Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

CNPP nu a retras niciun formular A1 in transporturi!

Desi a primit diverse solicitari de retragere a documentului portabil A1 din partea autoritatilor din alte state, pe motiv ca firmele de transport romanesti primesc comenzile exclusiv de la un singur angajator din alt stat, functionand astfel ca paravan pentru companii vestice, Casa Nationala de Pensii Publice (CNPP) nu a retras, pana in prezent, niciun formular A1 in sectorul transporturilor rutiere de marfuri. Pentru a nu fi pasibili de nerespectarea regimului platii contributiilor sociale prevazut de legislatia europeana in vigoare in domeniul securitatii sociale, specialistii CNPP ii sfatuiesc pe transportatori sa incerce sa si obtina comenzi din mai multe state membre, in special din Romania, tocmai pentru a avea argumente in favoarea mentinerii documentului portabil A1 emis. Pe parcursul anului trecut, CNPP a eliberat aproape 61.000 de certificate, cele mai multe privind activitatea de detasare si nu pluriactivitatea, adica situatia in care se incadreaza soferii profesionisti, respectiv sectorul transporturilor internationale. Pentru anul acesta, odata cu expirarea termenului de valabilitate acordat in urma cu doi ani, se preconizeaza ca CNPP se va confrunta cu un nou „val“ de cereri de emitere de documente portabile A1 in cazul transporturilor rutiere internationale.

CNPP este singura institutie competenta din Romania pentru determinarea legislatiei aplicabile in ceea ce priveste lucratorii migranti, astfel ca este responsabila si de eliberarea documentului portabil A1. Certificatul se elibereaza in aplicarea prevederilor Regulamentului (CE) nr. 883/2004 al Parlamentului European si al Consiliului din 29 aprilie 2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala si ale Regulamentului (CE) nr. 987/2009 al Parlamentului European si al Consiliului din 16 septembrie 2009 de stabilire a procedurii de punere in aplicare a Regulamentului (CE) nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala, regulamente care se aplica in statele membre UE, in statele membre SEE si in Elvetia. Conform Regulamentului 883/2004, modul de implementare a regulamentelor la nivelul UE este monitorizat de Comisia administrativa (n.r. – pentru coordonarea sistemelor de securitate sociala), organism care a furnizat catre CNPP un model de statistica, pe care autoritatile din tara noastra il comunica anual. Respectiva situatie statistica se realizeaza pe domenii de activitate, numar de formulare emise si state de destinatie, in consecinta numarul angajatorilor care solicita formularul A1 nu este foarte relevant. „Important este cati lucratori circula pe teritoriul UE, al SEE si Elvetiei si raman supusi legislatiei de securitate sociala din Romania. Astfel, din cele aproape 61.000 de documente portabile A1 emise in 2018, doar 36% au vizat sectorul transporturilor internationale (pluriactivitate), cele mai multe vizand activitatea de detasare, prevazuta la art. 12 din Regulamentul 883/2004“, a explicat Maria Luiza Socol Florescu, director Relatii Internationale in cadrul CNPP. Oficialul institutiei a aratat faptul ca in urma cu doi ani au fost emise peste 40.000 de documente portabile A1 pentru sectorul transporturilor, cu o valabilitate de doi ani, „nu de un an, cat este recomandat in aplicarea legislatiei europene in vigoare in domeniul securitatii sociale“. 2018 a reprezentat astfel o perioada in care numarul de cereri venite din partea transportatorilor pentru obtinerea documentului portabil A1 a scazut, insa specialistii CNPP prognozeaza ca anul acesta se vor confrunta, din nou, cu o avalansa de solicitari de emitere a documentelor portabile A1.

