Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

CNR analizează sistemul de taxe de drum din întreaga Europă

CNR (Comitetul Național Rutier din Franța) a realizat o analiză comparativă a taxelor de drum și vinietelor în vigoare pe rețelele rutiere europene din UE-27, cu excepția Maltei, Ciprului și Greciei, inclusiv a Regatului Unit, pentru combinațiile articulate Euro 6 de 40 t, cu cinci axe și suspensie pneumatică.

Din cele 25 de țări studiate, nouă optează pentru rovinietă, 15 pentru o taxă pe kilometru și doar una pentru traversări gratuite. Finlanda este țara care a ales să nu-și impoziteze rețeaua rutieră, deci toate drumurile și autostrăzile finlandeze sunt gratuite, indiferent de tipul de vehicul.

În ceea ce privește lungimea rețelelor de drumuri cu taxă, aproape 55.100 km sunt cu viniete în țările studiate, în afara Regatului Unit, iar peste 107.800 km sunt supuși taxelor și impozitelor pe kilometru.

În ceea ce privește vinietele, sumele sunt cuprinse între 711 euro/an în Letonia și 1.250 de euro/an pentru eurovinieta care permite circulația pe rețelele de autostrăzi din Luxemburg, Olanda, Belgia și Danemarca. Dacă aceste sume se raportează la numărul de kilometri pentru care se plătesc ele, costul este cuprins între 0,002 euro/km în Regatul Unit și 0,442 de euro/km în Lituania. Deci diferențele între extreme sunt foarte mari, fapt explicabil în special printr-un domeniu de aplicare diferit al vinietelor în funcție de țară. În unele state, ele se limitează la utilizarea autostrăzilor, în timp ce în altele – ca în Regatul Unit sau Estonia – sunt obligatorii pentru întreaga rețea de drumuri publice. Prin urmare, raportul euro/km plătit este influențat de lungimea rețelei rutiere în cauză.

În plus, ca răspuns la criza covid, Regatul Unit a suspendat vinieta pentru toate vehiculele grele de marfă care circulă pe rețeaua de drumuri publice. Această măsură a intrat în vigoare la 1 august 2020 și se aplică până la 31 iulie 2023.

În ultimii ani, mai multe state și-au înlocuit vinieta cu o taxă pe kilometru, printre ele fiind Belgia, fostă membră a sistemului Eurovinieta, care pe 1 aprilie 2016 a adoptat o taxă pe kilometru pentru vehiculele de peste 3,5 t. Și Bulgaria a făcut o alegere similară de la 1 martie 2020, când a înlocuit e-vinieta cu o taxă/km pentru vehiculele de transport de marfă care depășesc 3,5 t .

Taxele pe kilometrul parcurs încep de la 0,048 de euro/km pentru drumurile naționale și 0,063 de euro/km pentru autostrăzile din Polonia sau de la 0,118 euro/km pe autostrăzile din Bulgaria și ajung la 0,428 de euro/km în Slovenia sau 0,423 de euro/km în timpul zilei în Austria. Tendința centrală observată în majoritatea statelor este un tarif în jurul valorii de 0,20 de euro/km pentru autostrăzi.

Sumele diferă în funcție de greutatea totală a vehiculelor, de standardul Euro, de numărul de axe, de perioada orară, de tipologia teritoriului (câmpie sau munte) sau de tipul de drumuri (autostrăzi sau drumuri expres). Cele două variații de timp observate în Austria și Republica Cehă măresc tariful nocturn cu 1%. Densitatea rețelei cu taxă este extrem de dispersată, variind de la 0,4% în Irlanda la 34% în Bulgaria. Bulgaria, o țară de dimensiuni medii, are o rețea rutieră foarte limitată, de aproximativ 23.000 km, astfel încât cei 7.700 km de drumuri cu un nivel bun de servicii și pentru care se plătește par a fi relativ numeroși. În schimb, Franța, o țară cu o suprafață de cinci ori mai mare, are peste un milion de kilometri de drumuri, inclusiv multe drumuri rurale cu trafic redus, deci cei 12.000 km cu taxă pot părea relativ puțini, cam 1% din total. Cu toate acestea, trebuie subliniat faptul că, în termeni absoluți, rețeaua franceză este a doua cea mai mare din Europa pentru care se plătește taxă, după cea a Germaniei, cu 52.000 km supuși Maut.

Articole similare

Ad