Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Creste rata de echipare direct din fabrica

Sistemele telematice dezvoltate de producatorii de camioane si, mai nou, de semiremorci au evoluat atat din punct de vedere al diversitatii, complexitatii si disponibilitatii – preechiparea este de multe ori standard – cat si al gradului de acoperire a flotei din Romania. Dezvoltarea lor continua atat in functie de noile reglementari si tendinte din transporturi – MiLoG, diverse taxe de drum din tarile europene sau cresterea numarului de firme care lucreaza in Comunitate si au deci nevoie sa descarce date de la distanta – cat si de solicitarile clientilor – care vizeaza mai ales imbunatatirea comunicarii dintre dispecer si sofer, monitorizarea mai atenta a starii tehnice si cresterea performantelor conducatorilor auto prin realizarea de clasamente si evidentierea aspectelor pentru care au nevoie de training.
 

MAN are la noi peste 200 de contracte pentru sistemul telematic propriu, din 2015 majoritatea camioanelor avand in standard acest echipament, asa cum precizeaza Elena Marchidon, inginer MAN TeleMatics. Serviciul de telematica este disponibil pentru clientii MAN din Romania de la inceputul lui 2014.
Flota medie a utilizatorilor MAN TeleMatics este de circa cinci vehicule, „ceea ce arata ca si firmele aflate la inceput de drum sau care au un necesar redus de camioane se indreapta spre utilizarea acestui serviciu. Sigur, insa, avantajele activarii serviciului devin mult mai evidente cand flota este mai mare. 90% dintre clienti fac transport international, iar restul au, cei mai multi, activitate in domeniul constructiilor.“
Peste 65% din abonamente sunt pentru pachetul Basic+Eco+Map+ Time Roaming, iar 25% sunt pentru Basic+Eco+Map Roaming – clientii din a doua categorie fie au unelte prin care sa descarce datele din tahograf sau din cardul soferului, fie au o flota mica si mixta, care ii determina sa aleaga metodele clasice de descarcare a datelor.
In 2015 in cazul MAN s-a triplat numarul de abonamente de date activate fata de numarul total de la finalul lui 2014, deci „transportatorii romani au devenit tot mai receptivi fata de aceste echipamente. Totodata, si cerintele clientilor lor au condus catre dezvoltarea nevoii de cunoastere si control al propriei afaceri.“
Pe de alta parte, multe companii de transport au o flota mixta si opteaza pentru sisteme independente de cele ale producatorilor de camioane. Exista, de asemenea, numerosi clienti ale caror camioane, desi nu au fost echipate cu modem TBM din fabrica, opteaza pentru montarea lui retrofit. Acest lucru se datoreaza faptului ca ei utilizau deja sistemul pentru un camion MAN Euro 6, au fost multumiti de performantele lui si au decis sa investeasca si in echiparea vehiculelor mai vechi.
FleetBoard este prezent in Romania din 2003 si are circa 250 de clienti, cu 1.800 de camioane Mercedes-Benz active. Printre ei sunt si firme mici, si firme cu flote de sute de camioane, iar cei mai multi fac international.
Abonamentul este modular si circa 75% dintre transportatori folosesc pachetul Managementul vehiculelor, iar dintre ei 40% sunt informati si in legatura cu programarea in service, pentru intretinere, si cu statusul vehiculelor. In plus, 30% dintre clienti utilizeaza si Managementul Timpului, iar 15% au optat si pentru Managementul Transportului.
In cazul Mercedes-Benz, rata de penetrare a FleetBoard pe camioanele noi vandute in 2015 a fost de peste 70%, nivel similar celui din 2014.
In ceea ce priveste sistemul Optifleet de la Renault Trucks, in el exista circa 300 de serii de sasiu, fie abonati pre-paid, fie cu plata lunara. Sistemul este compus din patru module, Map+ Check+Drive+Link, pe care clientii le pot accesa in orice combinatie, preferat fiind pachetul Map+Check.
Optifleet a devenit functional la noi in 2014, cand peste 70% dintre camioanele noi vandute aici au fost astfel echipate, iar in 2015 s-a depasit 80%.
