Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad

Consumul de produse alimentare a fluctuat

Criza a redus puterea de cumparare a populatiei, avand astfel impact si asupra industriei alimentare si generand fluctuatii si in activitatea operatorilor logistici si distribuitorilor de produse alimentare. Industria alimentara a jonglat astfel intre o stare "slabita" si masuri anti-criza. Brian Young, directorul general pentru British Frozen Food Federation, a realizat o radiografie a pietelor de produse congelate si refrigerate.

Ca toate industriile, nici cea alimentara nu a fost ocolita de criza, insa ultima perioada a intrat intr-un trend ascendent. "Pentru analiza pietei britanice de produse congelate si proaspete trebuie sa ne intoarcem in timp cu aproximativ cinci ani, cand piata a intrat in declin, dupa care a inceput sa creasca", a explicat Brian Young.
Din cauza crizei, declinul a fost simtit atat la nivelul volumelor de marfa, cat si financiar. In ultima perioada, piata s-a asezat sanatos. Rezultatele unui studiu finalizat anul trecut au indicat ca piata de produse congelate a inregistrat o crestere de 5,8%, fata de 4% pentru produsele proaspete si refrigerate. In Marea Britanie, piata produselor congelate a avut un parcurs destul de plat, dar a ajuns totusi la o valoare de 5,3 miliarde de lire. La aceasta crestere au contribuit si vanzarile pe internet, in crestere cu 15,8%. "Lanturile de aprovizionare ale retailerilor trebuie sa se schimbe si sa faca fata schimbarilor de comportament ale cumparatorilor", a declarat Young.
Pentru livrarea produselor comandate pe internet sunt utilizate vehicule de capacitate mica, compartimentate multi-temperatura. "Inca nu stiu daca logisticienii vor continua sa faca asta in-house sau sa externalizeze catre un furnizor de servicii. Media valorica a fiecarui transport este mult mai mare decat media comenzilor", a subliniat reprezentantul British Frozen Food Federation.
Premergator crizei piata de inghetata avea un ritm contant de crestere, volumul mentinandu-se chiar si in perioada anilor de scadere economica. Vanzarile de inghetata au scazut dramatic in 2008. Incepand cu finalul lui 2009 s-a observat un ritm constant de crestere, pana anul trecut, cand producatorii au experimentat un sezon foarte ciudat, cu o primavara extrem de calduroasa, dar o vara ingrozitoare, cu vanzari in scadere. In toamna temperaturile au crescut, la fel si vanzarile. Brandurile premium au beneficiat de cresteri foarte bune.
Piata devine una premium si cu mai putina sezonalitate – situatie diferita fata de ceea ce s-a intamplat in piata pana acum – ceea ce duce la consolidarea suppy-chain-ului. Multe companii mici au fost preluate de producatorii mari. Piata deserturilor si produselor de cofetarie a scazut in volum, dar a crescut ca valoare, pentru ca pretul este dominant. Piata de peste a crescut de la 550 de milioane de lire, in 2006, la peste 750 de milioane de lire anul trecut, si cu 30-35% in volum. In Marea Britanie exista doua marci premium care se afla in competitie. Comparativ cu carnea, pestele a devenit foarte competitiv din punct de vedere al pretului."
Desi in crestere din punct de vedere financiar, de la 340 de milioane de lire in 2006, la 440 de lire anul trecut, piata de legume a raportat totusi fluctuatii de volum. "Si pe acest segment au fost inregistrate foarte multe consolidari", a mai spus Young.
Pe de alta parte, piata de cartofi congelati a cunoscut o crestere consistenta in ciuda declinului economic, ceea ce demonstreaza tendinta consumatorului de a se orienta catre produse congelate, nu proaspete, in conditiile unor scaderi ale veniturilor.
Piata de carne a cunoscut cel mai mare declin, in conditiile in care pretul/kg a crescut vertiginos, de la 540 de milioane de tone in 2006, pana aproape de 150 de milioane de tone in 2011. In plus, schimbarile economice au dus la cresterea consumului de carne congelata, si nu proaspata.

Germania si-a dublat consumul de produse alimentare
Din 1990, piata germana a produselor alimentare s-a dublat din perspectiva consumului, iar ca valoare s-a triplat. Din 2005 pana in prezent, piata germana a avut o crestere graduala, in timp ce piata englezeasca a scazut dramatic in perioada 2005-2006, crescand in anii urmatori intr-un ritm foarte alert. In 2009-2010 s-a observat o stagnare.
Daca analizam retailul, in Germania consumul per capita a crescut in ultimii doi ani, intrand acum intr-o perioada de nivelare, pentru ca nu a mai crescut numarul locuitorilor. Pe de alta parte, in Marea Britanie populatia este in crestere, ceea ce explica si consumul mai mare. Diferenta dintre UK si Germania este destul de mare din punct de vedere al consumului, a explicat Young. In ultimii 20 de ani, in Marea Britanie consumul a crescut cu 61%, comparativ cu cresterea de 200% inregistrata de piata germana.
In ciuda dificultatilor financiare, in Franta retailul si-a mentinut un ritm sanatos de crestere.
Cred ca este corect sa spunem ca in ultimii 20 de ani Germania, Franta si Marea Britanie au avut cresteri semnificative. Piata produselor congelate este una pozitiva, indiferent de tara in care te afli, a mentionat Brian Young.

Articole similare

Ad
Ad