Verificarea dosarului este complexa, unele firme nu depun toate actele
Inainte de a elibera documentul portabil A1, inspectorii CNPP verifica foarte bine toate documentele justificatoare, astfel incat documentul portabil emis pe numele unui sofer sa nu fie, ulterior, pasibil pentru retragere. De altfel, aceste verificari, coroborate si cu faptul ca responsabilii de dosar au si alte atributii, prelungesc, in anumite situatii, termenele de emitere. „Ne confruntam cu foarte multe solicitari, noi suntem acum la aproape 30.000 de lucrari, care nu inseamna doar cereri de documente portabile A1. O cerere, de exemplu, poate viza o persoana sau 3.000 de persoane. Nu vrem sa ii dezvantajam pe cei care practic ni se adreseaza doar pentru a si reclama un drept prevazut de regulamentele europene in vigoare. Inspectorii au si alte tipuri de activitati, care nu presupun o munca repetitiva, ci o munca de creatie, de cercetare“, a spus Maria Luiza Socol Florescu. Aprobarea in sine nu dureaza foarte mult, dar activitatea de verificare este una complexa si necesita timp, pentru ca fiecare firma si persoana se poate regasi intr o situatie aparte. In plus, sunt destul de dese situatiile in care dosarul nu este complet atunci cand ajunge la CNPP, asta desi cererea a primit un numar de inregistrare. „Multe vin prin curierat rapid si nu exista timpul fizic necesar sa se verifice in detaliu un dosar la momentul la care sunt predate plicurile continand documentatia aferenta emiterii documentelor portabile A1. Ar fi bine ca dosarul sa fie complet, dar apar situatii in care este incomplet si acesta este unul dintre motivele de baza pentru care termenele se pot depasi. Pot fi omisiuni si din neglijenta, nu neaparat din necunoastere. Chiar pentru cei care au depus deja mai multe dosare, este posibil sa piarda din vedere depunerea anumitor acte esentiale pentru instrumentarea dosarului“, a mai spus directorul Directiei Relatii Internationale. De altfel, pentru cei care au obtinut deja formularul, procedura de lucru s-a simplificat, in sensul in care autoritatile nu mai solicita toate documentele din cererea tip. Comunicarea cu firmele de transport este una foarte buna, a mai apreciat Maria Luiza Socol Florescu, dar sunt si companii care raspund mai greu inclusiv la telefoanele specialistilor CNPP si chiar „dispar“ dupa ce si au depus dosarul si au obtinut un numar de inregistrare. „Probabil ca au un personal administrativ redus ori chiar nu exista, sunt firme mici, cu unul sau doi soferi, pe care le contactam destul de greu. Avem si situatii in care asteptam dupa respectivele acte lipsa un interval mai mare de timp, desi am dat telefoane, e mail uri etc.“

Dovada poate tine loc de formular in caz de control
Nu in ultimul rand, in discutiile pe care le am avut cu managerii mai multor companii de transport, am intalnit si situatii in care respectivul numar de inregistrare primit la depunerea dosarului, care in mod normal ar trebui sa tina loc de dovada in cazul controalelor pana la primirea documentelor in original, nu a fost luat in considerare de catre organele de control, iar firmei i s-a aplicat o amenda. Maria Luiza Socol Florescu a lamurit si aceasta problema. „Documentul portabil A1 este cel care, din punct de vedere legal, isi produce efectele pe teritoriul celorlalte state. Este o chestiune de bunavointa din partea organelor de control, cu atat mai mult cu cat documentul portabil A1 poate avea si efecte retroactive. Noi speram ca tine cont de dovada. Amenda poate fi contestata in functie de prevederile legislatiei statului respectiv, avand in vedere faptul ca legislatia europeana in materie nu contine prevederi in acest sens. Insa daca nu poate prezenta dovada faptului ca a depus diligentele pentru obtinerea documentului portabil A1 este pasibil de amenda.“

Sunt si cazuri de emitere retroactiva
In acest moment, legislatia nu restrictioneaza posibilitatea emiterii retroactive a documentelor portabile A1, atat timp cat sunt indeplinite conditiile legale, astfel ca au existat si formulare emise dupa data la care soferul a fost angajat, putine cazuri insa. „In general este vorba de companii romanesti care se trezesc in situatia in care soferul a avut un accident de munca si trebuie sa isi reglementeze situatia cu privire la modul in care se suporta cheltuielile aferente prestatiilor medicale acordate pe teritoriul altui stat. Si atunci cand este vorba de un accident de munca incercam sa instrumentam mai rapid solicitarile“, a marturisit sefa directiei Relatii Internationale din cadrul CNPP.

