Ad
AdAdvertisement
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad

Creștere de 20% a vânzărilor de camioane noi

2020 a fost pentru Renault Trucks un an peste așteptări, cu vânzări mai mari decât în 2019 cu 20% la camioane noi și cu 50% la camioane rulate, deci și cu o cotă de piață cu 3% mai mare, dar și cu schimbări organizatorice importante. Vânzările de vehicule noi reprezintă 75% din cifra de afaceri, cele de second-hand, 15%, iar piesele de schimb – ale căror volume au fost constante în 2020 – 10%. De la 2021 compania așteaptă o nouă creștere de cel puțin 10% pentru vehiculele noi, și pentru asta echipa de vânzări va fi extinsă cu cel puțin o persoană, astfel încât estul țării să fie acoperit mai bine.

Așa cum declară directorul comercial Renault Trucks România și Moldova, Ginel Trincă, inclusiv în perioada stării de urgență compania a avut o activitate intensă, livrând peste 100 de camioane noi și rulate în două luni, „ceea ce a fost absolut neașteptat față de rezultatele noastre anterioare“. Interesant este și faptul că, exact în acea perioadă atât de tulbure inclusiv din perspectiva raporturilor de muncă, Renault Trucks a angajat, și nu oricând, ci pe 1 aprilie, un vânzător pentru camioane noi, care a avut rezultate foarte bune.

Anul urma să se încheie cu peste 300 de camioane noi și circa 300 rulate – din care aproximativ 60 sunt către instituții ale statutului și nu apar în statisticile DRPCIV – „ceea ce mă face să fiu foarte mândru, deoarece este unul dintre cei mai buni ani de când sunt eu aici“.

Dacă în trecut seria T deținea peste 60% din vânzările Renault Trucks în România, în 2020 a scăzut sub 50%, o parte din volume fiind direcționate spre șasiuri, mai ales basculante, care reprezintă 15% din vânzările firmei – un rezultat foarte bun pe o piață unde producătorul francez a început recent să fie mai activ și cu clienți pe care i-a luat de la zero. Performanța s-a datorat și faptului că activitatea din construcții a continuat, inclusiv în timpul stării de urgență.

O altă modificare în comportamentul consumatorilor este faptul că în ultimul timp ei preferă, ca urmare a cererii șoferilor, cabinele mari și motoarele de 480 sau 520 CP. În ceea ce privește modelele de construcții K – robuste, cu gardă la sol foarte înaltă și unghi de atac foarte bun, preferate de firmele care lucrează off-road – acestea se vând în special în configurații 8×4, 6×6, 8×2 sau chiar 8×6. Iar din seria C Renault Trucks a vândut vehicule pentru aplicații diverse, de la gunoiere (de exemplu, cu CTE Trailers, pentru salubritate la Cluj-Napoca) la autotractoare pentru construcții ușoare.

Rezultatele bune se datorează și faptului că Renault Trucks a decis să dea acces tuturor țărilor la stocurile sale din Europa și să propună prețuri speciale, „astfel că am vândut basculante din stocul Poloniei (circa 15 unități), Cehiei sau Spaniei, piețe destul de închise în prima parte a pandemiei. Compania s-a organizat foarte bine la nivel central, având vizibilitate totală asupra stocului.“

Asta nu înseamnă că nu au existat camioane și în România. Dar peste 10% din vânzări au fost realizate din stocul altor țări, ceea ce a permis livrări rapide într-un domeniu în care acesta este un avantaj uriaș. La final de an nu prea mai erau stocuri nicăieri, dar pentru 2021 compania a pus din timp vehicule în producție, mai ales pentru construcții (basculante, malaxoare, macarale ș.a.), „însă nu în număr foarte mare, deoarece trebuie să vedem ce se întâmplă pe plan politic“.

Cei mai mulți clienți au cumpărat un număr mic de unități, iar cea mai mare flotă de transport livrată în 2020 a fost de 20 de camioane T. Renault Trucks nu are printre clienții de la noi companii multinaționale de transport, astfel că numărul de vehicule înmatriculate se datorează aproape exclusiv eforturilor echipei locale de vânzări, deci dacă aceste companii mari ar pleca din România, cota sa de piață ar crește.

În ceea ce privește clienții români care vor să se mute în vest din cauza Pachetului Mobilitate, Ginel Trincă a avut discuții referitoare la modalitatea de achiziție și de finanțare a camioanelor, dar până acum niciunul dintre ei nu și-a înscris flota în alte țări.