Scania are la noi 1.874 de sasiuri monitorizate cu C200, din care 1.269 folosesc pachetul Monitorizare si 605, pachetul Control, iar 125 de firme au ales sa aiba si pachetul Control. Cei mai multi clienti Scania sunt firme de transport international, iar flota cea mai mare face transport frigorific. Dar printre utilizatorii C200 sunt si firme care fac transport intern, mai ales cele care au doi soferi pe un camion, tocmai pentru ca le permite sa vada cum exploateaza fiecare in parte vehiculul.
C200 este din start instalat pe toate camioanele, iar anul trecut 32% din firme au activat pachetul Control, fata de 21% in 2014.
La sfarsitul anului trecut, 490 de companii foloseau sistemul Dynafleet in Romania, cu 2.560 de camioane conectate. Dintre acestea, circa 20, avand 200 de vehicule, au apelat si la serviciul de consiliere Fuel Advice. Din numarul total de transportatori, aproximativ 90% sunt firme cu numar mic de masini, care folosesc numai serviciile Pozitionare si Combustibil si Mediu (ce ofera date despre unde se alimenteaza, cat, parametri de functionare a motorului, stil de condus, inclusiv alerte de combustibil) – procent care s-a mentinut in ultimii ani – si restul opteaza pentru activitate sofer (descarcarea de la distanta a datelor din tahograf si de pe cardul conducatorului auto si mesagerie).
Cei mai multi clienti merg la international, dar sunt si unii care fac transport intern sau de materiale de constructii.
Asa cum arata Alexandru Nistor, responsabil Dynafleet in cadrul Volvo Group Trucks Romania, rata de penetrare a serviciilor de telematica, de circa 90% din camioanele noi vandute in Romania, a fost in cazul Volvo in usoara scadere fata de 2014, cand a depasit 100%, deoarece sistemul a fost instalat si retrofit. „Consideram ca se mentine un nivel inalt, iar pentru unele camioane abonamentul este preplatit pe o anumita durata, asa ca important e ca transportatorii sa-l cunoasca si sa-l foloseasca eficient, pentru a dori prelungirea contractului.“

TBM2, pachet complet in standard pentru clientii MAN
In cazul MAN, pentru vehiculele cu hardware TBM1, sunt disponibile trei tipuri de abonamente, iar pentru cele cu TBM2, inca opt pachete de date. Modulul TBM2 este de curand standard, acesta inlocuind TBM1, astfel ca raportul dintre cele doua este de 80-20% in favoarea abonamentelor compatibile cu modemul de generatia a doua. Pachetele pornesc de la Basic (care permite acces in aplicatie, urmarirea datelor legate de intretinerea camioanelor si generarea unui raport zilnic), la care se adauga si se combina pachetul Eco (in plus, genereaza rapoarte pentru vehicul, dar si individualizate pe fiecare sofer, de cate ori este nevoie), Map (care permite localizarea vehiculului, delimitarea teritoriala si accesul partenerilor), Time (care permite managementul timpilor de condus ai soferilor, descarcarea de la distanta a cardului de sofer si a datelor din tahograf), precum si Premium (care are functionalitatile celor patru pachete, dar mesajele de localizare sunt transmise din minut in minut, nu din trei in trei minute). In plus, toti clientii beneficiaza de suportul activ al service-ului prin monitorizarea datelor de mentenanta a camioanelor ce utilizeaza MAN TeleMatics.
Solicitarile clientilor vizeaza, printre alte, furtul de motorina, evidenta programului de lucru al soferilor, evidentierea orelor de lucru pe teritoriul Germaniei, descarcarea datelor din tahograf, posibilitatea de comunicare cu soferul etc. Se observa tendinta de a solicita modalitati de comunicare directa cu soferul prin intermediul MAN TeleMatics prin care sa fie integrata si solutia de a trimite catre dispecerat o poza cu documentele necesare predarii sau livrarii marfii.

