Ad
AdAdvertisement
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad

Chiar daca volumele nu mai sunt ca înainte de criza, Vanzarile de camioane grele sunt în crestere

Vanzarile de vehicule comerciale îsi mentin tendinta de scadere care a început înca de anul trecut, sau chiar mai devreme pentru unii dintre importatori. Astfel, statisticile furnizate de APIA pentru prima jumatate a anului au indicat scaderi la aproape toate categoriile, exceptie facand productia, exporturile si vanzarile de camioane. Cele din urma au înregistrat o crestere de 24,8%. Productia si exporturile de utilitare, probabil impulsionate si de demararea activitatii Ford la Craiova, au înregistrat cresteri de 66,7%, respectiv 47,1%. Mai mult, aproximativ 88% din
productia interna de utilitare merge la export, fara a mai lua în calcul Roman, care a produs doar sase unitati la categoria vehiculelor grele.

 

Vanzarile de utilitare (sub 3,5 t) au înregistrat un regres de 30,7%. Însa cea mai mare diminuare a vanzarilor, de 45,5%, a fost simtita la categoria 3,5-6 t, în timp ce pentru vehiculele de 6-18 t scaderea e similara cu a utilitarelor usoare (31,5%).
 
Analizand aceste rezultate, nu putem decat spera ca din trimestrul al treilea, avand în vedere si reînceperea activitatii odata cu terminarea vacantelor, vanzarile camioanelor de peste 18 t vor urma tendinta ascendenta.
În prima jumatate a anului productia de vehicule comerciale sub 3,5 t s-a îmbogatit, adaugand în portofoliu Ford, astfel ca dupa primele sase luni ale lui 2010 productia a crescut cu 66,7%, de la 7.872 de unitati în 2009, la 13.122. 
Dacia a fabricat în prima jumatate a anului 10.048 de unitati, în crestere cu 27,6%, din care 5.698 Van (crestere de 41,4%) si 4.350 Pick-up (cu 13,2% mai mult). Varianta Van cu motor de 1.5 TD/85 a fost cea mai apreciata, înregistrand o crestere de 205,3% (1.829 de unitati), iar la Pick-up, în ciuda unei scaderi de 0,6%, motorizarea 1.5TD/70 ramane cea mai apreciata.
Ford a produs la Craiova de la începutul anului 3.074 de unitati Connect toate echipate cu motorizare 1.8 TD. Daca modele Ford si Dacia si-au mentinut productia în parametrii de crestere, Roman a raportat o scadere dramatica. Mai mult, la categoria 6-18 t nu s-a produs nicio unitate (de la 14, în prima jumatate a lui 2009). Un nivel scazut a fost înregistrat si la categoria peste 18 t, unde scaderea a fost de 88%, doar sase unitati de 26 t pentru transport marfuri fiind produse, fata de 50 în primele sase luni ale lui 2009. Acelasi numar de unitati au fost vandute de producatorul autohton.

Se exporta aproape toata productia autohtona
Conform rezultatelor APIA, productia interna la categoria vehiculelor comerciale usoare e sustinuta de exporturi. Astfel, din totalul categoriei sub 3,5 t (13.122 de unitati), aproximativ 88% a mers catre export (11.548 de unitati), înregistrand o crestere de 47,1% comparativ cu prima jumatate a lui 2009. În ceea ce priveste exporturile Dacia, per total a fost înregistrata o crestere de 8%. Pentru Pick-up a fost raportata o scadere usoara (6,1%), în vreme ce varianta Van a crescut cu 22,7%. Ford a exportat 3.069 de unitati.
Roman nu a exportat niciun vehicul de 6-18 t, iar la categoria peste 18 t exporturile au înregistrat o scadere de 64,4%, fiind exportate doar 16 unitati, fata de 45 în primele sase luni ale lui 2009. Dintre acestea, jumatate au fost specializate, iar restul pentru marfuri generale. Trebuie sa mentionam ca o parte dintre camioane au fost produse anul trecut.

Ford este fruntas pe segmentul „usor“
Piata de vehicule comerciale usoare sub 3,5 t este în scadere cu 30,7% dupa primele sase luni ale lui 2010, cu 4.434 de unitati, fata de 6.399 în prima jumatate a lui 2009.
Desi în scadere cu 11,9%, Dacia îsi mentine pozitia de lider, cu 1.424 unitati, comparativ cu 1.616 în 2009. Scaderea cea mai mica a fost raportata pentru segmentul de sub 3,5 t. Cel mai apreciat model al producatorului autohton este Logan Van, care a înregistrat o crestere de 30,1%, de la 718 în primele sase lui din 2009 la 934 în perioada similara a acestui an, în timp ce Pick-up a fost vanduta în 490  de unitati, în scadere cu 45,4%, de la 898 de unitati.
În ciuda unei scaderi de 24,2%, Ford este liderul de piata pe segmentul vehiculelor sub 3,5 t importate, cu 499 de unitati, urmat de Fiat care, în urmat unei scaderi ceva mai mari (46,7%), cu 488 de unitati vandute, a pierdut prima pozitie în clasament, pe care a detinut-o în 2009. Locul al treilea e ocupat de Mercedes-Benz, cu 415, urmat de Volkswagen (366), Iveco (289), Citroën (219), Renault (216), Peugeot (178) si Nissan (105).
Potrivit statisticilor dupa primele sase luni ale lui 2010, romanii prefera vehiculele cu un volum mai mare. Astfel, Ford se mentine în top prin modelul Transit, cu 367 de livrari, urmat de Sprinter (307), Daily (285) si Ducato (275).

