Comitetul Național Rutier din Franța (CNR) a realizat un studiu despre transportul rutier de marfă din Germania din 2021, actualizând informațiile similare pentru 2018 despre condițiile tipice de operare și costurile unui camion de 40 t folosit la internațional. Unele date au fost actualizate chiar cu valorile disponibile în 2022. Un aspect important de care trebuie să se țină cont este că, fiind făcut în al doilea an al crizei Covid-19, unele date pot fi afectate de aceasta.
Reamintim că flota Germaniei este a doua din Europa după Polonia în ceea ce privește activitatea totală și prima în ceea ce privește activitatea la intern, că se confruntă de circa 10 ani cu o stagnare și cu o competiție directă puternică din partea vecinilor estici și că are costuri tot mai mari și o criză tot mai mare de forță de muncă.
De aceea este un sector care primește adesea sprijin guvernamental. De exemplu, de la 1 ianuarie 2020, firmele de transport rutier de marfă au dreptul să le plătească șoferilor o indemnizație de cazare de 8 euro/zi net în plus față de indemnizațiile de călătorie. Iar din 2022 noile reglementări fiscale le oferă posibilitatea de plăti un impozit forfetar de 25% pentru partea din indemnizațiile de călătorie care depășește limita obișnuită, cu scopul de a reduce impozitarea remunerației șoferilor fără a le majora salariul.
Cu toate aceste măsuri, față de profilul standard prezentat în studiul anterior, CNR remarcă o creștere cu aproape 10% a costului cu șoferii, în ciuda ușoarei scăderi a contribuțiilor la asigurările sociale. Creșterea este și mai pronunțată, de 30% față de 2018, dacă ne gândim la o categorie de șoferi cu venituri mai mici. Iar presiunea asupra salariilor șoferilor este în creștere deoarece salariul minim crește și criza de personal se adâncește. Mai ales din cauza creșterii costurilor cu șoferii, costul/km al unui camion german de 40 t care face mai ales transport internațional, fără costurile administrative, a fost în 2021 de 1,130 de euro, față de 1,046 de euro în 2018 (+8%). Și ar fi putut fi și mai mare dacă ar fi fost suficienți șoferi cât să existe un raport mai bun între numărul de conducători auto și cel de camioane.