Comunicarea cu soferii, esentiala pentru clientii de top ai FleetBoard
In opinia lui Andrei Gartner, FleetBoard Sales Manager in cadrul MB Romania, clientii sunt interesati sa monitorizeze mai ales furtul de motorina, folosirea camioanelor pe rute si in misiuni neautorizate, parametrii de exploatare a camionului, programul de lucru al soferilor s.a. Si scanarea si transmiterea documentelor de receptie a marfii este tot mai solicitata, iar in viitorul apropiat functia de Document Management se va realiza cu ajutorul noului dispozitiv DispoPilot.guide, disponibil din noiembrie 2015, si care este echipat cu o camera foto de 5 megapixeli. Iar pachetul Managementul Transportului va oferi posibilitatea de a transmite pozele cu documentele in sistem.
Circa 15% dintre clientii FleetBoard – de obicei companii care isi controleaza foarte atent procesele interne de lucru si inteleg avantajele acestui pachet – folosesc Managementul Transportului, care include comunicarea bidirectionala cu soferii, trimiterea de adrese de incarcare/descarcare geocodate, pe care soferii sa le poata deschide direct in sistemul de navigatie, si mai ales configurarea unor procese de lucru, inclusiv comenzi de transport.

Optifleet, un „monitor de la distanta“
Principalul rol pe care Optifleet il indeplineste este acela de „monitor de la distanta“, asa cum arata Radu Apostu, responsabil Optifleet si trainer pentru soferi. „Este o unealta foarte buna pentru planificarea rutelor, transmiterea informatiilor despre traseu, generarea de informatii din istoric si observarea parametrilor functionali ai autocamioanelor (cantitatea de combustibil la bord, kilometri la bord, consum de carburant, stil de condus, greutatea ansamblului s.a.).“ Totodata, se pot genera rapoarte detaliate pentru perioadele de timp alese de utilizator. Insa, asa cum puncteaza reprezentantul companiei, Optifleet nu este un sistem antifurt, ci este un instrument de management de parc auto, dar ale carui functionalitati extinse ofera informatii despre eventualele nereguli. In plus, pe langa functiile de baza, este solicitata posibilitatea descarcarii de la distanta a tahografului si a cardului soferului, functie care face parte dintr-unul din cele patru module Drive.

65% din abonatii C200 sunt interesati mai ales de consum si exploatare
Clientii Scania sunt interesati sa monitorizeze mai ales furtul de carburant, securitatea marfii si a vehiculului si programul de lucru al soferilor, dar si sa aiba evidenta interventiilor in service, posibilitatea comunicarii cu soferul fara costuri suplimentare de internet si telefonie s.a.
Din oferta producatorului suedez, pachetul Monitoring, la care apeleaza circa 65% dintre clienti, presupune un pdf cu date despre consum si exploatare, care se primeste o data pe saptamana/luna/an, acces la platforma web unde se poate vedea programul de intretinere a camioanelor acoperite de contract de service (perioadele si datele la care trebuie sa se faca reviziile) si posibilitatea de comunicare cu service-ul direct din program, prin e-mail. Data Acces este un abonament intermediar pentru cei care vor sa se conecteze cu alte platforme web la datele din C200, iar Control, folosit de 35% dintre clienti, este format dintr-un set de servicii care ajuta la urmarirea parametrilor de functionare ai camionului, localizarea in timp real sau pe o perioada determinata, determinarea modului in care acesta este exploatat de sofer si programul de condus (disponibil pe Communicator 2), pentru a eficientiza operatiunile de transport si a obtine un consum cat mai mic de carburant, dar si pentru ca utilizatorii sa comunice prin mesaje text (se poate crea un user pentru fiecare sofer, si acesta vede doar stilul sau de condus si poate comunica de pe un smartphone care are instalata aplicatia Scania Fleet Management.

Dynafleet include un serviciu special pentru managerii foarte ocupati
De la lansarea ultimului model de Volvo FH, toate unitatile livrate sunt preechipate cu sistemul Dynafleet. Clientii pot opta pentru un abonament lunar de 15 euro/camion pentru fiecare dintre cele cinci servicii: Combustibil si Mediu, Pozitionare, Timpi de Condus (foarte cautat in ultimul timp ) si Mesagerie (numar nelimitat de mesaje text). Rapoartele furnizate de serviciul Combustibil si Mediu sunt intuitive, usor de interpretat, de cele mai multe ori nefiind nevoie de pregatire speciala pentru dispeceri, iar pentru detalii sau interpretari exacte este disponibil suportul tehnic Volvo pentru acest serviciu.