MB se mentine lider, VW pierde locul doi
Pe segmentul 3,5-6 t vanzarile aproape s-au înjumatatit, scaderea raportata de importatori fiind de 45,5%, de la 398 la 217 unitati. Cu o scadere de 40,5% si livrari de 78 unitati (de la 131), Mercedes-Benz îsi mentine totusi pozitia de lider.
Pozitia secunda este ocupata de Iveco, cu 49 de unitati, loc pierdut de Volkswagen, care, dupa o scadere de 62,9%, cu 46 de unitati, ocupa locul al treilea (124 de unitati în prima jumatate a lui 2009).
Clasamentul este continuat de Renault, cu 23 de unitati (toate Mascott) si Mitsubishi (21). Cele mai multe vehicule livrate se încadreaza în categoria de greutate de 5 t si sunt destinate distributiei, segmentul specializatelor pierzand din ce în ce mai mult teren. Astfel, toate vehiculele livrate de MB s-au încadrat la aceasta categorie, urmat de Crafter (41), Daily (27), Mascott (21).

Lider dupa primul trimestru, Iveco pierde în fata MB 
Pe segmentul 6-18 t au fost livrate 344 de unitati, cu 31,5% mai putin decat dupa prima jumatate a lui 2009 (502). Desi lider dupa rezultatele pentru primul trimestru, Iveco a pierdut dupa primele sase luni aceasta pozitie cu doar 98 de unitati livrate: 51 Daily si 47 Eurocargo, din care 6 pentru constructii), în favoarea Mercedes-Benz, care, în urma unei cresteri de 31,5%, a livrat 121 de unitati. Vanzarile Mercedes-Benz nu au fost sustinute doar de vehiculele specializate (6 Unimog) sau transport, ci si de cele destinate aplicatiilor în constructii, fapt surprinzator pentru situatia actuala a pietei (34 Axor si un Actros). 
Locul al treilea a fost ocupat de MAN, cu 54 de livrari: 33 TGL (25 specializate, 7 de distributie si una pentru transport), 20 TGM (19 specializate si una pentru transport), iar singurul TGS a fost tot specializat. Clasamentul a fost continuat de DAF, cu 29 LF livrate (12 LF45 si 17 LF55), exact acelasi numar de unitati ca în prima jumatate a anului trecut, Mitsubishi (23), Renault (17 unitati, din care 5 Mascott pentru distributie si 12 Midlum) si Volvo, care a livrat doar 2 unitati. Cel mai mare regres la aceasta categorie a fost înregistrat de Renault, cu 71,7% mai putine livrari, MAN cu 67,3%, iar topul scaderilor e încheiat de Volvo (50%).
Grelele cresc cu 24,8%
O surpriza placuta o reprezinta cresterea cu 24,8% a vanzarilor de vehicule de peste 18 t, cresterea fiind de la 613 (semestrul I/2009) la 765.
Noul lider de piata pe segmentul vehiculelor grele este DAF, care a înregistrat o crestere de 70,4%, cu 213 unitati (fata de 125 în prima jumatate a lui 2009), urmat de Iveco, cu 159 de unitati, în crestere doar cu 4,6% (fata de 152 de unitati livrate în perioada similara a lui 2009). Urmatorii în clasament sunt MAN, care în ciuda unei cresteri de 29,9% a livrat doar 152 de vehicule, si Volvo, cu 110 unitati, ca urmare a unei cresteri de 11,1%. 
Importatorii care încheie clasamentul sunt Scania (59), Renault (46), Mercedes-Benz (18), care de altfel a fost singurul importator care a raportat scaderi de 59,1%, si BMC (doua unitati). 
DAF a vandut sase CF 75, 144 CF 85 (din care 136 pentru constructii) si 63 de unitati XF105, dintre care 43 de 20,5 t. Pentru Iveco, Stralis a fost cel mai bine vandut, cu 110 unitati, urmat de Trakker (49, din care 42 pentru constructii). MAN a vandut 107 TGS (cu 13,8% mai mult fata de semestrul I 2009), jumatate specializate si jumatate pentru constructii, precum si 32 TGA, cele mai multe pentru constructii (21). TGM a scazut cu 66,7%, în prima jumatate a lui 2010, fiind livrata doar o unitate. Volvo a vandut 97 FH-uri, în crestere cu 212,9% fata de 2009 (31), 7 FM si 6 FM11.

Articole similare