Upply a realizat de curând o retrospectivă a pieței europene de transport rutier din 2022, an pe care îl consideră fără precedent, deoarece nimeni nu a prezis cum se va desfășura el.
În primul rând, în prima jumătate a lui 2022 a continuat redresarea economică începută în 2021, ceea ce a dus la creșterea volumelor de transport rutier de mărfuri. Apoi însă aceasta a început să încetinească, pe măsură ce inflația a câștigat teren. De fapt, s-a vorbit chiar de stagflație la scară globală, termen apărut în anii ’70 și care presupune în același timp stagnare economică și inflație.
Atât FMI, cât și Banca Mondială indică impactul unui cumul de factori negativi, deoarece din 2020 o criză a urmat după alta. Pandemia de Covid-19 a declanșat ceea ce se aștepta să fie o inflație temporară, care, la rândul său, a fost exacerbată de conflictul dintre Rusia și Ucraina, creând o nouă criză economică într-un context deja fragil. De aceea activitatea economică globală se confruntă cu o încetinire generalizată și mai accentuată decât se anticipase și cu o inflație mai mare decât în ultimele decenii, a subliniat FMI în octombrie, în cea mai recentă actualizare a previziunilor sale economice.
Pentru zona euro, proiecțiile FMI privind creșterea economică au fost revizuite descendent și se situează la doar 3,1% în 2022 și 0,5% în 2023.
Stagflația este o amenințare gravă la adresa economiilor, deoarece lovește puternic pilonii pe care se sprijină aceasta: ocuparea integrală a forței de muncă și stabilitatea prețurilor. Prin urmare, politicile macroeconomice naționale urmăresc să reducă inflația, ajutând în același timp gospodăriile și întreprinderile cele mai vulnerabile să facă față crizei energetice. De exemplu, Germania a redactat un plan prin care alocă 200 de miliarde de euro pentru acest demers, deși unii analiști economici spun că asta pune sub semnul întrebării solidaritatea europeană. Iar Banca Centrală Europeană și-a majorat ratele dobânzilor cheie și probabil va continua să facă acest lucru pentru a combate inflația.
Prețul pentru această încetinire forțată este însă ridicat: potrivit prognozelor FMI, două țări din zona euro, Germania și Italia, nu vor scăpa de recesiune în 2023.