nerespectarea lor conduce la rezilierea contractului. Toti operatorii care desfasoara trafic de calatori primesc subventii in conditiile stabilite in HG 2408/2005. Contractele de inchiriere se pot incheia pe 5-10 ani, in functie de perioada necesara amortizarii sumelor pe care operatorul se angajeaza sa le aloce in activitati de reparatii capitale si/sau investitii pentru fiecare sectie si/sau material rulant necesar operarii trenurilor pe sectiile respective.

Articole similare