În 2020 compania a livrat și peste 40 de vehicule ca parte a unor licitații din anii anteriori și a mai câștigat alte licitații, reprezentând un total de 20-30 de camioane. În plus, există câteva în derulare – de exemplu, IGSU vrea să achiziționeze 476 de vehicule de pompieri, de diferite greutăți – iar Renault Trucks participă prin intermediul partenerilor săi.

De asemenea, au avut numeroase discuții cu clienți care au vrut să cumpere camioane beneficiind de granturi sau de împrumuturi prin IMM Invest, dar până la final de an nu se finalizase nimic și erau așteptate granturile de 200.000 de euro, pentru care tocmai se depuneau proiectele.

Vânzări bune de camioane rulate, mai ales datorită operațiunilor de trade in

50% dintre vehiculele rulate vândute în 2020 au provenit din trade in, 15% din parcurile de camioane din străinătate, aproape 10% din buy back și restul din reposesii sau din stocul rămas din anul anterior. Reposesiile au fost puține, poate și datorită facilității de amânare a ratelor, „dar nu m-ar mira ca anul viitor unii transportatori să restituie camioane“. Pe de altă parte, mulți clienți Renault Trucks au continuat să achite ratele, în ciuda acestui sprijin oferit de stat.

„Contractele de trade in ne-au ajutat foarte mult, mai ales pentru basculante“, explică Ginel Trincă, „dar am și fost mai agresivi pe acest segment, tocmai pentru a intra pe piață, și am acceptat și alte mărci decât Renault Trucks, inclusiv modele mai vechi“. O tendință mai nouă este aceea ca operatorii să păstreze mai mult timp camioanele în flotă, astfel că cei care aveau vehicule Euro 6 mai vechi nu le-au mai dat la trade in.

La final de an stocul de mașini rulate al companiei era de 20-30 de unități, „cam cât avem de obicei. E o valoare bună dacă ținem cont de vânzările noastre.“

Prețul mașinilor rulate vândute de Renault Trucks – mai ales al celor produse în 2015-2017 – a crescut în 2020, în special pentru că cererea a fost mai mare decât disponibilitatea. Dar în 2021 se anunță multe retururi din contracte de buy back, deci situația se va schimba.

Compania a avut și cereri de închirieri de camioane, însă deocamdată nu este pregătită să ofere în România acest serviciu.

Propulsiile alternative încep să fie promovate și în România

În 2020 multe firme din Europa și-au amânat plata ratelor sau noile achiziții pentru 2021, ceea ce se vede în termenul mare de livrare: unele modele comandate la jumătatea lui decembrie ar urma să ajungă la clienți la final de aprilie sau început de mai, pentru că multe companii cu flote mari au decis să le înnoiască în perioada imediat următoare. „De aceea în 2021 va fi mai complicat să plasăm în producție comenzile.“ Totuși, Renault Trucks România își propune să înregistreze o nouă creștere, de 10% față de 2020, la camioane noi, în timp ce la camioane rulate vrea cel puțin să se mențină.

În condițiile creșterii cererii și din cauza efectului pre-buy – la final de 2021 vor intra în vigoare noi norme de poluare, Euro 6 E – se așteaptă ca și prețurile camioanelor să crească. Pe de altă parte, este posibilă o scădere a prețurilor pentru vehiculele electrice, deoarece vânzările vor fi tot mai mari – și ar putea să apară cereri și din România, drept pentru care Renault Trucks vrea să se pregătească aducând în țară un vehicul demo. Date fiind noile reglementări europene, conducerea Renault Trucks se așteaptă la oferirea de stimulente pentru achiziție în toate țările Comunității. Iar în 2021 producătorul francez vrea să le promoveze și la noi, deoarece clienții au nevoie să cunoască bine toate avantajele gamei sale electrice complete, ZE, de la 3,5 la 26 t.

Renault Trucks propune și modele pe CNG, pentru distribuție și salubritate, „iar reacția pieței a fost bună atât față de produsul nostru, cât și comparativ cu vehiculele concurente“.

În a doua jumătate a lui 2021, compania va propune o nouă evoluție a gamei sale de camioane diesel, „care sperăm să aducă o nouă imagine mărcii“.    

Articole similare