Pentru a-și sprijini clienții să respecte cerințele Ro-eTransport, TrackGPS by AROBS oferă, de la 1 septembrie, în aplicația TrackGPS, modulul e-Transport, prin care pot introduce manual, gratuit, coduri UIT aferente transporturilor ce intră sub incidența acestei reglementări. Și, așa cum declară directorul executiv al companiei, Ovidiu Bojan, „din informațiile noastre, suntem primii de pe piață care am dezvoltat conectarea cu platforma ANAF pentru importarea automată a codurilor UIT și a transporturilor aferente”. Deci clienților care au mai multe coduri UIT și vor să economisească timp le sunt oferite, contra cost, sincronizarea automată și importul codurilor UIT din SPV-ul lor în vederea transmiterii traseelor către ANAF.
Platforma TrackGPS oferă și funcționalitatea Statistici e-Transport, care permite clienților să vizualizeze atât vehiculele din platformă alocate transporturilor în desfășurare, cât și vehiculele care nu sunt alocate transporturilor în regim e-Transport. AROBS a oferit gratuit în ultimii doi ani sesiuni de prezentare a funcționalităților aplicației sale și a derulat un astfel de eveniment dedicat modulului e-Transport dezvoltat în platforma TrackGPS, astfel încât șoferii și personalul din birourile clienților să învețe să folosească soluția. Mai ales că interfața ANAF nu este ușoară și pentru a o utiliza corect trebuie să cunoști terminologie din logistică, detalii despre acel transport ș.a.
Important de subliniat este faptul că nu e nevoie de nicio intervenție pentru adăugarea manuală a UIT, ci interfața este intuitivă și, odată obținute codurile din platforma ANAF, introducerea în platforma TrackGPS este facilă.
Pentru conectarea cu platforma Agenției este nevoie de certificatul digital și de parolă, apoi se realizează autorizarea interogării și nu mai este necesară adăugarea manuală a codurilor UIT, ci ele sunt importate automat în platforma TrackGPS, în câteva minute de la autorizare.
Pentru a transmite datele din sistem către portalul Agenției când este nevoie, potrivit normelor Ro‑eTransport, transporturile și codurile UIT ale clienților care îndeplinesc condițiile necesare conectării la această platformă vor apărea automat în meniul e-Transport și tot ce mai au de făcut este să inițieze și apoi să finalizeze transmiterea datelor aferente transporturilor respective, conform cu reglementările în vigoare.
Cu alte cuvinte, compania care deține marfa – fie că este transportator, fie că alege un transportator – generează un UIT care va ajunge pe CIF-ul transportatorului sau al unui terț. Deoarece AROBS TrackGPS este integrat cu ANAF, face permanent o verificare a CIF pe platforma Agenției și pentru clienții săi descarcă automat orice UIT asociat CIF-ului lor, astfel că ei nu mai trebuie decât să asocieze numărul de înmatriculare al camionului care va efectua acel transport, dacă nu este deja asociat, și șoferul trebuie să execute comanda „start transport” și apoi „stop transport” folosind aplicația mobilă. În cazul în care conducătorii auto nu pot să folosească aplicația, acest lucru poate fi gestionat de către o persoană avizată direct din aplicația web.
Clienții pot verifica pe CIF-ul lor dacă sunt asociate comenzi și le preiau imediat – altfel ar trebui să verifice în SPV ce comenzi le-au fost alocate și să le aducă manual în sistemul lor. Deci automatizarea scutește mult timp, deoarece le permite să vadă tot ce se întâmplă cu fiecare UIT și care este statusul acestuia.
Când clienții optează însă pentru adăugarea manuală a unui transport pentru care se cunoaște codul UIT, dacă s-a realizat autorizarea cu platforma ANAF, după un singur click, câmpurile se vor completa automat prin interogarea cu aceasta.
Ovidiu Bojan explică faptul că aplicația telefonică oferită de ANAF este dependentă de terminalul mobil, deci acesta trebuie să aibă bateria încărcată înainte de plecarea în cursă, pe când dispozitivul TrackGPS este instalat pe camion și transmite fără a mai fi necesară vreo intervenție umană, asigurând astfel protecția declarantului cu privire la obligativitatea de a transmite datele către platforma ANAF. În plus, dispozitivul TrackGPS nu depinde de traficul de date și funcționează oriunde. De asemenea, prin integrarea automată cu platforma ANAF, compania consideră că a reușit să simplifice mult procesul de transmitere a coordonatelor GPS.
Clienții care utilizează aplicația TrackGPS by AROBS și dispozitivul necesar montat în camion nu trebuie să mai investească nimic, dacă optează pentru introducerea manuală a codurilor UIT. Pentru conectarea cu ANAF va exista o suplimentare a abonamentului lunar, conform celor declarate de Ovidiu Bojan.
Transportatorii mici încă nu sunt familiarizați cu Ro-eTransport
La final de august,TrackGPS by AROBS a fost contactat de mulți clienți, dar după ce s-a anunțat amânarea intrării în vigoare a reglementărilor, lucrurile s-au mai temperat. Și mai sunt și aspecte pe care trebuie să le lămurească instituțiile statului. „Însă noi suntem pregătiți să le oferim tot suportul de care au nevoie pentru a tranzita cât mai ușor această perioadă și am făcut și informări prin email și prin intermediul sesiunilor live de prezentare a acestei soluții.”
