Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad

Conditii diferite, deci si logistica urbana a viitorului diferita de la un oras la altul

Peste 75% din cetatenii UE locuiesc in orase, conform STATISTA, iar numarul lor este in crestere, ceea ce va ma­­ri presiunea asupra logisticii urbane, care oricum a fost tot mai mare in ultimul timp, pe fondul cresterii comertului electronic si al cerintelor tot mai stric­te referitoare la calitatea aerului. Solutiile sunt diverse si multe vor fi prezentate in perioada 4-7 iunie la München, la transport logistic 2019, si dezbatute in cadrul conferin­telor, dupa ce la editia din 2017 au putut fi vazute biciclete pentru transport de marfa si alte solutii pentru logistica urbana.

Nu numai numarul coletelor a crescut, ci si cantitatea de marfuri generale. Retailerii isi completeaza stocurile mai des, mai flexibil si cu volume mai mici, in special datorita formularului de achizitii Click & Collect, care permite ca produsele comandate online sa poata fi ridicate dintr-un magazin, economisind taxele de livrare. Dar municipalitatile raspund la nevoia tot mai mare de transport cu interdictii de circulatie, implementate deja in circa 500 de orase din UE, conform www.urbanaccessregulations.eu.
In aceste conditii, directorul executiv Messe München, Stefan Rummel, remarca faptul ca presiunea asupra actorilor din industria logistica este tot mai mare si continua sa creasca, afectand nu numai curierii, ci si transportatorii, care au nevoie rapid de un nou concept pentru livrare in orase. Iar universitatile, institutele de cer­cetare si operatorii logistici dezvolta si testeaza deja solutii concrete care sa permita asta: camioane fara emisii, biciclete electrice, mi­cro-hub-uri s.a. Printre expozanti se vor numara castigatorii competitiei „Logistica urbana sustenabila“, organizate de Ministerul Federal al Mediului, impreuna cu Agentia Federala de Mediu. Unul dintre ei este Dachser, care a definit o zona de livrare fara emisii pentru colete in centrul Stuttgart si a integrat-o in reteaua sa. Aici se folosesc camioane elec­trice usoare si medii, cu greutate totala de pana la 18 t, combinate cu biciclete si micro-hub-uri. Dachser va extinde acest concept de livrare la alte orase, oferind, prin City Distribution Toolbox, si sugestii privind colaborarea cu municipalitatile, pentru a vedea ce concepte de livrare fara emisii sunt potrivite pentru fiecare oras, cata vreme nu este posibil un master plan in domeniu – deoarece fiecare are propria topografie si cadru politic si legal – ci este nevoie de solutii personalizate.
Un alt castigator a fost Institutul Fraunhofer pentru Fluxul materialelor si Logistica IML, al carui scop este sa se foloseasca mai bine timpul din cursul zilei si al noptii pentru a descongestiona centrele oraselor. Conceptul logistic GeNaLog (logistica de noapte cu emisii scazute) se bazeaza pe camioane electrice, podele optimizate din punct de vedere al zgomotului si soferi pregatiti special. In acest scop s-a desfasurat si un test de cinci saptamani condus de REWE in Köln, iar rezultatele au fost considerate foarte bune, locuitorii fiind multumiti.
Premiul special pentru abordare vizionara a transportului subteran prin conducte a fost castigat tot de Fraunhofer IML. Smart City Loop permite transportul de bunuri din hub-uri la micro-depozite din centru si retur, de exemplu, pentru a livra ambalajele goale si a se intoarce in suburbii. Planul aminteste de Hyperloop, folosit in portul Hamburg.
A existat si o propunere de transport auto­nom aerian, apartinand Universitatii din Duisburg-Essen, care studiaza folosirea de drone pentru livrare si se refera si la Vision Van, de la Daimler. La fel de practice sunt Volocopter, un taxi aerian, sau sistemul de cabluri din La Paz (Bolivia), considerat cea mai mare retea urbana de cabluri din lume. Toate par practice, dar inca exista multe aspecte legale care trebuie clarificate referitor la livrarile urbane pe calea aerului.

Articole similare

Ad
Ad