In plus este disponibil serviciul de Consiliere Combustibil (Fuel Advice), pentru care este absolut necesar ca transportatorul sa fie abonat si la aplicatia Rapoarte de consum. Folosind un soft special, Fuel Advice extrage datele din Dynafleet, le interpreteaza si le prezinta clientilor sub forma de rapoarte lunare despre stilul de condus. Pe baza lor, consilierul Volvo pentru acest serviciu analizeaza rapoartele impreuna cu clientul si ii face recomandari despre ce mai au de imbunatatit soferii sau ii propune un training. „Recomand serviciul de consiliere Fuel Advice clientilor care nu vor sa mai investeasca timp pentru urmarirea rapoartelor de consum, ci prefera sa primeasca lunar analize privind tendintele si performantele soferilor, impreuna cu recomandari pertinente privind masurile necesare. In felul acesta luarea deciziilor este mult simplificata“, explica Alexandru Nistor.
Deocamdata, in cazul Dynafleet, din datele descarcate din tahograf nu se vede cand camionul intra intr-o anumita tara, deci nu se poate calcula cat timp lucreaza soferii in Germania, pentru a li se stabili salariul conform MiLoG, si nu se poate face un raport final pentru aceasta tara. „Am avut cereri de la clienti, dar ceea ce putem oferi in acest sens presupune servicii suplimentare: activarea noii functii Pozitionare+, care costa 10 euro/luna, si a serviciului API (care costa 5 euro/camion si reprezinta o poarta deschisa de la servere catre dezvoltatorii de soft) si de un soft de integrare pentru a extrage din Dynafleet rapoartele necesare.“
Unii transportatori au deja integrare API, deoarece o folosesc pentru salarizarea soferilor in general, nu doar pentru Germania. In total in Romania sunt 20-30 de clienti cu integrare API, avand toti flote de peste 20 de camioane.
Dynafleet nu include sonde litrometrice, cum au multe sisteme after-market, „dar clientii pot fi avertizati daca sunt suspiciuni de furt si ii putem ajuta calculand cat a consumat camionul de la plin la plin. Mai mult insa nu, deoarece sistemul nostru e mai ales un instrument de management de flota, de reducere a costurilor folosind corect rapoartele sau de directionare a camionului spre ruta cea mai buna.“

Sistemele OE trebuie sa conlucreze cu cele AM
Asa cum explica Elena Marchidon, „este de inteles ca numerosi clienti MAN continua sa colaboreze deja cu furnizori independenti, fiindca orice afacere presupune sa ai parteneri fideli la care sa nu renunti usor. Iar pentru clientii care aleg sa foloseasca produsul nostru si, in paralel, un altul cu care sunt deja familiarizati, exista posibilitatea de preluare a datelor din MAN TeleMatics, deoarece sistemul pune la dispozitie numeroase date, inclusiv posibilitatea de exportare a acestora catre terti, prin datele API.“
MAN TeleMatics se bazeaza in special pe experienta trainerilor ProfiDrive, care au sistematizat felul in care se face evaluarea indicatorilor urmariti, iar rapoartele de eficienta contin date viabile si urmaresc imbunatatirea abilitatilor fiecarui sofer, prin indicarea ariei cu potential de corectare. In plus, managementul termenelor de intretinere ofera posibilitatea de a reduce costurile prin planificarea activitatilor de transport si mentenanta. Pentru vehiculele noi activarea acestor servicii nu afecteaza deloc garantia, spre deosebire de sistemele independente, a caror instalare poate interfera cu sistemele autovehiculului, fapt ce poate duce la defectiuni sau refuzuri de garantie.
