Potrivit expertului, Dagmara Barwa, Deputy Customs Product Director la Rohlig SUUS Logistics, CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism) este un instrument al Uniunii Europene care previne dezechilibru legat de emisiile de CO₂ al UE a cărui importanță pentru comerțul mondial va continua să crească în următorii ani. De ce? Pentru că introduce taxe suplimentare anumitor bunuri din afara UE, calculată pe baza emisiilor de CO₂ generate la producerea acestora. Obiectivul CBAM este de a reduce relocarea producției cu intensitate energetică ridicată în afara UE către țări cu politici climatice mai puțin stricte. Mecanismul acoperă mărfurile provenite din sectoare cu amprentă de carbon ridicată, în principal oțelul, fierul și aluminiul, care domină structura importurilor în cadrul CBAM. În plus, reglementarea include și cimentul, îngrășămintele, energia electrică și hidrogenul. Se aplică importurilor din țări terțe care nu fac parte din sistemul UE de comercializare a cotelor de emisii (EU ETS). Totodată, se aplică scutiri pentru produsele originare din Islanda, Liechtenstein, Norvegia și Elveția, țări integrate în piața carbonului din UE.
Datorită obligațiilor de raportare, impactului asupra prețurilor și riscurilor potențiale pentru lanțul de aprovizionare, CBAM reprezintă o provocare pentru multe companii, în special pentru importatori și entități industriale. De aceea, este esențial să colaborați cu experți care nu numai că înțeleg funcționarea CBAM, dar sunt și capabili să transpună cerințele sale complexe în acțiuni clare și valoare comercială tangibilă.
Declarația este prioritară
În prezent, CBAM se află într-o fază de tranziție care va dura până la finalul lui 2025. În această perioadă, importatorii nu sunt încă nevoiți să plătească taxele legate de CBAM, dar au obligativitatea să prezinte rapoarte trimestriale privind emisiile de CO₂ legate de mărfurile importate. Aceste rapoarte trebuie să se bazeze pe datele reale privind emisiile furnizate de producători. Cu toate acestea, dacă furnizorul nu este în măsură să dezvăluie aceste date, importatorul trebuie să prezinte un raport bazat pe „valori implicite” (date nule). În practică, această abordare poate duce la o supraestimare a emisiilor declarate și, prin urmare, la costuri mai mari odată ce CBAM va fi aplicat în totalitate.
De asemenea, importatorii au obligația să documenteze încercările lor de a obține date reale privind emisiile. Lipsa unor astfel de dovezi, cum ar fi corespondența cu furnizorii, poate duce la audituri suplimentare din partea Comisiei Europene. Documentele care confirmă contactele cu furnizorii trebuie arhivate corespunzător și atașate la fiecare raport trimis.
Începând cu 2026, CBAM va intra în faza operațională. Pe lângă obligațiile de raportare, importatorii vor fi obligați să achiziționeze certificate CBAM speciale, a căror cantitate va depinde de emisiile asociate mărfurilor importate. Companiile care încep încă de pe acum să implementeze proceduri conforme cu CBAM, cum ar fi colectarea datelor privind emisiile de la furnizori, standardizarea proceselor de raportare și arhivarea documentelor, vor fi mai bine pregătite pentru obligațiile reglementare viitoare. Acest lucru va reduce în mod direct riscurile operaționale și financiare.
Nerespectarea acestei obligații poate duce nu numai la sancțiuni financiare, ci și la pierderea statutului de declarant autorizat CBAM, ceea ce înseamnă, în practică, pierderea dreptului de a importa în UE mărfuri reglementate de CBAM.
În ultimele luni, Comisia Europeană a anunțat modificări în cadrul pachetului legislativ Omnibus, menite să simplifice anumite obligații administrative și de declarare în cadrul CBAM. Aceste propuneri au ca scop reducerea sarcinii, în special pentru micii importatori, îmbunătățind în același timp transparența și previzibilitatea sistemului.
Una dintre principalele modificări constă în ridicarea pragului de declarare la 50 de tone de mărfuri importate pe an. Acest lucru înseamnă că mulți importatori mici vor fi scutiți de obligația de declarare trimestrială, ceea ce va reduce considerabil numărul entităților supuse obligațiilor CBAM. În plus, vor fi simplificate și procedurile de autorizare a importatorilor, metodele de calcul al emisiilor și standardele de raportare a datelor.
Începând din 2027, importatorii vor putea declara costurile legate de emisii deja plătite în țări terțe utilizând valorile medii naționale publicate. Obiectivul este de a reduce riscul dublei impuneri a carbonului, atât în țara de producție, cât și la frontiera UE. Această modificare este deosebit de importantă pentru întreprinderile care lucrează cu furnizori cu sediul în țări care au instituit deja propriul sistem de tarifare a carbonului.
Pachetul Omnibus anunță, de asemenea, următoarele etape: CBAM va fi extins treptat la alte sectoare și produse. Prin urmare, mai multe întreprinderi, inclusiv cele care nu fac parte din sectoarele reglementate în prezent, ar trebui să înceapă să evalueze impactul pe care CBAM l-ar putea avea asupra activităților lor în viitorul apropiat.
Conformitatea, sinonimă cu reziliența și avantajul competitiv
Rohlig SUUS Logistics înțelege amploarea provocării și în acest sens oferă sprijin complet companiilor care trebuie să se conformeze CBAM. Experții companiei urmăresc activ actualizările legislative și interpretările juridice, ajută clienții să își pregătească rapoartele, să colecteze datele necesare și să gestioneze comunicarea cu furnizorii. De asemenea, furnizează instrumente practice, cum ar fi modele de date privind emisiile și formulare de corespondență, pentru a simplifica procesul de raportare. Mai mult, ajută clienții în cazuri excepționale, spre exemplu atunci când rapoartele sunt întârziate sau când acuratețea datelor este pusă la îndoială.
CBAM nu este doar o nouă reglementare de mediu, ci reprezintă o schimbare de paradigmă în comerțul mondial. Pentru unele companii, poate deveni un obstacol, însă pentru cele care se pregătesc din timp și se adaptează strategic, CBAM poate deveni un avantaj competitiv. Pachetul Omnibus oferă companiilor un pic mai multă flexibilitate, dar nu le scutește de responsabilități. De aceea, este mai important ca niciodată să aveți un partener care înțelege complexitatea acestui mecanism și care îl poate transforma într-un avantaj comercial.










