Studiul „Viitorul Transportului in Romania”, elaborat de Deloitte și E3M, la solicitarea Confederației Patronale Concordia, prevede pentru transportul feroviar necesitatea investiţiilor în electrificarea liniilor feroviare, mai ales că doar 37% din reţeaua feroviară este electrificată (4.034 km) şi doar 33% din locomotive şi vagoane sunt electrice. Iar acolo unde electrificarea nu este rentabilă, trebuie investit în utilizarea trenurilor cu baterii sau pile de combustie pe bază de hidrogen.
Tranziţia modală de la transportul rutier de marfă la transportul feroviar şi pe căile navigabile interne din scenariul Fit for 55 va genera o reducere de 10% a emisiilor vehiculelor grele în 2030.
În prezent 70% din locomotive şi automotoare învechite, 36% din vagoanele de marfă depăşind durata normată de amortizare. În plus, doar 1,4% din vagoanele de marfă sunt capabile de transport multi-modal.
Ministerul Transporturilor trebuie să implementeze politici fără discriminare între transportul rutier şi feroviar.
Asigurarea rețelei de alimentare cu biogaz, o prioritate pentru naval
Pe partea de transport naval – unde principalele mărfuri transportate pe căile navigabile interne sunt minereurile, produsele agricole şi produsele chimice – se pune problema implementarii unui cadru de reglementare pentru alimentarea vehiculelor şi ambarcaţiunilor care utilizează GNL în condiţii sigure şi ecologice.
De asemenea, este importantă dezvoltarea a două terminale GNL în portul Galaţi şi portul Constanţa pentru distribuţie: unităţi de stocare şi capacitate de” buncăraj” de GNL pentru ambarcaţiunile maritime şi cele care circulă pe căile navigabile interne și subvenţionarea taxelor portuare percepute pentru acostarea navelor propulsate cu GNC sau GNL, biometan, hidrogen sau electricitate.
În ceea ce privește combustibilii, este necesară o promovare la scară largă a combustibililor cu emisii reduse – acest pilon are potenţialul de a reduce emisiile cu 40% până în 2050. Combustibilii alternativi incluşi sunt biocombustibilii, electricitatea, GPL, GNC, GNL şi H2.
Mediu de afaceri din industrie solicită stimularea infrastructurii de alimentare cu GNC şi GNL prin granturi şi subvenţii și introducerea unui cadru de impozitare mai favorabil pentru combustibilii de tranziţie cu emisii scăzute de carbon (GNC, GNL) şi biocarburanţi (biometan, bioetanol).
De asemena, este necesară revizuirea, completarea şi simplificarea cadrului de reglementare pentru autorizarea staţiilor de alimentare cu GPL şi GNC, pentru a asigura standarde adecvate de protecţie a mediului şi monitorizarea cantităţilor de GPL livrate în zonele urbane, și actualizarea Codului Administrativ pentru a permite primăriilor să închirieze suprafeţe operatorilor care doresc să dezvolte infrastructura de încărcare a vehiculelor electrice;
Operatorii navali mai solicită instrumente financiare pentru persoanele juridice care intenţionează să dezvolte tehnologii şi facilităţi pentru producerea de biocombustibil (şi biometan) din deşeuri şi materii prime nealimentare şi nefurajere.
De asemenea, s-a subliniat încă o dată importanța investiţiilor în îmbunătăţirea infrastructurii de navigaţie pe sectorul România- Bulgaria, ale cărei neajunsuri au produs efecte mai ales în această vară, când nivelul redus al Dunării a făcut nefolosibil canalul navigabil din cauza secetei, dar și a dragării insuficiente.