Si reprezentantii MB arata ca, desi FleetBoard are o rata de penetrare considerabila pe camioanele noi vandute de producatorul german, exista si clienti ce cumpara aceste vehicule avand deja in flota un sistem telematic independent, cu care sunt obisnuiti si pe care aleg sa-l pastreze. Acesta se poate integra cu FleetBoard: de exemplu, in zona BeNeLux combinatia FleetBoard-Transics e folosita destul de des.
In cazul Renault Trucks peste 90% dintre clientii care aleg alte sisteme de monitorizare si management al flotei fac asta pentru ca au deja sistemul respectiv. Dar, asa cum puncteaza Radu Apostu, „Optifleet este o unealta perfect croita pentru functiile autocamioanelor Renault si de aceea este de preferat in locul sistemelor independente. Si oricum ofera o serie de parametri functionali ai autocamioanelor Renault Trucks care sunt disponibili doar acestui sistem si nu pot fi interpretati de alte sisteme de monitorizare a flotei.“
Si unii clienti Scania folosesc sisteme telematice de la producatori independenti, iar integrarea se face doar folosind un user si o parola pentru Web Services, singura conditie fiind ca sasiul sa aiba cel putin un abonament de acces la date, cum ar fi Data Acces. Dar reprezentantii companiei subliniaza faptul ca, in plus fata de firmele specializate doar in sisteme telematice, Scania ofera date despre activitatea fiecarui sofer in parte.

Inca e loc de dezvoltare in diverse domenii ale monitorizarii flotei
Pentru MAN TeleMatics, capacitatea sistemului s-a marit in septembrie 2015 prin schimbarea serverului cu unul mai puternic si tot atunci s-a lansat si ultimul update al versiunii de desktop care beneficiaza de capacitatea noului server, iar rezultatele sunt vizibile, asa cum a explicat Elena Marchidon, atat pentru utilizatori, cat si pentru dezvoltator: timpii de raspuns s-au imbunatatit considerabil atat in generarea de rapoarte, cat si in interogarile catre vehicul, a aparut posibilitate de a crea utilizatori independenti in cadrul clientului principal, cu diferite niveluri de drepturi, si i s-a dat utilizatorului posibilitatea de a-si crea singur grupe de vehicule si de a aloca vehiculele in grupele respective – pana acum doar suportul tehnic putea face asta. In plus, de curand se pot calcula taxele de drum din Germania pentru o anumita ruta generata de utilizator. „Toate aceste dezvoltari diverg din interactiunea cu clientii finali si urmaresc o adaptare conform cerintelor acestora, feedbackul lor fiind foarte important pentru noi.“
Reprezentanta MAN TeleMatics arata ca cele mai multe solutii la cerintele transportatorilor pot fi integrate in sistemul telematic oferit de producator. Dezvoltarile la care se lucreaza acum vizeaza intarirea legaturii dintre soferi si dispecer. Initial aceasta se putea realiza prin DriverPad, insa acum se dezvolta alternative noi, cum ar fi posibilitatea ca partea de aplicatie destinata soferului sa fie instalata pe orice dispozitiv mobil capabil sa suporte serviciul. In plus, se doreste si dezvoltarea aplicatiei care sa inglobeze date despre containerele frigorifice. Prin intermediul acestor masuri sunt vizati si soferii, reducandu-se presiunea in jurul sarcinilor administrative, si managerii, prin transparenta procesului de transport, de la planificare, urmarire, respectarea prevederilor legale, pana la situatiile de la final de luna.
Cele mai noi functii adaugate de FleetBoard se refera la timpii de condus, descarcarea cardului de sofer la 28 de zile si a tahografului la 90 de zile, plata taxei de Ungaria si afisarea consumului de AdBlue si a presiunii in pneuri.
Iar in plus fata de competitori, asa cum arata Andrei Gartner, FleetBoard se remarca prin notele acordate pentru stilul de condus al soferului, si care sunt oferite de serviciul Analiza Performantei. Acest algoritm are o experienta de 16 ani si a fost dezvoltat continuu, astfel incat sa ofere o privire de ansamblu obiectiva asupra parametrilor ce pot fi imbunatatiti. „Si impreuna cu departamentul de Driver Training rezultatele obtinute au fost uimitoare.“
In plus, FleetBoard mai ofera date despre service – prognoza evenimentelor de intretinere si informatii despre statusul camionului – si despre telediagnoza – erori memorate, erori actuale si informatii despre unitatile de control, inclusiv posibilitatea de a declansa generarea unui test scurt, astfel incat service-ul sa cunoasca de la distanta situatia camionului.
