Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Costuri mai mari cu taxele de drum pentru firmele din est decât pentru cele din vest

Comitetul Național Rutier din Franța (CNR) realizează periodic studii referitoare la activitatea flotelor din fiecare stat UE, iar costul anual cu taxele de drum pe care îl au transportatorii din diverse țări este unul dintre aspectele discutate cu firmele intervievate.

Aproape toți operatorii din România se plâng de costurile în creștere cu folosirea infrastructurii rutiere, din cauza scumpirilor din întreaga Europă. Dar, ca și în celelalte țări est-europene, tendința este să refactureze taxele de drum clientului, în funcție de traseele alese de el și de constrângerile legate de termenul de livrare. Costul anual se ridică la o medie de 19.115 euro pentru un ansamblu articulat de 40 t care face 137.000 km/an, cu un parcurs de 85% pe autostradă și drumuri cu taxă, în creștere cu 36% față de 2017, și fără eurovinietă, a cărei cumpărare nu este generalizată printre transportatori români.

Și în cazul cehilor CNR a subliniat creșterea semnificativă pe care a avut-o acest cost, care la studiul anterior era de 18.760 de euro/an/vehicul, iar în 2019 a ajuns la 21.400 de euro/an/vehicul, incluzând taxele de drum din Germania, Austria, Cehia, Slovacia și Belgia și costul eurovinietei pentru firmele care merg în țări unde ea se aplică.

Costul anual cu taxele de drum se situează, pentru transportatori maghiari intervievați, pe o plajă cuprinsă între 12.000 și 30.000 de euro (mai mult pentru firmele care traversează Elveția), și ca medie este estimat la circa 22.800 de euro pentru un ansamblu articulat de 40 t care ajunge la 145.000 km/an și merge 80% pe autostrăzi și drumuri cu taxă, în creștere cu 60% față de 2013, și fără să includă eurovinieta, care pentru transportatorii maghiari este mai mult o excepție.

Există și țări central și est-europene ai căror transportatori plătesc, în funcție de activitatea lor, sume medii anuale pentru taxele de drum mai mici decât cele din România. Pentru un ansamblu slovac de 40 t care face transport internațional acestea sunt de la 14.000 la 23.500 de euro/an, în funcție de țările unde merge, iar pentru cele mai obișnuite trasee din Europa de Vest media este estimată la 18.000 de euro/ansamblu, incluzând eurovinieta, în creștere cu 1.700 de euro față de studiul din 2017. În cazul polonezilor, costul anual este cuprins între 10.000 și 25.000 de euro, în funcție de țările unde ajung, în creștere semnificativă față de studiul anterior și cu o tendință de creștere și după 2019. Această valoare include adesea eurovinieta de 1.250 de euro/an. CNR estimează că taxele de drum plătite de o firmă poloneză tipică, incluzând eurovineta, sunt de 16.700 de euro/an.

Transportatorii din țările vestice ajung, conform calculelor CNR, la sume medii anuale mai mici decât cei din est pentru taxele de drum. După ieșirea Belgiei din sistemul Eurovignette, Olanda face parte din cele patru țări rămase, alături de Luxemburg, Suedia și Danemarca. În ceea ce privește celelalte taxe de drum plătite de transportatorii olandezi, ele depind mult de locația clienților: o firmă care are ca piețe principale țările BeNeLux poate cheltui puțin peste 4.000 de euro/an, în timp ce una care merge des în Franța și Germania, în Regatul Unit sau Spania depășește 19.000 de euro/an. Conform calculelor CNR, taxele de drum se situează la circa 11.550 de euro/an/vehicul dacă se fac curse mixte internaționale pe distanțe scurte și medii, sumă ce include și eurovinieta aplicabilă în țară. Acest cost a crescut față de 2016, când era de 8.800 de euro.

Taxa de drum din Germania reprezenta în 2018 40-50% din costul cu taxele de drum al operatorilor germani interogați, care au activitate intensă la internațional. Valoarea taxelor depinde de locul unde lucrează mai mult sau unde este sediul firmei în Germania. Cei specializați pe piața porturilor maritime au avantajul eurovinietei din Țările de Jos, iar ceilalți plătesc taxe mai mari în Austria, Elveția, Franța și Belgia. Costurile cu taxele de drum, conform CNR, depășesc 15.700 de euro/an pentru o firmă care are activitate internațională diversă.

În cele din urmă, pentru spanioli taxele de drum plătite pentru un ansamblu de 40 t care face transport internațional sunt de 10.000-25.000 de euro, în funcție de țările unde se merge și de principalele piețe unde activează clienții. Și acest cost a crescut mult față de 2015, mai ales din cauza apariției unor noi țări care au recurs la taxa/km, ca Belgia, și creșterii generalizate a tarifelor din Germania, o piață importantă pentru flota spaniolă. Costul mediu anual este estimat la 19.000 de euro pentru o firmă spaniolă standard, fără eurovinietă, cu 25% mai mult decât în 2015.

Articole similare

Ad