Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
AdAdvertisement

Costul de transport crește în 2022 cu 3,5-5,7%, conform Panteia

În fiecare an, numeroși antreprenori așteaptă cu nerăbdare raportul privind evoluția costurilor de transport publicat de agenția de cercetare Panteia. Și pentru transportatori și pentru expeditori acesta stă la baza negocierilor, dar autorii lui avertizează asupra faptului că informațiile trebuie preluate cu discernământ și adaptate la situația reală din activitatea lor.

Conform acestui raport, costul de transport în 2022 urmează să fie cu 3,5-5,7% mai mare, dar este vorba de o evoluție care nu ține cont de evoluția prețului motorinei și care exclude condițiile particulare de pe piață. În plus, piața din prezent se caracterizează prin alte creșteri de costuri care nu sunt înțelese decât parțial sau deloc în modul tradițional de raportare.

Și asociația olandeză de transport și logistică TLN le recomandă membrilor săi, care au acces gratuit la acest raport, același lucru: să nu îl ia ca atare, ci să îl includă în propriul model de calcul al costurilor, deoarece fiecare model de cost are propria lui compoziție, ceea ce înseamnă că rezultatele vor fi diferite de la o firmă la alta.

Tocmai de aceea, TLN a stat de vorbă cu unul dintre reprezentanții Panteia înainte ca raportul să fie publicat pentru al treilea an, iar discuția a pus în evidență faptul că firma de cercetare își propune să vină cu o contribuție obiectivă la negocierile dintre transportatori și expeditori, dar că este la latitudinea lor să treacă prin procesul comercial și să transpună datele în situația lor reală și în parteneriatul lor. Contractele se referă adesea la indexul NEA, dar nu există un singur index și trebuie să îl aduci în situația specifică a fiecărei firme. Și asta nu se întâmplă întotdeauna, deoarece calculele sunt destul de complexe și, în plus, firmele trebuie să-și cunoască foarte bine situația. De exemplu, se folosesc clauze de combustibil, dar procentul acestui cost în costul total s-a schimbat puțin în ultimii ani: în trecut era de 17%, acum poate fi de 25%, deci dacă faci în continuare calculele cu 17% nu sunt corecte. Și asta se aplică și la celelalte costuri de transport. Ele se schimbă mereu și firmele trebuie să se adapteze constant la aceste schimbări. De aceea raportul este doar o bază pentru negocieri.

În același timp, la negocieri este important să se determine de ce apar diferențe între cifrele din raport și situația particulară a fiecărei firme, ceea ce presupune eforturi din partea managerilor.

Unii transportatori sunt nemulțumiți de raport pentru că spun că, atunci când merg la negocieri cu clienții, aceștia îl au deja și este mai greu să le solicite un preț mai mare pentru serviciile lor. Dar reprezentantul Panteia este de părere că argumentele lor în favoarea unei creșteri de tarife ar trebui să conteze. Pe de altă parte, nu toate firmele au aceeași putere de negociere și uneori argumentele nu sunt suficiente. Totuși, raportul nu diminuează șansele transportatorilor în timpul negocierilor, ci el este un document de bază care include criterii obiective, formule și rezultate care să fie folosite în negocierea dintre transportatori și clienți. Dar procesul comercial, negocierea în sine, este responsabilitatea lor.

Deoarece se pare că și în Olanda sunt transportatori care merg sub costuri, reprezentantul Panteia a fost întrebat în legătură cu asta, dar a afirmat că inclusiv aceste firme au o perspectivă asupra costurilor, dar poate profită de o situație: de exemplu, dacă au fluxuri constante într-o singură direcție, acceptă să ia marfă la retur și la preț mai mic pentru a-și eficientiza parcursul. Deși asta pune presiune pe toate tarifele de pe piață. Deoarece costul este un element important când vorbim de piața de transport, dar la fel de important este și volumul serviciilor pe care le oferă o firmă.

Oricum, în opinia reprezentantului Panteia, și transportatorul și expeditorul au interesul ca tarifele să reflecte bine situația de pe piață și performanța serviciilor, deoarece urmăresc să aibă o relație pe termen lung, deci niciunul dintre ei nu poate fi dezavantajat.

Articole similare

Ad