Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
AdAdvertisement
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Corectitudine si fata de clienti, si fata de furnizori

Veniturile Logistic E van Wijk au scazut in primele sapte luni din 2020 cu aproape 10% fata de perioada similara a anului trecut, in ciuda pandemiei care a afectat in mult mai mare masura alte firme de profil. Printre atuurile care au permis desfasurarea activitatii la un nivel decent in timpul starii de urgenta si revenirea, in vara, aproape de cifrele din anul anterior, se numara portofoliul echilibrat de clienti, in functie de industria in care activeaza, si faptul ca firma clujeana nu s-a aruncat sa profite de preturile imense practicate pentru o scurta perioada la inceputul pandemiei, ci si-a alocat camioanele clientilor stabili, la tarife negociate dinainte, iar acestia au apreciat abordarea si nu au cerut nici ei preturi mai mici de transport cand cantitatea de marfa de pe piata a scazut.

Anul trecut Logistic E van Wijk a avut o cifra de afaceri de peste 156 de milioane de lei, mai mare decat cea din 2018 – desi cresterea nu a fost la fel ca din 2017 in 2018 – in conditiile in care numarul de camioane care faceau transport intracomunitar s-a redus putin si a crescut cel de vehicule frigorifice, iar depozitul logistic din Bucuresti a fost extins cu 5.000 m2.

Compania lucreaza mai ales pentru clienti din industria mobilei, automotive, industria chimica, cea cu temperatura controlata (inclusiv farma, dar foarte putin in industria alimentara) si cea a bunurilor industriale in general. Niciun client Logistic E van Wijk nu contribuie cu mai mult de 20% la cifra sa de afaceri si nicio ramura industriala nu are o pondere mai mare de 25% in veniturile companiei, iar acest echilibru a redus efectele crizei din automotive.

In conditiile pandemiei din 2020, volumul de lucru s-a redus incepand din martie si in industria auto, si in cea a mobilei, unde clientii companiei au avut fabricile inchise in acelasi timp pentru o luna si jumatate. Per ansamblu cea mai mare scadere, de aproximativ 25%, s-a inregistrat in aprilie, dar nici mai nu a fost o luna cu mult mai buna.

De aceea o parte din soferi si din personalul de la birouri a fost in somaj tehnic, dar nu s-a intamplat sa plece conducatori auto din firma din aceasta cauza, ci au fost doar cativa care au preferat sa se pensioneze pentru a-si proteja sanatatea. Astfel ca in prezent numarul de conducatori auto este doar cu 1-2 mai mic decat inainte de pandemie si firma face angajari si de soferi, si de personal pentru birouri.

In iulie Logistic E van Wijk a lucrat cu 6-7% sub capacitatea din aceeasi luna a lui 2019, iar dupa sapte luni din 2020 scaderea fata de anul trecut era de circa 10%, „dar speram ca pana la final de an sa ajungem la -7,5%, in functie de evolutia generala a clientilor si de perspectiva valului 2 al pandemiei“, asa cum declara Gabriel Mircean, directorul general al companiei.

Pentru toate activitatile in care este implicata, firma clujeana are si subcontractori fideli, stabili, la care nu a vrut sa renunte nici in perioada crizei sanitare, „desi era cel mai simplu sa pastram volumele pentru noi o perioada. Dar am ales varianta de parteneriat in care, daca ne-au scazut noua volumele, le-au scazut si subcontractorilor, proportional, fara sa renuntam insa la ei. Asta inseamna un parteneriat corect si o decizie de bun simt.“

Tarifele oferite de clientii stabili s-au modificat doar in functie de pretul motorinei

Si in cazul companiei clujene au existat scaderi de tarife pe anumite segmente de transport, dar cele mai multe dintre reducerile de preturi pentru clientii traditionali au venit pe fondul ieftinirii carburantului.

Gabriel Mircean pune volatilitatea pietei si pe seama cererii mai mici de transport din prezent, dar si pe seama flotei care a crescut in ultimii ani mai mult decat era necesar, numeroase firme cumparand camioane in incercarea de a merge pe o piata spot. „Or, aceasta este cea mai volatila. Daca ai parteneriate si contracte stabile si clienti cu care lucrezi de ani de zile, carora le-ai oferit calitate si in perioadele critice, ca martie si aprilie, atunci ii fidelizezi si ei dobandesc mai multa incredere in tine. ªi volumele lor vor veni spre parteneri traditionali, nu spre piata spot. Asta vad ca se intampla in activitatea noastra. Stiu ca in aprilie au existat curse spre Romania la preturi exagerat de mari, dar noi nu am luat de pe piata spot astfel de comenzi, deoarece camioanele erau dedicate clientilor, la tarife agreate inainte de pandemie. Dar aceste preturi mari au aparut doar pentru o vreme, dupa care s-au postat si curse din Romania spre EU platite sub nivelul costului direct. Si daca ai fost corect cu clientii si ai respectat tarifele agreate cand a fost greu, pe urma, cand volumele de transport au scazut, a fost randul lor sa tina cont de asta.“

