Comisia Europeană intenționează, prin Programul său de lucru pentru 2026, să retragă propunerea de revizuire a Directivei privind transportul combinat, și în aceste condiții CLECAT le solicită factorilor de decizie din UE să își mențină obiectivele înalte și să realizeze întregul pachet de măsuri pentru ecologizarea transportului de mărfuri.
Revizuirea Directivei se estimează că va juca un rol esențial în promovarea unui transport mai eficient și mai sustenabil în întreaga Comunitate, deci CLECAT îi solicită Comisiei să nu retragă propunerea de revizuire a Directivei și îndeamnă colegislatorii să continue să lucreze la dosar pentru a remedia deficiențele acestuia și a spori competitivitatea transportului intermodal, deci a consolida implicit economia europeană în ansamblu. Asta deoarece cadrul existent creează bariere în calea funcționării eficiente a transportului combinat și nu contribuie prea mult la stimularea trecerii de la transportul rutier de marfă pe distanțe lungi la moduri mai sustenabile.
CLECAT mai subliniază importanța menținerii unor ambiții ridicate în ceea ce privește celelalte dosare legislative cheie din cadrul Pachetului de Ecologizare a Transportului de Marfă. Negocierile trilog în curs pe marginea Regulamentului privind Capacitatea Feroviară oferă o oportunitate unică de a consolida eficiența și competitivitatea transportului feroviar de marfă prin îmbunătățirea coordonării capacității transfrontaliere și prin sporirea fiabilității rețelei, este de părere organizația. Iar trilogurile în curs privind propunerea CountEmissionsEU reprezintă oportunitatea de a oferi în sfârșit instrumentele care le permit operatorilor de transport să calculeze, să monitorizeze și să compare cu exactitate emisiile lor, facilitând schimbarea comportamentului. În cele din urmă, Consiliul trebuie să ajungă la un acord cu privire la revizuirea Directivei privind greutățile și dimensiunile, în special pentru a permite greutăți mai mari pentru vehiculele cu emisii zero și deplasările transfrontaliere cu camioane mai grele permise la nivel național, pentru a reduce ineficiențele din transportul rutier de marfă și a oferi stimulente pentru decarbonizarea sectorului.
Comisia Europeană observă, pe bună dreptate, că există în continuare prea multe frâne structurale în calea competitivității Europei, un aspect subliniat și în Raportul Draghi. CLECAT consideră că Directiva privind transportul combinat este un exemplu clar al unei astfel de frâne structurale, deoarece normele actuale sunt depășite, ambigue și creează bariere între statele membre. „Cadrul existent creează bariere în calea funcționării eficiente a transportului combinat și nu contribuie prea mult la stimularea trecerii de la transportul rutier de mărfuri pe distanțe lungi la moduri de transport mai sustenabile.”
Precizăm că unul dintre membrii CLECAT, USER, este desemnat în cadrul UIRR drept coordonator național al campaniei CT4EU (Transport Combinat pentru Europa), pentru a conștientiza toți actorii de pe piață cu privire la importanța transportului intermodal/combinat.










