Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Costuri mai mici şi disponibilitate mai mare, inclusiv pentru camioanele rulate

Volvo Romania a început să promoveze contractele de service acum circa 10 ani, iar în prezent un mare număr de camioane noi sunt livrate cu pachet Gold, o dovadă a faptului că este nevoie de timp pentru a câştiga experienţă şi încrederea clienţilor, dar şi un semn că de atunci toţi actorii de pe piaţă – transportatori, beneficiari, importatori de camioane – s-au maturizat şi sunt deschişi spre soluţii care să scadă costurile şi să crească disponibilitatea vehiculelor. Contractele de service sunt disponibile în prezent şi pentru camioanele rulate şi se bucură, şi pe acest segment, de mult interes.

Volvo Trucks propune, pentru camioanele mai vechi de cinci ani, aceleaşi trei tipuri de contracte de service disponibile şi pentru cele noi – Gold, Silver şi Blue – la care se adaugă un produs dedicat vehiculelor de peste cinci ani, Classic Blue, care presupune întreţinere de bază şi asigurare de tractare, chiar şi în străinătate. Aceasta din urmă costă între 150 şi 300 de euro/an, în condiţiile în care costul tractării, în absenţa unui astfel de contract, poate ajunge şi la 5.000 de euro.

Rata depinde de tipul de camion, de vârsta lui şi de parcurs, deci acoperă o plajă largă, începând de la câteva zeci de euro pe lună. Costurile de întreţinere diferă în funcţie de vârsta vehiculelor şi de rulajul anual, aşa acum subliniază Iulian Dumitru, dar valoarea totală a contractului se împarte egal la numărul de luni şi nu reprezintă un procent foarte mare din costul/km. În plus, fiind vorba de un cost lunar fix, scad efortul administrativ al angajaţilor de la contabilitate şi implicit şi costurile.

Avantajele principale ale acestui tip de contract sunt preţul scăzut, semnificativ mai mic decât pentru aceleaşi operaţii care s-ar face fără contract, discountul suplimentar pentru reparaţii în atelierele Volvo Romania şi asigurarea pentru tractare.

Acest contract a apărut acum patru ani, la iniţiativa producătorului, România fiind, alături de alte state central şi est-europene, una dintre pieţele unde el s-a bucurat de succes, ajungând să reprezinte acum circa 30% din toate contractele de service încheiate de importator.

La acest tip de serviciu apelează în special firmele mici, cu 1-5 camioane, care fac atât internaţional, cât şi intern, cu maşini având vârsta între cinci şi nouă ani.

Dar posesorii de camioane de peste cinci ani apelează şi la contractele Gold, Silver şi Blue, existând inclusiv vehicule cu 1.200.000 km la bord care beneficiază de pachetul superior, Volvo Gold, ce reprezintă circa 25% din numărul de contracte active ale Volvo Romania şi este perceput, aşa cum explică Iulian Dumitru, ca o asigurare ce acoperă orice reparaţie, în schimbul unei rate fixe pe tot parcursul contractului, astfel încât clientul să nu mai fie nevoit să se preocupe de întreţinere şi reparaţii, ci doar de realizarea curselor şi de restul costurilor de operare. Alte avantaje sunt că, dacă întreţinerea se face la timp, riscul de defecţiune este mai mic, şi că managementul contractelor este foarte dinamic, clientul primind notificări cu patru săptămâni înainte de a trebui să intre în service, pentru a-şi putea programa cursele, şi apoi din nou cu o săptămână înainte. În plus, „se fac toate intervenţiile de care este nevoie, nici mai multe, nici mai puţine, deci costurile sunt gestionate corect“.

Camioanele ce beneficiază de pachet Gold, mai ales dacă este vorba de depanări realizate în străinătate, au prioritate la programare, dar nici restul vehiculelor nu aşteaptă mai mult de câteva zile, de când s-au deschis, în 2021, două noi service-uri în România, la Arad şi Suceava.

40% dintre camioanele care vin în service-urile Volvo Romania au contract

Peste 50% dintre camioanele noi Volvo sunt însoţite de contract de service pe 3-5 ani, iar aproximativ 40% dintre acestea se prelungesc, „astfel că avem şi vehicule de 15 ani care beneficiază de contracte de întreţinere“.

