Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Companiile de transport poloneze se tem de efectele războiului

Din starea de spirit optimistă de anul trecut din domeniul transporturilor a rămas puțin. De la începutul acestui an, companiile de transport au mers sub pragul de creștere restricționată (RUP), adică văd puține șanse de a-și dezvolta afacerile. Subindicele Barometrului EFL pentru această industrie pentru al doilea trimestru al acestui an a fost de 49,3 puncte și s-a situat la un nivel similar cu cel din trimestrul precedent (49,1 puncte).

Deși un procent similar dintre cei chestionați prevăd o creștere și o scădere a comenzilor (29% și respectiv 26%), nu există un astfel de echilibru în domeniul „lichidităților”. 15% speră că situația se va îmbunătăți, dar 24% se tem că se va înrăutăți. Activitatea de transport este puternic influențată de războiul din Ucraina – grupul de companii care evaluează impactul negativ al acestuia este cel mai numeros dintre toate cele 6 industrii analizate.

Subindicele Barometrului EFL pentru al doilea trimestru al acestui an pentru industria transporturilor a fost de 49,3 puncte, cu 0,2 puncte mai mare decât în primul trimestru al acestui an. Pentru a doua oară consecutiv, valoarea indicelui nu a depășit pragul de dezvoltare limitată, adică 50 de puncte, ceea ce înseamnă o revenire la situația dificilă din anii pandemici 2020 și 2021 (primele luni).

Directorul general al institutului de cercetare a pieție EFL subliniază că, începând cu al doilea trimestru al anului trecut, a fost vizibilă o revenire evidentă în transporturi, de care nu există nicio urmă în acest an. Nivelul de dezvoltare limitată a microîntreprinderilor și a întreprinderilor mici și mijlocii din sondajul EFL este de cel puțin 50 de puncte. Companiile de transport au depășit această limită pentru prima dată de la izbucnirea pandemiei, în trimestrul II al anului trecut, iar până la sfârșitul lui 2021 nu au „ieșit din această linie”.

De la începutul acestui an, însă, au redus vitezele și funcționează chiar la limită. Fără îndoială, ceea ce se întâmplă la granița cu Ucraina afectează foarte mult situația industriei transporturilor. Și dacă adăugăm la aceasta prețul în creștere al petrolului, inflația galopantă și dificultatea de a prevedea ce se va întâmpla peste o lună sau două, această serie proastă ar putea continua și la următoarea ediție a barometrului.

Războiul este mai dificil decât o pandemie

Transporturile sunt astăzi cu siguranță mai afectate de războiul din Ucraina decât de o pandemie. 63% dintre companii consideră că ceea ce se întâmplă dincolo de granița estică a Poloniei are un impact nefavorabil asupra activității lor (dintre care 31,3% – foarte nefavorabil și același număr – 31,3% – mai degrabă nefavorabil).

Este demn de remarcat faptul că procentajul respondenților care consideră că războiul are un impact negativ sigur asupra activității lor este cel mai ridicat dintre toate cele 6 sectoare de activitate analizate. În cazul Covid-19 – impactul său negativ este indicat de 39% dintre cei chestionați (dintre care 13% – categoric nefavorabil și 26% – mai degrabă nefavorabil).

Investițiile nu vor începe, iar lichiditatea este din ce în ce mai mică

În al doilea trimestru al acestui an, marea majoritate a companiilor de transport (86%) intenționează să mențină un nivel de investiții similar cu cel din lunile anterioare, iar 14% se așteaptă să le reducă. Nimeni nu se gândește la noi cheltuieli de capital majore. Mai bine decât investițiile, previzionează reprezentanții din industrie, vor crește vânzările. 29% se bazează pe o creștere a acestora, 41% se așteaptă la un nivel de comenzi similar celui din trimestrul precedent, iar 26% se tem de o scădere. Din păcate, lichiditățile financiare ale companiilor de transport nu arată bine. Unul din patru se teme de o deteriorare a situației în al doilea trimestru al acestui an (24%, față de 16% în trimestrul precedent). Doar 15% se bazează pe o îmbunătățire a situației, față de 26% în trimestrul anterior. Valoarea indicelui principal al Barometrului EFL pentru trimestrul II 2022 a fost de 48,7 puncte. Nivelul atins este cu 0,2 puncte mai mic decât în T1 2022.

Articole similare

Ad