Unul dintre cei mai vechi retaileri alimentari cu prezență online, cora România și-a dezvoltat serviciul de livrări alimentare în ultimii patru ani, odată cu extinderea proiectului la nivel național. De la circa 1.000 de comenzi zilnice anul trecut, compania estimează o creștere cu 60% pentru 2021. Retailerul belgian a investit în dezvoltarea platformei logistice, iar acum își reface fluxurile de lucru și crește gradul de automatizare a proceselor prin intermediul unei noi soluții WMS.
În ultimul an, cora România s-a axat pe dezvoltarea mai multor soluții de livrare, însă apetitul pentru serviciul de livrare la domiciliu rămâne la cote ridicate, circa 55% dintre clienții online preferând această metodă. Nu înseamnă că nu s-a investit în cât mai multe modalități pentru a oferi predictibilitate livrărilor, așa cum este serviciul Drive, preferat de 25% dintre utilizatori, sau cel de comandă online și ridicare din magazin. „Am observat interesul românilor pentru livrarea la domiciliu, spre deosebire de alte țări unde Drive-ul este soluția preferată. Prin urmare, am dezvoltat mai multe proiecte pentru susținerea și eficientizarea livrării la domiciliu. Odată cu pandemia, am dezvoltat serviciul cora Express cu ajutorul unor parteneriate cu FoodPanda, Glovo, Postis și continuăm să rafinăm acest serviciu prin extinderea rețelei de parteneri în țară“, spune Claudia Badea, director operațional e-commerce cora Romania, pentru revista Tranzit. Astăzi, în toate magazinele funcționează serviciul cora Express, în nouă există și opțiunile Drive și Express, iar șase oferă toate tipurile de livrare – Drive, Express și livrare la domiciliu.
În opinia Claudiei Badea, dezvoltarea comerțului electronic nu poate fi realizată fără dezvoltarea unor sisteme pentru eficientizarea operațiunilor, în special pentru picking și livrări finale. Acest lucru a împins cora către parteneriatul cu furnizorul de servicii logistice Postis, ce a dus la crearea unor obiective importante pentru 2021, cu precădere în ceea ce privește dezvoltarea flotei de curieri și pregătire a comenzii. „2020 a fost, categoric, momentul evoluției rapide a online-ului, pe fondul pandemiei. Ne-am dezvoltat mai rapid decât estimaserăm și am lansat proiecte care pregătesc viitorul comerțului online. Pariul nostru pentru România are drept componentă esențială e-commerce-ul, despre care credem, mai ales în noul context, că va deveni o dominantă în obiceiurile de consum ale românilor, trend care se regăsește la nivel mondial.“
De departe cea mai grea perioadă a fost începutul stării de urgență – martie-aprilie 2020 – atunci când cererea de comenzi online era foarte mare, motiv pentru care nu exista suficientă disponibilitate în intervalele de livrare. „Am făcut echipe interne, am dezvoltat noi parteneriate pentru livrare, inclusiv cu furnizori de servicii de ride sharing, care s-au alăturat partenerului nostru logistic“, explică oficialul. Perioada despre care vorbește directorului operațional e-commerce cora a ajutat la îmbunătățirea proceselor logistice, astfel că după lockdown au fost achiziționate noi echipamentele, spațiile de pregătire și ambalare comenzi au fost mărite și fluxurile au fost regândite. „Am făcut acest lucru pentru a răspunde unei nevoi pe termen scurt, pentru că eram conștienți că avem nevoie de o strategie pe termen lung. Odată cu nevoia din vârful pandemiei, s-a conturat deja o nouă tipologie de clienți, precum și o nouă nevoie, orientarea mult mai puternică spre e-commerce. Chiar dacă proporția nu a mai fost aceeași, nevoia de comenzi online s-a păstrat până la finalul anului.“ Dacă 2020 a fost anul parteneriatelor, 2021 este descris ca fiind o perioadă de consolidări, o pregătire pentru viitorul proiectului de livrări online.