Iar din totalul camioanelor care intră în atelierele din România ale importatorului circa 40% au contract de service. „Portofoliul este foarte dinamic, unele contracte expiră şi trebuie înnoite, se livrează camioane noi, şi în niciun an nu a scăzut acest procent, dar mă aştept ca, dacă se apropie de 50%, să fie greu de depăşit, în condiţiile în care media de vârstă a flotei româneşti este mai mare decât în alte ţări europene, ceea ce face ca mulţi clienţi să apeleze la ateliere indepedente sau să aibă ateliere proprii – deşi pe unii i-am convins, pe bază de calcule, să le închidă, deoarece costurile sunt mai bune atunci când externalizezi întreţinerea şi reparaţiile, şi în plus stai fără griji, ştiind că vehiculele sunt monitorizate şi asigurate pentru orice problemă. Gold este o promisiune de 100% disponibilitate, fiind mai mult un produs de asigurare decât de service. În plus, pentru orice reparaţie neplanificată ce depăşeşte patru ore plătim costurile de staţionare, care ajung la 150 de euro/zi în cazul clienţilor care au contract Gold. Dar ce apreciază cel mai mult clienţii la toate contractele noastre este disponibilitatea, întreţinerea făcută la timp, preventivă, monitorizarea anumitor parametri, în funcţie de tipul pachetului. Sigur că toate aceste servicii vin cu un cost şi pentru a apela la astfel de pachete transportatorii trebuie să aibă contracte stabile cu clienţii şi curse plătite corect.“

Un nou serviciu, opţional, în caz de daune

O iniţiativă locală a Volvo Romania este aceea de a introduce în curând în contractele de service un serviciu externalizat, oferit de un asigurător, prin care se pune la dispoziţie un call centre unde şoferii pot suna 24/7 în caz de daune, pentru a li se explica ce pot face cu marfa, cum să întocmească documentaţia pentru service şi asigurător ş.a.

Acest serviciu va fi implementat ca opţiune la toate contractele Volvo şi îşi propune să acopere lipsa de competenţe a şoferilor sau posesorilor de flote în ceea ce priveşte incidentele în trafic. Folosind această opţiune se poate scurta perioada de imobilizare a unui camion cu până la patru zile, deoarece dosarul este avizat din timp şi piesele necesare sunt pregătite înainte să ajungă vehiculul în service.

Un an mai dinamic din punct de vedere al preţului pieselor

Iulian Dumitru declară că în cazul Volvo Romania piesele de schimb s-au scumpit în 2022 cu un procent mai mic decât inflaţia din prezent. În mod tradiţional, valorile se ajustează o dată pe an, în lei, dar în 2022 se aşteaptă la o creştere mai dinamică, adică la 2-3 scumpiri, în funcţie de situaţia, încă incertă, de pe piaţă. „Nimeni nu vrea să speculeze contextul şi să ridice preţurile prea mult sau să facă asta lunar, dar ne aşteptăm să mai fie scumpiri în perioada imediat următoare.“

Disponibilitatea pieselor, o problemă aproape rezolvată

În cazul Volvo Trucks 80% din stocul de piese de schimb este gestionat automat, pe baza informaţiilor despre componentele care se scot din depozit şi a istoricului, iar pentru reperele mai scumpe, cu vânzări rare, se lansează comenzi punctuale. „Am avut sincope în aprovizionarea cu piese de schimb“, recunoaşte Iulian Dumitru, „dar ele au fost pe parcursul anului trecut, când toată lumea s-a confruntat cu această problemă, mai ales pentru componentele electronice, din cauza perturbărilor din lanţul global de aprovizionare şi a cererii mai mari. Au fost şi alte repere care au lipsit, de exemplu filtre, parbrize, întinzătoare, curele, repere la care anterior nu au existat surprize. Între timp însă problemele s-au rezolvat, deoarece Volvo Trucks are, la nivel central, multe grupuri de lucru, care se ocupă fiecare de anumite componente şi caută noi furnizori. Mai avem şi acum două repere unde sunt sincope, însă nu ne confruntăm cu o lipsă totală de stoc. Producătorul nu lasă să apară comportamente de panică, pentru că este foarte dăunător ca 1.200 de dealeri din Europa să se panicheze şi să comande toţi aceeaşi piesă pentru a avea rezerve.“

Unii dintre clienţii care de obicei nu cumpără piesele de la Volvo Romania au făcut-o în ultimul timp, deoarece nu le-au găsit în altă parte, „dar ne aşteptăm ca o parte dintre ei să revină la furnizorii tradiţionali când situaţia se va schimba“.

Nicio componentă nu a lipsit mai mult de două săptămâni, recordul acesta fiind atins în cazul unei unităţi electronice de control.

Articole similare