Autoritatile din Belgia si Italia cer anularea documentelor portabile A1
Cea mai presanta problema pentru transportatori este legata insa de acuzatiile de dumping social, implicit de cererile venite catre Casa Nationala de Pensii pentru retragerea documentelor portabile A1. Surprinzator insa, desi sunt atat de multe formulare emise, solicitarile de retragere sunt putine, pana in zece cazuri, cele mai multe din Belgia si Italia. „Avem foarte multe solicitari de retragere, dar majoritatea vizeaza situatia detasarilor, unde criteriile sunt mai dure. Pe sectorul transporturilor rutiere internationale, autoritatile din celelalte state invoca faptul ca aceste societati care desfasoara activitati in Romania de fapt executa exclusiv comenzile date de catre un angajator dintr un alt stat. Ca practic societatea s-a infiintat in Romania doar cu scopul de a plati contributii sociale mai mici, fiind coordonata exclusiv de catre o companie din acelasi domeniu dintr un alt stat“, a explicat Maria Luiza Socol Florescu. Oficialul mai spune ca astfel de cazuri au fost intalnite, insa tocmai din aceste motive firmelor respective nu li s-a emis documentul portabil A1, insa tot asa, destul de putine. Ca si solicitarile de retragere, cele mai multe refuzuri de emitere a documentelor au fost tot pe detasare. „Am avut cazuri, chiar cu declaratii ale companiei romanesti cum ca lucratorii nu desfasoara activitati de acest gen pe teritoriul Romaniei, deplasandu se cu avionul pe teritoriul statului membru unde se afla compania mama sau compania pentru care se executa respectivele comenzi, iar toate plecarile in cursa au loc de pe teritoriul statului membru respectiv.“ Acesta este si motivul pentru care foarte multe refuzuri pentru transportatori nu exista, iar formularele sunt emise cu foarte multa responsabilitate din partea functionarilor CNPP, motiv pentru care nu a fost retras niciun astfel de document, in pofida solicitarilor autoritatilor din Belgia si Italia. „Noi intelegem fenomenul si speram sa putem sa combatem argumentele colegilor din celelalte state membre. Avem mare grija si pana acum nu am retras niciun document portabil A1, deoarece aceasta decizie este una foarte importanta si are consecinte deosebit de grave atat vizavi de angajator, cat si vizavi de lucrator, pentru ca poate ramane descoperit, poate sa nu mai fie supus niciunei legislatii de securitate sociala. Retragerea documentului portabil A1 presupune determinarea retroactiva ca fiind aplicabila legislatiei altui stat membru s.a.m.d., iar respectiva companie poate nu este in masura sa sustina plata contributiilor sociale conform legislatiei altui stat membru.“

Decizia finala este la Bruxelles
Combaterea argumentelor colegilor din celelalte state membre de care vorbeste oficialul CNPP se realizeaza, intr un final, in fata Comisiei Administrative de la Bruxelles, unde fiecare stat membru isi sustine cauza pana ce va putea fi adoptata o concluzie. Momentan cererile sunt instrumentate cu respectarea prevederilor unei decizii (Decizia A1/2009), iar termenele pentru instrumentarea lor sunt intre 6 si 12 luni, cu diferite etape, ultima fiind prezentarea in fata Comisiei. „Nu toate solicitarile ajung la Comisie. Acolo unde se constata, fara putinta de tagada, ca a fost vorba de o frauda, ne asumam si retragem documentele portabile A1. Pentru ca noi avem o responsabilitate nu numai vizavi de solicitantii de documente portabile A1, ci si de modul in care aplicam regulamentele europene in calitate de stat membru, pentru ca emitand A1 autorizam sa nu se plateasca contributii sociale in statele membre de tranzit/de destinatie. Repet, deocamdata pe pluriactivitate nu am retras niciun document“, a explicat Maria Luiza Socol Florescu. In acelasi timp, institutia a pus accent pe preventie, pe modul in care emite formularele A1, iar oficialul are si cateva recomandari pentru firmele de transport. „Daca isi doresc cu adevarat sa nu apara astfel de situatii, companiile trebuie sa incerce sa si obtina comenzi din mai multe state, in special din Romania, sa aiba incarcari si descarcari pe teritoriul Romaniei.“
Potrivit oficialului CNPP, toate tarile solicita formularul A1, doar ca unele au luat si masura de a emite amenzi in urma controalelor. „Se numeste portabil pentru ca trebuie sa fie asupra persoanei care se regaseste in situatia de a lucra in alt stat membru, cu mentinerea la sistemul de securitate sociala al statului membru de trimitere, avand in vedere faptul ca regula de baza in acest caz este ca acolo unde imi desfasor activitatea, acolo platesc contributiile. Este o materializare a principiului «Lex Loci Laboris». Aceasta este regula. Toate exceptiile sunt atestate prin acest document portabil A1.“

Articole similare

Ad