Potrivit asociației europene a producătorilor de vehicule ACEA, vânzările de vehicule comerciale noi în țările UE au scăzut cu peste 27% în aprilie, cu puțin peste 125.000. De asemenea, cifrele cumulate din ianuarie au arătat un declin profund de peste 20%, cu numere de 2 cifre pe marea majoritate a piețelor.
În comparație cu alte state membre ale UE, Polonia a avut o evoluție proastă în ceea ce privește cererea de camioane mari de peste 16 tone, utilizate în principal în transportul internațional: scăderea vânzărilor de la an la an s-a apropiat de 17%, în timp ce întreaga piață din UE s-a redus cu mai puțin de 11%. Între timp, companiile de transport poloneze sunt cele care efectuează cea mai mare parte a transportului rutier din UE. De asemenea, acestea sunt mai receptive la situația în schimbare a pieței, agravată de pachetul de măsuri de mobilitate al UE. Se estimează că acesta ar putea costa companiile de transport poloneze chiar și 14 miliarde de zloți polonezi pe an.
Între timp, acumularea de factori negativi aruncă deja industria într-o spirală a datoriilor. Potrivit Menadżer Floty, care citează datele Viaon, aproape 80% dintre companiile de transport din Polonia au dificultăți în gestionarea afacerilor. Iar un sondaj realizat de Fondul European de Leasing (FEL), publicat săptămâna trecută, a arătat că un sfert dintre companiile de transport prevăd o deteriorare a lichidității lor financiare.
Deja la sfârșitul primului trimestru al anului 2022, BIG InfoMonitor a raportat datorii neplătite în valoare de 2,2 miliarde de euro ale industriei poloneze de transport. Dintre acestea, aproape 1,7 miliarde de zloți (1 zlot = 0,22 EUR) au reprezentat arierate ale companiilor de transport rutier: în medie, o companie de transport de mărfuri avea datorii de 70.200.000 de zloți. Pe de altă parte, în primul trimestru din 2022, valoarea datoriilor neplătite ale sectorului către antreprenori și companii financiare a crescut la aproape 2,5 miliarde de zloți, iar numărul debitorilor nesiguri cu peste 3.000, la 36.000 de companii.
Este de remarcat faptul că datele de dinainte de izbucnirea războiului din Ucraina, datoriile întârziate cu cel puțin 30 de zile sunt raportate la registrul BIG, iar după agresiunea Rusiei în Ucraina deja 18% dintre entități și-au limitat activitatea de afaceri. „Acest lucru se va traduce, fără îndoială, în lichiditatea lor financiară”, subliniază BIG InfoMonitor.
Potrivit FEL, proprietarii de companii de transport se tem de efectele războiului din Ucraina chiar mai mult decât de o pandemie. „Companiile de transport văd puține șanse de dezvoltare a afacerilor lor de la începutul acestui an”, comentează FEL rezultatele ultimului Barometru al industriei. Acesta arată că doar 16% dintre companii văd în prezent șanse de îmbunătățire. În ultimul trimestru al anului trecut, procentul a fost de 26%.
Potrivit ultimelor listări ale Registrului Național al Datoriilor (KRD), datoriile sectorului de transport și depozitare au depășit 1 miliard de zloți, iar numărul datornicilor a crescut la peste 23.000. Semnalele marilor probleme financiare ale companiilor de transport vin din partea companiilor care închiriază vehicule. Potrivit KRD, datoriile restante ale companiei de transport față de locatori depășesc în prezent 283 de milioane de zloți – valoarea ratelor scadente, în principal pentru camioanele și camionetele de livrare închiriate.
Potrivit experților firmei de consultanță în afaceri PMR Restructuring, 30% din cele peste 35.000 de companii de transport care nu dispuneau de resurse financiare adecvate ar putea să își piardă lichiditățile și în acest an și să se afle în pragul falimentului. Situația cea mai dificilă este pentru companiile care și-au bazat activitatea pe transportul către țările din Europa de Est.
Ca urmare a sancțiunilor impuse Rusiei și Belarusului și a întreruperii lanțului de aprovizionare, multe dintre acestea nu își pot desfășura activitățile în mod normal în prezent. Statisticile privind licențele eliberate arată că, în 2021, aceștia au efectuat aproximativ 200.000 de curse către sau prin Belarus. Au fost ceva mai puține astfel de curse spre Rusia – aproximativ 180.000. Acum, unii antreprenori renunță la transportul spre Est și din motive de siguranță.
O problemă din ce în ce mai mare pentru acest sector este lipsa șoferilor. S-a estimat deja că întreprinderile de transport au nevoie de peste 100.000 de lucrători suplimentari. Între timp, problemele lor legate de ocuparea forței de muncă au fost agravate de războiul din Ucraina. Înainte de agresiunea rusă, transportul rutier polonez a angajat peste 100.000 de ucraineni, iar o mare parte dintre aceștia au decis rapid să se întoarcă în țară. La rândul lor, cei care au rămas în Polonia au primit apeluri de mobilizare pentru armata ucraineană.