Compania a avut curse spot la preturi mai mici decat inainte de pandemie, „dar din fericire piata spot nu reprezinta pentru noi mai mult de 20%, deci influentele au fost mai mici“.

Crestere de profit in 2019, datorita camioanelor frigorifice si analizelor de profitabilitate

Profitul Logistic E van Wijk pe 2019 a fost de aproape 11 milioane de lei, mai mare decat cel din 2018, an in care a scazut fata de 2015-2017 din cauza scumpirii carburantului, care a dus la costuri mai mari, si pe fondul cresterii ponderii camioanelor cu temperatura controlata in totalul activitatii. Anul trecut acest indicator a revenit la cel din 2015-2017 datorita echilibrarii costurilor si veniturilor, cresterii randamentului vehiculelor frigorifice si ajustarilor realizate in urma analizelor de profitabilitate, tocmai pentru imbunatatirea rezultatelor. Si, asa cum declara Gabriel Mircean, rata de profitabilitate a fiecarei activitatii a firmei este foarte apropiata de profitabilitatea generala.

In primele sapte luni din 2020, pe de alta parte, profitul a scazut, insa mai putin decat se astepta managementul companiei in conditiile crizei sanitare.

Si flota si spatiile de depozitare cresc incet, dar sigur

Activele imobilizate ale companiei au crescut mult in 2019 fata de 2018, depasind 52 de milioane de lei, in timp ce activele circulante au ramas cam la fel, aproximativ 29,5 milioane de lei. Asta deoarece anul trecut compania a cumparat de la EVW Holding terenul, cladirea de birouri, atelierul mecanic si depozitul din Sannicoara, „achizitii atipice fata de anii anteriori“.

In plus, a continuat, ca de obicei, procesul de intinerire a flotei. In prezent Logistic E van Wijk are 173 de camioane si, din cauza ca pandemia a dus la contractarea volumelor si la scaderea cifrei de afaceri cu aproape 10%, planurile de investitii in parcul auto vor continua, dar nu in masura in care se intentionase initial, urmand sa fie lansata comanda de achizitie pe 2020.

Firma a intentionat la un moment dat sa testeze si camioane pe gaz, dar planul nu s-a finalizat din cauza rutei fixe pe care ar fi trebuit folosite acele camioane pentru a gasi infrastructura de alimentare. „Totusi, ideea este analizata in continuare. Mai ales daca va aparea o statie in Cluj sau Bihor.“

Compania se extinde cu pasi marunti si in ceea ce priveste logistica si, dupa ce a inceput acum 10 ani cu 5.000 m2 de spatii de depozitare in Bucuresti, acum se apropie de 25.000 m2, avand in Cluj 7.000 m2 si in Bucuresti 10.000 m2 pentru care a innoit contractul de curand, plus inca 5.000-8.000 m2, in functie de nevoi, tot in Bucuresti.

Continua si investitiile in softuri, desi acestea sunt deja foarte performante

Logistic E van Wijk a inceput in 2012-2013 un proiect IT la un nivel inalt pentru acel moment, si de atunci sistemul informatic a mai trecut prin cateva ajustari si reglaje fine, iar in 2020 si la inceputul lui 2021 se va lua o decizie la nivel de grup in ceea ce priveste telematica si in urmatorii 2-3 ani se va face un upgrade la sistemul informatic din prezent. Acesta este deja foarte util deoarece ofera date despre orele lucrate, numarul de kilometri parcursi si de kilometri in gol, profitabilitatea curselor etc. Inca de la introducerea cerintelor europene din domeniu, compania raporteaza orele lucrate de sofer in fiecare tara, iar optimizarea kilometrilor in gol functioneaza datorita analizei facute o data la doua luni cu fiecare echipa de planificare, procentul cel mai mare fara incarcatura realizandu-se in transportul cu temperatura controlata pentru industria farmaceutica, spre care firma s-a indreptat in ultimul timp cu o flota de 22 de camioane, ce urmeaza sa fie extinsa.

Articole similare