35% dintre comenzi sunt pentru alimente proaspete
Claudia Badea mărturisește că nu este deloc simplu să gestionezi 40.000 de articole prezente pe site, cele mai multe fiind produse alimentare. Pentru că vorbim de două tipuri de business, care sunt diferite, în ciuda sinergiilor folosite, activitatea este organizată în așa fel încât fluxul logistic pentru online este separat, pentru ca fiecare comandă să fie completă și astfel eficiența să fie crescută. La fel ca în cazul altor mari retaileri, picking-ul se face din propriile magazine – fie pentru fiecare comandă în parte, în cazul cora Express și cora Drive, fie pe categorii de produse, care mai apoi sunt împărțite pe comenzi individuale, așa cum este cazul la livrările la domiciliu. Pe viitor însă, sunt luate în calcul și alte soluții pentru a putea pregăti mai rapid comenzile. Obiectivul este ca numărul de categorii de produse prezente în site să crească. Vorbim de articole de îmbrăcăminte, încălțăminte, cărți, jucării, diferite tipuri de electronice și electrocasnice, unele care au o prezență redusă la momentul actual, altele care nu sunt prezente deloc. „Anul acesta vom introduce electrocasnice mari și alte articole non-alimentare – biciclete, elemente de mobilier, aparate de fitness. Acest lucru presupune un upgrade logistic și suntem în curs de listare a unor parteneri noi, pe care îi vom integra în platforma Postis“, explică Claudia Badea. „În 2020 am avut aproximativ 1.000 de comenzi/zi și anul acesta prognozăm o creștere cu 60%.“ Cele mai multe sunt alimente – produse de băcănie, dulciuri și băuturi, cu precădere baxuri voluminoase de apă. Momentan, nu sunt comercializate produse congelate, însă alimentele proaspete au o pondere tot mai mare în coșul virtual. „Legumele și fructele au crescut constant, în special pentru că alegem produsele ca și cum le-ar fi ales clientul dacă ar fi fost în magazin. Am reușit astfel să ne convingem clienții că livrăm produse proaspete, la calitatea așteptată de ei. Vorbim de o pondere de fresh goods de 35%, restul fiind produse ce nu necesită temperatură controlată.“
Spre deosebire de Franța, cora România livrează prin intermediul partenerilor. La nivel național compania lucrează cu FedEx, în timp ce local sunt preferate parteneriatele zonale, așa cum este cel cu Frigonova, la Bacău. Toate vehiculele din flotă au autorizație sanitar-veterinară, iar retailerul asigură lăzile refrigerate și trasabilitatea produselor până la destinația finală, în urma unor investiții în sisteme telematice. În viitorul apropiat, spune Claudia Badea, platforma va cuprinde mai mulți curieri și parteneri de transport, „pentru că ne dorim mărirea capacității de livrare și creșterea ariei de acoperire“.
Automatizarea, tot mai importantă
Pe lângă eficientizarea adusă de posibilitatea integrării mai multor livratori în aceeași platformă și asigurarea trasabilității pentru fiecare livrare, cora este în curs de integrare a unui nou WMS, despre care Claudia Badea spune că este mult mai eficient decât soluția actuală și care reface toate fluxurile de lucru. Proiectul este dezvoltat cu Point Logistix și va fi lansat în stadiu pilot în această vară în magazinul cora Lujerului din București. „Nivelul de automatizare este mai mare, punem toate proiectele pe care le avem în WMS, de aici și eficiența ridicată a operațiunilor din zona online, pentru că vorbim de posibilitatea de a prioritiza comenzile. Toate procesele din e-commerce se vor face automatizat – de la colectare la ambalare și livrare, deci tot lanțul va fi optimizat.“ Odată cu dezvoltarea noii platforme de comerț electronic, compania va schimba și politica de retur. În prezent, acesta are loc în magazin și se face numai de către client, însă, așa cum remarcă oficialul cora România, procentul este mic, de 0,5% din totalul livrărilor.
În ceea ce privește piața românească de livrări online, în special de produse alimentare, Claudia Badea crede că încă ne aflăm la început, dar se cunoaște impulsul oferit de contextul pandemic. Per total livrări online, România a avut una dintre cele mai mari creșteri din Europa, un plus de 32% anul trecut, mai spune aceasta, citând un studiu Euromonitor realizat de Google România. „Segmentul food&drinks a avut cea mai bună dinamică, însă a crescut în continuare cota marilor retaileri non-food în perioada de lockdown, când online-ul a fost singura modalitate de a cumpăra produse electrocasnice, electronice, de bricolaj și vestimentație.“