Nevoia de digitalizare este dată și de legislație, și de dorința de eficientizare
TrackGPS, parte a grupului AROBS, listat la Bursa din București, se găsește, așa cum declară directorul său executiv, într-o poziție avantajoasă față de alte companii din zonă, deoarece beneficiază de suport financiar solid și de expertiză pe plan internațional. De aceea își propune să continue procesul de dezvoltare și să devină „o referință pentru companiile înființate în România și care și-au dus povestea de succes în afara țării”.
În prezent sunt monitorizate peste 130.000 de vehicule care beneficiază de serviciile TrackGPS și care sunt localizate în întreaga lume, din America Latină până în Asia.
Soluțiile AROBS continuă să fie solicitate preponderent de posesorii de autoturisme și utilitare ușoare. Compania a dezvoltat mult în 2024 soluția TachoAnalytics de descărcare, citire și interpretare a datelor din tahograf și serviciile conexe precum Etoll solutions și integrarea cu platformele de plată pentru reînnoirea RCA și a rovinietelor direct din aplicație, „servicii binevenite pentru clienții care gestionează parcuri auto de dimensiuni medii și mari”.
Ovidiu Bojan consideră că noile cerințe legislative și cele cu privire la digitalizarea transportului au contribuit mult la conștientizarea avantajelor pe care le aduce o aplicație de management al flotei pentru îndeplinirea indicatorilor legați de sustenabilitate, guvernanță corporativă și siguranță a șoferilor. Iar motivele pentru care firmele de transport aleg să achiziționeze sisteme de monitorizare, tracking, TMS ș.a. sunt, în egală măsură, cerințele legale, preocuparea pentru oprirea furturilor și dorința de a-și eficientiza activitatea. „Indiferent însă de motivația care a generat nevoia, TrackGPS s-a poziționat ca partener în digitalizare. De-a lungul celor 18 ani de activitate, ne-am implicat în proiecte complexe care au vizat digitalizarea activității clienților prin furnizarea de date specifice și interfațarea cu alte sisteme – TMS, ERP, Payroll, SFA, WM – precum și dezvoltarea de aplicații specifice pentru diverse industrii – energie, telecomunicații, transport frigorific etc.”
Directorul executiv al companiei este de părere că nu se poate vorbi despre o diferențiere din punct de vedere al echipamentelor între furnizorii de profil, uniformitatea derivând din concentrarea pieței în mâna câtorva producători. „Dar cred că AROBS – care a dezvoltat și deținut soluția TrackGPS începând din 2006 – se diferențiază de ceilalți furnizori prin faptul că susține un model de business sustenabil, promovând soluții inovative în România, precum video telematics, safety driving și conducerea în mod privat. De asemenea, deținem un portal avansat de Customer Support unde le oferim clienților atât resurse de învățare, cât și asistență tehnică.”
Ritm de creștere de 50%/an pentru soluțiile ce permit optimizarea costurilor
Soluțiile de monitorizare a consumului de combustibil și a posibilelor furturi (sondele litrometrice) sunt din ce în ce mai căutate de clienții AROBS, iar interesul managerilor de flotă de a optimiza costurile și de a digitaliza procesele interne a făcut ca acestea, împreună cu monitorizarea stilului de condus și a amprentei de carbon, să aibă un ritm de creștere de peste 50%/an.
Astfel, soluțiile de monitorizare a consumului cu ajutorul senzorilor de nivel și cele pentru colectarea și interpretarea datelor din CAN-ul vehiculelor sau Tacho Analytics reprezintă principalul vector de creștere al companiei și sunt contractate de peste 50% dintre clienții noi. „Vânzarea de terminale și de echipamente hardware în general nu mai este pentru noi o țintă de urmărit, deoarece valoarea serviciilor pe care le oferim constă în suita de aplicații pe care clienții le utilizează zi de zi.”
În viitorul apropiat, eforturile TrackGPS se îndreaptă mai ales către creșterea prezenței pe segmentul transportului internațional, monitorizarea consumului și date CAN și către promovarea de noi soluții: video telematics, safety driving și modulul EV.
GDPR, o provocare transformată în oportunitate
Directorul executiv TrackGPS crede că reglementările GDPR au ajutat compania să-și îndrepte eforturile către dezvoltarea unor soluții dedicate asigurării conformității cu legislația – cum ar fi cea de conducere în mod privat, care diferențiază condusul în scop privat de cel în interes de afaceri. Odată activată opțiunea „mod privat”, locația și traseul șoferilor devin confidențiale, asigurând astfel conformitatea cu legislația privitoare la protecția datelor cu caracter personal. Soluția este disponibilă atât în aplicația web, cât și în cea mobilă. „Prin urmare, cu puțin efort, orice provocare – inclusiv reglementările GDPR – se poate transforma într-o oportunitate.”