Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Conferinta IRU de la Tbilisi va avea efecte in 5-10 ani si pentru romani

In zilele de 16 si 17 iunie a avut loc la Tbilisi, in Georgia, cea de-a sasea editie a conferintei de transport euro-asiatica organizata de IRU sub egida: "Transportul rutier – interconectarea fiecarei afaceri si a fiecarui mijloc de transport intre Europa si Asia. La intalnire au participat ministrii de transport, reprezentanti ai organizatiilor internationale si ai institutiilor financiare, precum si 350 de delegati din 40 de tari, intre care si delegatia Uniunii Nationale a Transportatorilor din Romania (UNTRR).

In cadrul prezentarilor sustinute de oficialitati s-a facut apel catre guverne pentru a sprijini in mod eficient revitalizarea Drumului Matasii, prin implementarea unor instrumente de facilitare a transportului rutier international, dar si de dezvoltare a unor servicii rutiere auxiliare care sa promoveze si mai mult comertul international si operatiunile de transport rutier in intreaga Eurasie.
Declaratia conferintei, adoptata in unanimitate de catre toti participantii, a subliniat ideea ca eficienta transportului rutier international se constituie ca o pre-conditie pentru cresterea economica, in special pentru tarile de pe Drumul Matasii fara iesire la mare. Solicitand guvernelor punerea in aplicare a instrumentelor ONU de inlesnire a transportului (Conventiile TIR si de armonizare) in vederea reducerii timpilor de asteptare de la frontiera, sugeranduse mentinerea, in parteneriat public-privat, a drumurilor.
De asemenea, declaratia ministeriala, adoptata la o reuniune paralela, a subliniat faptul ca „rutele comerciale si conexiunile de transport, asa cum sunt prevazute in transportul rutier international, sunt inseparabile si se sustin reciproc.
De aceea, trebuie acordata prioritate in special elimina rii barierelor de procedura, dar si consolidarii verigilor intercontinentale dintre rutele de aprovizionare a populatiei locale, a industriei, agriculturii si comertului."
Declaratia comuna a organizatiilor internationale si institutiilor financiare recunoaste "importanta revigorarii Drumului Matasii, dar si a rolului jucat de transportul rutier in dezvoltarea economica, stabilitatea sociala, relatiile comerciale si cooperarea economica regionala intre statele din majoritatea regiunii Euro-Asia".
UNTRR, membru IRU din 1990, considera ca in prezent ne aflam intr-o faza prin care IRU incearca sa se impuna mult in estul Europei, in principal in Rusia si China, prin atragerea in sistemul TIR, fapt care ar veni in sprijinul proiectului Drumului Matasii.
„Noua cale rutiera ce ar lega China de Belgia, ar aduce avantaje si transportatorilor romani, dar nu mai devreme de 5-10 ani. Insa, pe cat este de amplu acest proiect, pe atat va fi de durabil in timp”, a subliniat Constantin Isac, presedinte al UNTRR, punctand: „Asistam de cativa ani la o integrare ceruta atat de agentii economici si transportatorii din estul continentului european, cat si de cei din vest.
Romania se afla intr-o pozitie care ar putea fi avantajoasa in acest proiect, prin faptul ca este o tara de tranzit care, avand port la Marea Neagra, ar putea deveni o cale ieftina si mai sigura in varianta combinata a transportului rutier si maritim, prin eliminarea dificultatilor intampinate la frontiere in schimbul de documente, a dificultatilor de limba sau a problemelor cu autoritatile.”

Articole similare