În cadrul unei conferințe de presă comune organizate la Berlin, reprezentanții asociațiilor din industria de transport și logistică BGL și DSLV și cei doi producători germani de vehicule comerciale MAN Truck & Bus SE și Daimler Truck Holding AG (Daimler Truck) au solicitat o modificare imediată a politicii climatice și de transport din această țară.
Asociația germană a operatorilor de transport și logistică BGL este de părere că dacă guvernul federal de coaliție nu schimbă imediat condițiile-cadru nu va putea realiza tranziția către un transport rutier de mărfuri ecologic până în 2030 și nu va reuși să îndeplinească obiectivele climatice.
Iar federația DSLV este de aceeași părere, câtă vreme constată că politica de transport, politica fiscală și politica privitoare la climă nu sunt sincronizate.
Punctele lor de vedere sunt împărtășite și de producători de vehicule comerciale. De exemplu, Mercedes-Benz Trucks afirmă încă o dată că are ca prioritate centrală combaterea schimbărilor climatice și trecerea la un transport sustenabil și că pentru aceasta investește resurse considerabile și deja are în producția de serie camioane electrice cu baterii pentru o gamă largă de aplicații. Dar pentru ca operatorii să le cumpere este nevoie și de costuri competitive și de o infrastructură națională de încărcare și realimentare. Compania este implicată și din acest punct de vedere în proiecte importante, dar pentru a fi atinse obiectivele de reducere a emisiilor de CO2 pentru 2030 progresele legate de infrastructura din Europa trebuie să fie mult mai rapide, birocrația trebuie redusă și resursele financiare trebuie sporite. Și este urgent ca o parte din veniturile provenite din taxele de drum să fie folosite în acest scop.
MAN, la fel, a investit enorm în ultimii ani în cercetare și dezvoltare pentru ca portofoliul său să includă tehnologii cu emisii zero. Propulsia electrică folosind baterii a fost utilizată pentru prima dată în autobuze, fiind livrate în Europa, de la lansarea de la jumătatea lui 2021 până acum, peste 1.000 de autobuze urbane electrice, și este acum pregătită și pentru camioane, urmând să se livreze în 2024 primele modele grele electrice cu baterii. Dar pentru o intensificare rapidă este nevoie de un cadru politic adecvat și de aproximativ 4.000 de puncte de încărcare de înaltă performanță, accesibile publicului, numai în Germania. De aceea, consideră conducerea MAN, în perioada 2024-2026 ar trebui alocat un buget anual de 1,5 miliarde de euro pentru dezvoltarea infrastructurii.
Din păcate, afirmă toți acești actori de pe piața germană de transport, până acum au lipsit condițiile-cadru politice necesare.
Transportul rutier de mărfuri reprezintă 85% din transportul de mărfuri din Germania și va continua să dețină o pondere foarte mare și în viitor, deci o tranziție climatică reușită în transport trebuie să înceapă direct cu cele peste șase milioane de vehicule comerciale din flota țării, care folosesc aproape exclusiv tehnologie de combustie de ultimă generație.
În special în transportul greu pe distanțe lungi trecerea rapidă la vehicule cu emisii zero este mai urgentă ca niciodată, având în vedere creșterea taxelor pe CO2.
Dar energia electrică și hidrogenul necesare lipsesc, spațiul pentru construirea stațiilor de alimentare lipsește și el, și nici nu există siguranța unor subvenții fiabile pentru achiziția de vehicule fără emisii.
Pentru transport local și regional de până la 200 km electromobilitatea este, teoretic, posibilă, dar din cauza extinderii lente a rețelelor de alimentare la terminale logistice, centre de distribuție și depozite și a lipsei unui program realist de subvenționare multe companii nu pot depăși o fază pilot de folosire a vehiculelor comerciale electrice nici măcar în distribuție. Prin urmare, BGL, DSLV, Daimler Truck și MAN Truck & Bus SE solicită reinvestirea unor părți considerabile din veniturile suplimentare mari provenite din taxa de drum pentru camioane și din comercializarea certificatelor de emisii de combustibili, de aproximativ nouă miliarde de euro/an, în protecția climei, prin creșterea și stabilizarea bugetului. În plus, este nevoie de scurtarea timpilor de planificare pentru a accelera dezvoltarea unei infrastructuri publice de încărcare rapidă, inclusiv extinderea rețelei și a spațiilor de parcare pentru vehiculele comerciale – Germania are nevoie de cel puțin 10.000 de puncte publice de încărcare a camioanelor, dintre care măcar 4.000 de înaltă performanță. Alte cerințe sunt debirocratizarea programelor de finanțare existente și abordarea coordonată, practică, realizată în dialog cu utilizatorii afectați de măsurile de ecologizare.