Iar in prezent specialistii MB lucreaza mai ales la aplicatii mobile: pentru management/dispeceri aplicatia mobila FleetBoard, iar pentru soferi DispoPilot.app, care ofera o alternativa la echiparea cu DispoPilot.guide, folosita pentru comunicarea cu soferul pe telefonul mobil al acestuia, si FB Driver.app, care ii furnizeaza soferului feedback despre stilul de condus si date utile cand nu se afla in camion: timpii de conducere ramasi, nivelul de AdBlue si de motorina s.a.
Optifleet a primit, odata cu introducerea noilor unitati hardware pe camioane in 2015, functia de comunicare cu frecventa sporita MAP+, care permite aflarea unui istoric al traseelor mult mai detaliat, alaturi de informatiile anexate fiecarui punct din istoric.
Printre cele mai recente functionalitati adaugate de C200 se numara crearea de rapoarte care includ tendinte de conducere (pe o anumita perioada, pe grupuri de soferi sau autovehicule), tip de carburant folosit (pentru masinile care au fost modificate pentru biodiesel) si mesagerie (il pot folosi toti clientii care au pachetul Control activat si permite trimiterea de mesaje intre useri, fiind posibila atat crearea de mesaje individuale, cat si de grup, precum si trimiterea de imagini si detalii despre pozitia vehiculului), pentru care soferii au nevoie de un smartphone conectat la internet pe care se instaleaza aplicatia SFM si de un user special care se poate crea din platforma web. La acestea se adauga functia E-learning, la care accesul se face printr-un buton din portal, si toti userii pot afla orice informatie de care au nevoie despre functionalitatile portalului.
Deja sunt conectate majoritatea platformelor web ale Scania, pentru diferite aplicatii – Mentenanta Flexibila, diagnoza de la distanta, sisteme de programari si contabilitate de la receptie clienti s.a. – pentru ca datele de care are nevoie clientul sa fie accesate in cel mai scurt timp. Tendinta este in continuare spre interconectivitate si integrarea cat mai multor sisteme laolalta, astfel incat utilizatorul sa aiba acces la cat mai multe informatii, pentru optimizarea costurilor.
In 2016 platforma web se va schimba in totalitate, adaugand o mai buna functionalitate a hartii si a rapoartelor de exploatare. In plus, specialistii Scania lucreaza la dezvoltarea posibilitatii de a vizualiza istoricul de service, de a oferi un raport de utilizare a combustibilului mult mai precis si de a monitoriza temperatura din remorca frigorifica.
Printre functionalitatile noi dezvoltate de Dynafleet se numara descarcarea de la distanta a datelor din tahograful digital si de pe cardul soferului si Fuel Efficiency Score (punctajul pe care sistemul Volvo il acorda soferilor pentru stilul de condus), la care clientii apeleaza tot mai mult in ultimul timp. Aplicatia este utila, pe de-o parte, pentru recompensarea soferilor prin bonusuri, si, pe de alta parte, ofera un clasament obiectiv al acestora in cadrul companiei, ceea ce stimuleaza dorinta de imbunatatire.
In 2016 se preconizeaza sa fie inclus in rapoartele Dynafleet si nivelul de utilizare a sistemelor de siguranta activa, obligatorii prin lege din noiembrie 2015, astfel incat sa se vada de cate ori au fost activate.
In plus, se mai lucreaza la o noua interfata si la dezvoltarea si mai mult a aplicatiei Dynafleet App, care e deja foarte folosita. Prima ei versiune a fost destinata strict managerilor de transport, dar cea de acum le permite si soferilor accesul la functia de Pozitionare si la anumite rapoarte, pentru a-si vedea activitatea si cum se situeaza fata de colegi – acestia apar ca anonimi in sistem.

Articole similare